2020-03-29, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det är ju det som är problemet att när man är i det läget att dödstalen drar iväg så har man sannolikt satt sig i en situation som inte är lätt att begränsa längre.
Dödstalen kommer stiga det är jag på det klara med. Kan inte tänka mig annat scenario än det då viruset fortfarande inte slagit till riktigt runt om i landet. Känslan är att det borde börja sprida sig i större omfattning i våra mellanstäder denna eller nästa vecka. Så länge inte barn och ungdomar ökar i statistiken så hoppas jag skolorna är öppna.

Brakar det loss och man tappar kontrollen helt så går det ju fortfarande att stänga ner Sverige men jag tror det vore helt värdelöst beslut långsiktigt då folk helt enkelt skulle knäckas.

Hade vi haft Norges ekonomi med en oljefond i ryggen så hade jag nog hållit med om starka åtgärder men nu har vi ju inte riktigt det så vi bör ligga och balansera på gränsen så länge det går. Tycker Norge också gör rätt för dom har råd att se kortsiktigt på detta men det har inte vi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Regeringen satsar nu 100 miljoner på att bekämpa coronaviruset. Fast inte i det egna landet som knappt har sjukvårdsutrustning. Utan i tredje världen.

Länk för de som inte vill gynna msm.

https://www.friatider.se/regeringen-lagger-100-miljoner-pa-att-stoppa-coronaspridningen-i-tredje-varlden

För de som är allergiska mot fri nätmedia.

https://www.vacueasylift.com/2020-03-28/100-miljoner-extra-till-fn-for-virusatgarder

Vi skulle behöva de där pengarna bättre i vårt eget land tycker jag.
Det var det man kunde vänta sig. Sverige älskar att sprida pengar över världen Sedan säger de att det inte finns några resurser. Det finns inget man kan göra förutom att låta folk dö.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V4
Det viktigaste med denna så kallade "data" är följande:

"Det framgår INTE hur många patienter med Covid-19 som för tillfället ligger inlagda på svenska intensivvårdsavdelningar"

Det verkligt intressanta vore att få veta det kumulativa antalet upptagna intensivvårdsplatser från dag till dag.
Det finns på sajten. Sitt en stund och leta runt där, så hittar du.
Citera
2020-03-29, 20:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Vi har koll. Tegnell är ett geni och svensk ekonomi kommer må bättre än många andra länder när detta ebbat ut.

Det värsta som kan hända om man gör en total felkalkylering är att ett par gamlingar som ändå hade dött inom något år kommer avlida i förtid.

I efterspelet av detta, ekonomisk depression, kan det göra bra mycket större skada än corona gör.

Det är en oerhört cynisk syn du har tycker jag. Men även om det bara drabbar "gamlingar" och riskgrupper (som är oerhört många i Sverige) drabbar det även andra som är friska. Jag har precis nåtts av nyheten att en barndomsvän är svårt sjuk. Han jobbar inom vården.

Läste nu även att en 56-årig finanschef i USA har dött. Häromdagen var det en fullt frisk 16-årig tjej i Frankrike som strukit med. Den 35-åriga läkaren som först slog larm om smittan dog. I Italien har 30 läkare dött. Plus en icke oansenlig mängd vårdpersonal. Det här viruset slår hårt om man ha otur. Vi löper alla risk att råka riktigt illa ut. Världen hade knappast stängt ned om det "bara" var ett förkylningsvirus vilket som helst. Jag fattar att man inte vill slå mot ekonomin, men jag tänker att ekonomin kan man alltid reparera och ekonomin kommer alltid igen. Bara titta på vad som hände i Europa efter kriget. Det uppstår en stor efterfrågan och en blomstrande ekonomi efter en katastrof. Saker och ting läggs bara på hyllan. Förlorade människoliv går aldrig att ersätta. Aldrig.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Som jag förstått dett så är fladdermöss konstigt nog opåverkade av de virus de bär på vilket ska vara något som wuhan labbet forskade på varför/hur de kan bära på uppenbart farliga patogener men bara agera reservoar.

Fladdermusen som tillika är ett däggdjur, är just den som verkar kunna bära på olika typer av Coronavirus utan att själv bli sjuka. Fladdermusen har också en ovanligt hög kroppstemperatur när de flyger vilket gör att fladdermusen tillverkar olika typer av virus som motstår hög feber.
Amerikanska forskare hänvisar till att vi också har stressat fladdermusen när vi tar bort deras boenden för ny markanvändning.
Så med andra ord - moder natur ger just nu payback i 100 procent.
Sedan skulle man ju önska att asiaterna kunde sluta käka dessa lilla insektsfångare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Norge masstestar och har hårdare karantänregler än Sverige. De har mindre än hälften så många dödsfall per capita, trots att de hade otur i början och fick stor spridning tidigt. Finland har hårdare karantänregler än Sverige och de har mindre än en femtedel så många fall per capita.

Ja, precis. De har resurser att testa mer och sverige borde testa mer. Men inte för att folk skall återgå i arbete nu. Då har man verkligen missförstått. Alla med förkylningssymptom bör stanna hemma nu det behöver man inte testas för.
Citera
Medlem
Franke88s avatar
Verkar som att "epidemin" är över innan den börjat:

"Antalet personer som intensivvårdas i covid-19 har minskat, säger statsepidemilog Anders Tegnell till TT. Ökningen i antalet äldre som drabbas har dessutom stabiliserats."

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/antalet-som-intensivvardas-minskar

Det blev inte mer än såhär .
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thure10
Dödstalen kommer stiga det är jag på det klara med. Kan inte tänka mig annat scenario än det då viruset fortfarande inte slagit till riktigt runt om i landet. Känslan är att det borde börja sprida sig i större omfattning i våra mellanstäder denna eller nästa vecka. Så länge inte barn och ungdomar ökar i statistiken så hoppas jag skolorna är öppna.

Brakar det loss och man tappar kontrollen helt så går det ju fortfarande att stänga ner Sverige men jag tror det vore helt värdelöst beslut långsiktigt då folk helt enkelt skulle knäckas.

Hade vi haft Norges ekonomi med en oljefond i ryggen så hade jag nog hållit med om starka åtgärder men nu har vi ju inte riktigt det så vi bör ligga och balansera på gränsen så länge det går. Tycker Norge också gör rätt för dom har råd att se kortsiktigt på detta men det har inte vi.

Inga pengar tas från oljefonden för detta, utan det är från statskassan så det betalas med lägre pensioner och högre skatter.
Citera
2020-03-29, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Regeringen satsar nu 100 miljoner på att bekämpa coronaviruset. Fast inte i det egna landet som knappt har sjukvårdsutrustning. Utan i tredje världen.

Länk för de som inte vill gynna msm.

https://www.friatider.se/regeringen-lagger-100-miljoner-pa-att-stoppa-coronaspridningen-i-tredje-varlden

För de som är allergiska mot fri nätmedia.

https://www.vacueasylift.com/2020-03-28/100-miljoner-extra-till-fn-for-virusatgarder

Vi skulle behöva de där pengarna bättre i vårt eget land tycker jag.
Det är det jag sagt i 25 års tid nu. Våra myndigheter vill oss inte väl och skiter i oss. Hoppas fler vaknar och inser detsamma
Citera
Medlem
failgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Under tiden i Italien närmar det sig snart revolution.

https://youtu.be/NsNWbfatRwg

Vissa människor har slut på pengar redan och har levt slut på sina besparingar. När man även inser att ekonomin är en skapad krasch av staten så blir det revolution och inbördeskrig.

Regeringar borde mördas.

Det här är effekterna av en lockdown, en lockdown som dessutom visar sig vara mindre effektiv mot viruset men helt fruktansvärt potent på människors liv på alla andra sätt. Det ekonomiska raset kommer antagligen orsaka mer lidande och död än viruset själv runt om i världen, det är därför det är viktigt med en balanserad hantering av krisen så som vi faktiskt har gjort i Sverige.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Tomten jag svarade tyckte att det var bra att börja med tester så att de som inte var smittade kunde börja jobba. Missade du det?

Ja det missade jag.

Men det ska inte helt förkastas, självklart är det bra med tester för personal i alla de brancher där man faktiskt vill veta om man är smittad eller ej , ex sjukvården polis etc.
Citera
2020-03-29, 20:25
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Verkar som att "epidemin" är över innan den börjat:

"Antalet personer som intensivvårdas i covid-19 har minskat, säger statsepidemilog Anders Tegnell till TT. Ökningen i antalet äldre som drabbas har dessutom stabiliserats."

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/antalet-som-intensivvardas-minskar

Det blev inte mer än såhär .

Bevisar ju bara att vi är i den andra vågen där det är de unga som drabbas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in