2020-03-29, 20:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Hans rekommendationer som att fortsätta att åka på skidsemester till Italien, att inte bära mask, att inte arbeta hemifrån etc. har varit urusla.
Och om han hade rekommenderat detta så hade Sverige som enda land i världen klarat sig från coronaviruset?
Citera
2020-03-29, 20:18
Medlem
ganglere2s avatar
Regeringen satsar nu 100 miljoner på att bekämpa coronaviruset. Fast inte i det egna landet som knappt har sjukvårdsutrustning. Utan i tredje världen.

Länk för de som inte vill gynna msm.

https://www.friatider.se/regeringen-lagger-100-miljoner-pa-att-stoppa-coronaspridningen-i-tredje-varlden

För de som är allergiska mot fri nätmedia.

https://www.vacueasylift.com/2020-03-28/100-miljoner-extra-till-fn-for-virusatgarder

Vi skulle behöva de där pengarna bättre i vårt eget land tycker jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Kris? En månads elavbrott. Hade varit Kris.
Det kan tyvärr bli följden. För ett par veckor sedan var det stabsläge på ett kärnkraftverk på grund av att en i personalen hade blivit smittad. Naturligtvis finns det en risk att vitala samhällsfunktioner kan slås ut om många blir sjuka samtidigt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tyvärr är det nog denna trappstege vi får se:
1. Viruset och dess dödsbringande över världen
2. Ekonomisk kollaps, börser rasar och massarbetslöshet
3. Social kollaps, vilket vi nu börjar se i södra Italien

Italien ligger 2-3 veckor före oss.

Kommer ju rapporter fran Italien om att folk nu saknar pengar till mat, mindre trevligt maste jag säga !!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjorno
Men det finns gott om folk som köper Rysstrollens förslag att karantän eller masstestningar ger immunitet.
Norge masstestar och har hårdare karantänregler än Sverige. De har mindre än hälften så många dödsfall per capita, trots att de hade otur i början och fick stor spridning tidigt. Finland har hårdare karantänregler än Sverige och de har mindre än en femtedel så många fall per capita.
Citera
2020-03-29, 20:20
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nyfiken fråga. Hur kan du känna så?

Tänker att Sverige är det land som vidtagit minst åtgärder i hela Europa för att minska spridningen samtidigt som vi är det land i Europa med kanske mest underdimensionerade sjukvården. Jag tror vi är på väg mot en katastrof men hoppas förstås jag har fel. Jag tror vården har packat ihop inom en vecka. Vi kommer få en orkan av nya fall denna vecka.
Jag känner väl mest utav tillit till hela processen. Förberett mig mentalt på det värsta scenariot.
Sveriges sätt att hantera det hela behöver absolut inte bli det bästa det kan ju även bli det sämsta.
Jag är inte direkt någon expert på smittor, pandemier mm men det är ju Tegnell och hela hans arbetslag om man säger så. Kan aldrig tänka mig att de skulle riskera att utsätta folket för massdöd.
I början tyckte jag att de exprimenterade med oss. Utsatte oss för en fara men nu kan jag ju se efter fler veckor med föhållandesvis några döda att det skulle sett konstigt ut om vi satt i karantän och hela Sverige stannat upp. Man har istället satt riskgrupper i karantän och ber också folket att hjälpas åt och vi gör det direkt
Jag ser just nu att man agerar mer efter ett bestämt mönster. Antagligen har de redan strategier iordningställda där man undan för undan kommer att agera.
I Sverige gör man tvärtom. Börjar smått och följer sjukdomens utveckling.
I många andra länder slår man till stort från första början men ändå dör det många.
Orkanen man pratat om i fler veckor är en svag bris ännu, trots alla stormvarningar.
Vi får se när allt är över hur allt blir. Ingen vet förrens efteråt om det nu blir något efteråt än på ett tag.
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Pratade med en kille idag som trodde vi skulle få 700 000 döda i Sverige
Citat:
Jag vet inte ens hur man ska försöka börja förklara i sådana lägen..

Det är väl bara att ta fram miniräknaren. Utgå exempelvis från en mättnad runt 70% av befolkningen, räkna bakvägen, och landa då på en siffra i dödlighet på 10%. Sedan får du låta hen motivera varför dödligheten kommer hamna så högt. Där skulle jag börja i alla fall.

Att mättnaden skulle kunna ligga på 80% är nog möjligt också. Det ger ju bakvägen i såfall en dödlighet på ca 9%. Men ändrar inte jättemycket.

Då får du väl förklara varför dödligheten inte kan landa däromkring med en havererad vård som redan från början har sämst kapacitet i Europa.

När du väl lyckats med det, får du gå vidare och skatta hur många som kommer dö i helt andra sjukdomar och olyckor, som vården normalt räddar, men som inte får vård nu för att vården inte hinner med något annat.

Ja, typ så skulle jag gjort. Då kommer du troligen kunna visa att din vän har fel, och att det bara är hälften så illa, eller en fjärdedel så illa. Ingen "big deal" helt enkelt.

Citat:
och att samhället skulle ställa om sig till att jobba hemifrån i flera år framåt

Här kanske du missförstått din vän? Troligen menade din vän att vi antingen får så hög dödlighet, eller att vi måste jobba hemifrån i typ 5 år för att i lagom takt rulla igenom 1% av befolkningen genom våra 700 respiratorer.
Senast redigerad av henriko 2020-03-29 kl. 20:29.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Ulf Kristersson:
Citat:
STORSKALIG CORONA-PROVTAGNING I SVERIGE KAN HJÄLPA VÅRDEN OCH ÅTERSTARTA EKONOMIN

Det är nu smärtsamt tydligt hur coronakrisen påverkar allting i Sverige. Sveriges sjukvård är redan ansträngd, och allt talar för att det kommer att bli värre. Som en konsekvens av smittorisken har dessutom ekonomin tvärstannat och en djup ekonomisk kris hotar i spåren av coronakrisen.

Många människor har förlorat sina liv. Ännu fler har tvingats säga farväl till en nära anhörig. Samtidigt blir allt fler varslade, permitterade eller uppsagda från sina jobb. Väldigt många konkurser hotar nu i det svenska näringslivet.

Vi måste därför klara av att hålla två tankar i huvudet samtidigt: Både fokusera på sjukvårdens kapacitet att göra sitt svåra jobb. Och på att rädda svenska jobb och återstarta ekonomin.

Sverige har idag en mycket begränsad förmåga att testa personer för coronaviruset. Det gör att stor osäkerhet råder om vem som är smittad, vem som har varit smittad och vem som inte haft viruset.

Ett viktigt steg för att återstarta samhället och ekonomin är att veta vem som är sjuk, och vem som inte är det. Idag går inte det, eftersom människor inte kan testas i någon större omfattning. Många stannar därför i onödan hemma från jobb där de verkligen skulle behöva vara på plats, eftersom man inte kan veta om ett lindrigt förkylningssymtom egentligen är corona.

En omfattande provtagning skulle underlätta så att den som är sjuk verkligen stannar hemma, och den som inte är det kan vara på jobbet. Detta är naturligtvis särskilt viktigt för alla dem som nu gör hjälteinsatser i vårdens frontlinje.

Som jag sagt tidigare litar vi på de medicinska bedömningar och råd om hur smittspridningen ska begränsas, som görs av våra expertmyndigheter.

Men frågan om tester är bredare. Den handlar om uthållig personalförsörjning i vården, och förutsättningarna för att kunna återstarta svensk ekonomi som helhet. Då behöver människor veta om de är sjuka eller inte. Den som vet att man redan haft corona kan börja återgå till ett mer normalt liv – gå till jobbet, äta på restauranger och handla i butiker. Det skulle kunna rädda företag från konkurs och anställda från att förlora sina jobb. Detta behövs som del i en strategi för en framtid efter corona.

Därför är det viktigt att få igång en storskalig provtagning av människor i Sverige, på samma sätt som nu görs i många andra länder.

Moderaterna vill att regeringen fattar beslut om en svensk nationell plan för betydligt större kapacitet för provtagning. Sverige måste upphandla tester, få testerna till Sverige och skapa ett fungerande system för storskaliga provtagningar. Detta är svårt, men det finns flera internationella förebilder för detta.

Myndigheter ska ges i uppdrag att prioritera arbetet med att få tag på testutrustning. Och vi måste göra det på ett sätt som inte drar resurser från sjukvården. Vi ska ta tillvara den outnyttjade kompetens som finns, inte minst i laboratorier runtom i Sverige. Det finns ett stort intresse från näringslivet och civilsamhället att bidra. Även försvarsmakten kan bidra med transporter.

Den operativa samordningen måste ske nationellt i samråd med våra sjukvårdsregioner. Detta kommer jag ta upp på nästa partiledarmöte med Stefan Löfven nu på tisdag.
Bra att någon tänker till lite.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anosh3
Hur stor historisk signifikans skulle ni säga att Corona innebär? Liksom, hur stort är det?

stockholm kommer nog inte att drabbas lika hårt som i början av 1700-talet?

"Bölder, blod och dödliga sår.

Pesten på sjuttonhundratalet dödade nära hälften av alla stockholmare – och många fattiga på Södermalm dog."

https://mitti.se/nyheter/nar-pesten-kom-till-sodermalm-och-halften-dog/?omrade=sodermalm
Citera
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Tja, intressant idé. Har du kollat mot datan om det stämmer hittills?

Nej, men någon med bra skills kanske vill prova. Jag är för lat och har dessutom ingen d0ta för närvarande.
Citera
2020-03-29, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ulf Kristersson:
Bra att någon tänker till lite.

hur ofta ska man testas?

en gång per dygn?
Citera
2020-03-29, 20:21
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Skickas till sjukhus ja, men IVA är en annan sak och i nuläget är det fullt förståeligt att 90-åringar från vårdboenden inte tar upp IVA-platser. Det är verkligen inget konstigt med det som det ser ut just nu. Att transportera någon till sjukhus i onödan är enbart inhumant, bättre då att de får dö på boendet.

Man kan ju fundera över om dessa boenden har full skyddsutrustning och beredskap på plats? Har man brist på sjukhusen så lär det knappast finnas ett överflöd på äldreboenden. Stackars personal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in