Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Det är ju lite märkligt annars. Vi har en sjukdom som kanske som mest tar 2%. Med en väl fungerande sjukvård under 1%. Om vi hade ingen sjukvård alls utan lät viruset löpa fritt. Dödlighet på runt 5% som vi sett hitills. I grunden är det en sjukdom alltså 10 ggr dödligare än en vanlig influensa. Men det verkar som världen tar detta på 1000 ggr allvar. Om det är rätt eller ej bet jag inte. Är ju inte utbildad i saken.
Är det inte bara att ta en titt på Kina (Wuhan), Italien, Spanien och nu New York även helt utan utbildning? Är det inte sant utan iscensatt? Ska man verkligen utsätta människor för detta i en modern civilisation om man kan stoppa eller minimera effekterna? Jag menar främst människorna som är sjuka och vårdpersonal. Vi som drabbas lindrigt kan ju lalla omkring och låtsas som om inget händer. Sen blir det ju inte bara människor som drabbas svårt av covid-19 då vården överbelastas utan också trafikolyckor, hjärtproblem, uppskjutna kontroller för cancer, inställda operationer osv. allt som kan leda till mer död av andra orsaker.
Låter vi sådant här hända kan vi ju lika gärna ta en funderare på andra kostsamma grupper i vården och varför vi ska betala skatt för att lindra deras öde år ut och år in. Vi kan också ta en funderar varför vi ska skicka uhjälp och ha kvar asylrätt. Varför inte spara pengar och införa dödstraff. För att inte tala om miljö och klimatarbete. Vi kan ju spara massor av pengar och sänka skatten mycket. Varför ha ett kostsamt försvar då det blir billigare att förhandla med fienden så man inte förlorar pengar och förstör ekonomin.
Vad som gör mig riktigt förbannad är att vi alla har betalt skatt för att ha beredskap för detta och annat som kan drabba oss. Nu visar det sig att vi inte hade beredskap för fem öre (men egentligen ingen överaskning om man ser hur försvaret ser ut).
Sen är det väl så med detta virus att det skulle kunna drabba en hel del miljardärer också då många är över 60 år. Hade det bara drabbat en viss grupp där miljardärer klarat sig bättre så hade mindre hänt och de flesta länder gjort som Sverige. Nu passade dom säkert också på att göra sig en ordentlig hacka naturligtvis.
Jag tycker det är bra att ta kostnaden och rädda liv för sådant här händer inte allför ofta, lite alturism en kort tid i all övrig egoism och girighet. Nu hade vi lite tur denna gång att detta virus inte var dödligare för då hade vi varit riktigt rökta. Med andra ord en bra generalrepetition inför framtiden och man får hoppas att världen nu lär sig och inte bara faller tillbacka i girghet och egoism och glömmer detta.
Att ibland kämpa för andra kan ge en positiv effekt för ett land senare, en framtidstro och ekonomier kan gå bättre. Vårt land har valt en annan väg och vi får senare stå och fundera på vad vi håller på med.
Min syn på saken och jag är heller inte utbildad i ämnet men kan lik förbannat ha en åsikt även om den ibland svajar.