2020-03-30, 07:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
En till ung som dött, folk dags att vakna nu och inse att vi är inne i andra vågen likt 1918, unga kommer börja dö som flugor eftersom viruset dödar de med starkast immunförsvar.

Nej vi i är i början av första vågen.
Citera
2020-03-30, 07:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
allt beror ju på hur du definerar dödsfall i corona, ska vi använda samma sätt som man gjort i italienskavården gällande corona när det gäller influensa, så har vi 2000-2500 ett svårt influensa år och inte 1000 som vi hade 2018.

Hur ofta diskuterar vi överdödlighet när det kommer till influensan??? ska vi jämföra tex dödssiffror mellan corona och influensa måste vi anpassa dom också annars jämför vi äpplen med päron.
Italien har ca 80 miljoner invånare. I Sverige dör ca 90.000 ett normalt år. För enkelhetens skull säger vi att det i normalfallet dör 1%, dvs 100.000 av 10 miljoner.

Överfört på Italien är 1% döda 800.000. Ca 10.000 har registrerats döda i corona hittills, men högt uppsatta uppger att dödstalen snarare är de fyrdubbla (i corona alltså). Säg 40.000 döda hittills. Vi får se var det slutar. Först när Italien återfår balansen och kommer ikapp med statistiken kommer vi att kunna jämföra hur många fler som dött jämfört med en normal månad eller ett normalt år.
Redan nu borde dock alla kunna se att Italien inte har något sorts normalläge.
Citera
2020-03-30, 07:53
Medlem
liberacions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Jag var den första i hela världen som rapporterade om detta dödsfall.
Tror nog jag vet mer än dig.
Hoppsan, nu har visst region Jönköping bekräftat att det fanns flera underliggande sjukdomar hos 29-åringen. Du hade fel och jag hade rätt.

Så nej, du visste uppenbarligen inte mer än jag gjorde. Dags att hoppa ner från dina höga hästar.
Citera
2020-03-30, 07:53
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Jättebra, men hur vet du att det där är en uppräkning av samtliga tillstånd som är riskfaktor?

Hursomhelst, tjejen kanske hade "nedsatt immunförsvar" till följd av graviditet, otur, eller vad man nu vill hitta på i efterhand.

Det är listan över det som det svenska intemsivvårdsregistret räknar som riskfaktorer. (Kvinnan vårdades på IVA). Nedsatt immunförsvar kan till exempel vara att man tar immunsänkande läkemedel.
Citera
2020-03-30, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Den försöker infektera/komma åt hjärnstammen, som en skribent nyss skrev om, kanske?
Ja kanskje det er slik. Takk for svar!
Citera
2020-03-30, 07:56
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Ingen har förstått Sveriges taktik rörande corona. Finns det nån taktik?

Flockimmunitet propagerade Folkhälsomyndigheten för i början. Genialt, efter ett tag är så många immuna att viruset har svårt att hoppa vidare, spridningen avtar. Problemet är att det kan ta 10 år att få flockimmunitet och att det kan innebära massdöd under tiden. Nu förnekar FHI att detta är taktiken. Generaldirektören mumlar om att man vill plana ut kurvan, inget annat. Vadå plana ut kurvan, behövs ju bara en minimal avvikelse från planen för att enorma mängder smittade plötsligt dyker upp vid akutmottagningarna.

Vill man eller vill man inte att viruset sprids? Det är noll koll i Sverige jämfört med andra länder. 50 pers kan samlas. Det var flera år sen jag befann mig i en folksamling med 50 pers. Folk som kommer till Arlanda kollas inte alls säger vittnesmålen. Folk får driva runt på barer o restauranger bäst dom vill. Denna slapphet tyder på att taktiken är att smittan ska spridas. Samtidigt är det ett jäkla gnäll på folk som vill åka till fjällen eller Gotland.

Det enda logiska i FHI's taktik som kan skönjas är att gamla och svaga ska isoleras. Resten är obegripligt, särskilt som man förnekar flockimmunitet-taktik. En sak som tyder på att myndigheter och politiker inte har någon taktik överhuvudtaget är att man tillät mellofinalen med 35.000 pers. Totalt huvudlöst, tyder på att man inte fattar något alls.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
WHO slår fast: Coronavirus är ingen luftburen smitta

https://omni.se/who-slar-fast-coronavirus-ar-ingen-luftburen-smitta/a/Op9nkb
Det finns väldigt många forskare och experter som jobbar med smitta/virus som bestämt hävdar att Covid19 smittar aerosolt, dvs via luften. Att WHO nu går ut och säger att Covid19 inte är aerosolt betyder inte ett endaste dugg med tanke på deras tidigare uttalanden. Dom är inte att anse som en trovärdig källa, det baseras på deras tidigare osanningar. OM man känner sig osäker på vilken information man ska lita på, är det lika bra att vara på den säkra sidan och använda andningsskydd. Men det är endast min åsikt och jag är inte expert eller skolad i ämnet.

Nedan är två osanna påståenden som WHO har gjort och gått ut med till människor över hela världen.

1. WHO konstaterade väldigt tidigt att smittan inte kunde överföras till människor. Fel smittan kunde överföras till människor.

2. WHO konstaterade att Covid19 dödlighet låg mellan 1-2%. Det är fel, dödligheten ligger på mellan 3-4% men antalet döda globalt gör att den ligger närmare 4%.
Citera
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=Wr4L4fFW8og
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Kolla kurvan. Kurvan går uppåt alltså kan man inte påstå att det blir färre eller mindre döda i Sverige. Tvärtom har de ökat senaste veckan.

Det går även uppåt för de andra. Lutningen på kurvan för antalet avlidna som Sverige är lägre vid epidemistart än de flesta andra länder.

SE: fördubbling var 2,7 dag
DE: fördubbling var 2,45 dag
IT: fördubbling var 2,26 dag.
Citera
2020-03-30, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Du tycker inte att du överdriver en aning 😉

Förutom Sverige och Nordkorea, vilken befolkningen skulle acceptera detta officiella svar?

”Regionen kan bekräfta hur många som avlidit i åldersspannet över 80 år. Sammanlagt har alltså 68 personer avlidit. Av dessa var 45 över 80 år. Ålder eller inom vilket åldersspann de som avlidit som är under 80 år kommer inte att rapporteras”
Citera
2020-03-30, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
allt beror ju på hur du definerar dödsfall i corona, ska vi använda samma sätt som man gjort i italienskavården gällande corona när det gäller influensa, så har vi 2000-2500 ett svårt influensa år och inte 1000 som vi hade 2018.

Hur ofta diskuterar vi överdödlighet när det kommer till influensan??? ska vi jämföra tex dödssiffror mellan corona och influensa måste vi anpassa dom också annars jämför vi äpplen med päron.

Hur ofta lamslår den årliga influensan hela Italiens sjukvård så att den skapar "överdödlighet"?

Det måste ju vara en rimlig frågeställning i så fall?

Jag har ingen statistik att luta mig emot, men jag gissar att den årliga influensan inte påverkar övriga ärenden inom sjukvården på ett sätt som gör att "överdödligheten" ökar nämnvärt, om ens alls?
Citera
2020-03-30, 07:58
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jo men bara för att det går att hitta spår av viruset efter så lång tid som 17 dagar betyder det inte att viruset är aktivt och kan orsaka smitta.

Exakt. Om endast RNA hittas betyder det att partiklarna är förstörda. Viruset behöver sin kapsid med ytproteiner för att kunna infektera celler. Och coronavirus är även beklädda med ett lipidhölje som de också är beroende av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in