2020-03-29, 15:41
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
På twitter har det ryktats om att man låter gamlingarna dö i vårdboenden. Skeppar inte dem till sjukhus. Gäller att kolla så småningom om vi haft en överdödlighet bland gamla den här tiden när statistiken är på plats.

Det är rätt logiskt. Vårdboende för äldre dementa och multisjuka räknas som palliativ vård.

Så gör man nog i många länder.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nu får Kina för fan skärpa sig annars får väst stoppa alla kinesiska turister!

https://www.friatider.se/kinas-djurmarknader-oppna-igen-fortsatter-salja-fladdermoss

En fullständig bojkott och blockad av Kina.
Tyvärr omöjligt. Då stannar världen för så mycket tillverkningsindustri ligger där.
Bl.a. tillverkning av sjukvårdsutrustning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är ju lite märkligt annars. Vi har en sjukdom som kanske som mest tar 2%. Med en väl fungerande sjukvård under 1%. Om vi hade ingen sjukvård alls utan lät viruset löpa fritt. Dödlighet på runt 5% som vi sett hitills. I grunden är det en sjukdom alltså 10 ggr dödligare än en vanlig influensa. Men det verkar som världen tar detta på 1000 ggr allvar. Om det är rätt eller ej bet jag inte. Är ju inte utbildad i saken.
Är det inte bara att ta en titt på Kina (Wuhan), Italien, Spanien och nu New York även helt utan utbildning? Är det inte sant utan iscensatt? Ska man verkligen utsätta människor för detta i en modern civilisation om man kan stoppa eller minimera effekterna? Jag menar främst människorna som är sjuka och vårdpersonal. Vi som drabbas lindrigt kan ju lalla omkring och låtsas som om inget händer. Sen blir det ju inte bara människor som drabbas svårt av covid-19 då vården överbelastas utan också trafikolyckor, hjärtproblem, uppskjutna kontroller för cancer, inställda operationer osv. allt som kan leda till mer död av andra orsaker.

Låter vi sådant här hända kan vi ju lika gärna ta en funderare på andra kostsamma grupper i vården och varför vi ska betala skatt för att lindra deras öde år ut och år in. Vi kan också ta en funderar varför vi ska skicka uhjälp och ha kvar asylrätt. Varför inte spara pengar och införa dödstraff. För att inte tala om miljö och klimatarbete. Vi kan ju spara massor av pengar och sänka skatten mycket. Varför ha ett kostsamt försvar då det blir billigare att förhandla med fienden så man inte förlorar pengar och förstör ekonomin.

Vad som gör mig riktigt förbannad är att vi alla har betalt skatt för att ha beredskap för detta och annat som kan drabba oss. Nu visar det sig att vi inte hade beredskap för fem öre (men egentligen ingen överaskning om man ser hur försvaret ser ut).

Sen är det väl så med detta virus att det skulle kunna drabba en hel del miljardärer också då många är över 60 år. Hade det bara drabbat en viss grupp där miljardärer klarat sig bättre så hade mindre hänt och de flesta länder gjort som Sverige. Nu passade dom säkert också på att göra sig en ordentlig hacka naturligtvis.

Jag tycker det är bra att ta kostnaden och rädda liv för sådant här händer inte allför ofta, lite alturism en kort tid i all övrig egoism och girighet. Nu hade vi lite tur denna gång att detta virus inte var dödligare för då hade vi varit riktigt rökta. Med andra ord en bra generalrepetition inför framtiden och man får hoppas att världen nu lär sig och inte bara faller tillbacka i girghet och egoism och glömmer detta.

Att ibland kämpa för andra kan ge en positiv effekt för ett land senare, en framtidstro och ekonomier kan gå bättre. Vårt land har valt en annan väg och vi får senare stå och fundera på vad vi håller på med.

Min syn på saken och jag är heller inte utbildad i ämnet men kan lik förbannat ha en åsikt även om den ibland svajar.
Citera
2020-03-29, 15:42
Avslutad
Hela grejen känns mer och mer som en tidningsanka.
Citera
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Just tillägget med zink som ytterligare försvårar virusets replikeringsmekanism vågar jag inte ens ta upp här.

Då hoppar hobbyexperterna fram och kräver dubbelblindstudier med placebogrupp samt publisering i peer review tidskrifter i hundratal innan de är beredda att ge det till patienter.

För att inte tala om intravenöst C-vitamin som de väl kört med i Kina.

Exakt. Intravenöst C-vitamin har man börjat med i både USA och Italien.
https://www.clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04323514
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8149191/New-York-hospitals-treating-corona-patients-6000-milligrams-VITAMIN-C.html
Mer intressant läsning och lyssning:
https://jintensivecare.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40560-020-0432-y
https://local12.com/health/medical-edge-reports/iv-vitamin-c-being-used-to-fight-covid-19?fbclid=IwAR18eLjl2yQkBQoF2fZ0kk2CJkiHAy7ua9HbJN sQjfWUJC9Fz JGhu2YO-kU
http://www.doctoryourself.com/role%20of%20AA%20in%20covid%2019.pdf
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Djurmarkanderna är återigen öppna i Kina.

Business as usual!

Äckliga kineser.
skicka källa med länk tack
Citera
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Vet du vad exponentiell tillväxt är?

Antalet döda ska öka explosionsartat.
Nej, det är inte vad exponentiell tillväxt är. Du har missförstått. Linjär betyder att du lägger till ett fast tal. Typ 3 döda om dagen. 0-3-6-9-12 osv. Exponentiell betyder att du multiplicerar. Låt oss säga 50%. 10-15-22,5-34-51-75. Hänger du med nu. Det har inget att göra hur brant eller "explosiv" kurvan är.

Glad att kunna hjälpa till.
Senast redigerad av Godowsky 2020-03-29 kl. 15:51.
Citera
Medlem
DetBlirBraSnarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Inte bara det, rykten säger att personen var en missbrukande gravt överviktig person. Sådant vill de gärna inte fläkt ut.

Ryktet stämmer. Lägg till diabetes i den kombon också.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Han är lite snar att uttala sig ibland, men vi får hoppas han har rätt denna gång.
Tycker också att han är alldeles för snabb att uttala sig om sådant som är osäkert.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Är väl lite dumt att springa in på en Rusta affär och smitta ännu fler?
Som han hostade har jag aldrig hostat i hela mitt liv, hört min pappa hosta så för några år sedan innan han slutade röka och nu har han KOL.
Jo sant. De borde skicka en symtomfri uska att köpa tvål till avdelningen
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
De sammanställer kl 14 för att på presskonferensen som hålls kl 14 varje dag kunna hänvisa till gårdagens siffror genom att skylla på att de inte fått dagens siffror än. Med eftersläpning så kan de ju på måndag utgå från lördagens egentliga siffror så då ser det ganska flackt ut...
Det känns som FHM köper tid för att skapa en strategi att dölja dödsfall. Tex samordna med socialstyrelsen så patienter som dör utan att testats inte heller testas efter död. Att multisjuka förklaras döda av de andra sjukdomar de har osv. Så hålls dödstalen nere och sverjes unika smittskydd kan fira triumfer.
Problemet är bara att totala antalet döda kommer avslöja överdödligheten under perioden trots fiffel med statistiken.
Citera
2020-03-29, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
En liten tanke, om totala antalet som varit eller är IVA nu är 334 st och 121 av de har dött och AB skriver att de som nu intensivvårdas är 202 st.

Kan man anta att alla som dött låg på IVA innan de gick bort ?

Isf. har vi 334 - 202 = 132 st som inte ligger på IVA längre
Av de 132 - 121 = 11 st

Tror vi då att det 121 som avlidit och endast 11 som har tillfrisknat av de ?

Tänker jag helt fel här ?

Källor:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/vtfstart-corona

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna
Hittar inte källan, men uppgången förra veckan berodde ju delvis på att de eftertestat tidigare avlidna när de insåg kopplingen till västra förorterna..? Right? Man kan dra en halvsover slutsats att det finns fler tidigare, icke testade dödsfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in