2020-03-29, 20:11
Medlem
om vi har 7 miljoner smittade idag inklusive mörkertalet är vi en bra bit ifrån 4miljarder för att få en flockimmunitet , rätt deprimerande.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ja men bara som vi bjuder på, det var nog en månad sedan vi slutade sälja då vi tyckte att vi hade mer nytta av att kunderna använder det innan dom börjar handla. Tyvärr har lagret börjat sina nu och räcker nog bara några dagar till men vi har börjat tillverka egen handsprit på spolarvätska, vatten och glycerol. Där har vi tillräckligt för att få fram runt 100l handsprit till. Nä det är ingen större, det är en ICA Nära.

Ah, jag var otydlig, jag önskade bara att alla hade det, så man kan tvätta av sig innan och efter man går in i affären. Och handskar vore ju guld om det fanns att plocka innan man tar korg osv. Ingen av de jag springer i har sådant. Tummar upp till dig, eller er!
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Når Norge kan teste 10 000 om dagen, kan vel Sverige klare 20 000.

10000 om dagen? Så pass? Har sett siffror på 24000 per uke i Norge. Ikke 10000 var dag.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Under tiden i Italien närmar det sig snart revolution.

https://youtu.be/NsNWbfatRwg

Vissa människor har slut på pengar redan och har levt slut på sina besparingar. När man även inser att ekonomin är en skapad krasch av staten så blir det revolution och inbördeskrig.

Regeringar borde mördas.

Tyvärr är det nog denna trappstege vi får se:
1. Viruset och dess dödsbringande över världen
2. Ekonomisk kollaps, börser rasar och massarbetslöshet
3. Social kollaps, vilket vi nu börjar se i södra Italien

Italien ligger 2-3 veckor före oss.
Citera
2020-03-29, 20:12
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror inte regimen vill få stopp på spridningen. Det finns i alla fall inget som tyder på det. Kanske är det pensionärerna som kostar för mycket. Sedan har ju Tegnell bestämt att alla skall smittas så vi får gruppimmunitet.
INGET europeiskt land tror att de kommer stoppa smittan. Allt går ut på att få en takt så vården inte kroknar. I Sverige tror myndigheterna att rekommendationerna ska räcka för att uppnå detta medan de flesta andra länder tror att tvång är det som krävs.
Samma mål men olika vägar dit.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
SJag har 2 polare som har några av corona-symptomen men inte blivit testade. De har uppmanats att hålla sig inomhus, det är i princip allt offentliga sjukvården erbjudit.
Ja, det är vad sjukvården erbjuder tills man behöver mera avancerad vård än så.
Det är inte mycket de har i sin verktygslåda mot virus i allmänhet eller mot detta virus specifikt. Tester av mediciner pågår, men dels är det alltjämt bara experiementell behandling, dels är det typiskt de som är svårast sjuka som får bli försökskaniner.

Jag har hört om många som åkte bort under sportlovet, och har (eller haft) symptom som skulle kunna vara Covid-19. Men ingen häromkring har lagts in på lasarettet.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Här är graferna för de olika regionerna. Som ni ser har smittan inte tagit fart i de flesta regionerna. Så vi är bara i början än:

https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/
Citera
2020-03-29, 20:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Ta som sagt Italiens siffror med en nypa salt, nej två. Troligtvis ligger dödstalen mycket högre än de officiella och antalet smittade ska vi inte tala om.

När vi jämför t ex Lombardiets siffror med New Yorks eller Louisiana ska vi ha detta i minnet. När man talar om en kommande katastrof i USA så är dimensionerna troligen mycket värre än de lombardiska (vars omfattning vi bara kan gissa).

Och detta, mina damer och herrar, är den mogna frukten av den process som inleddes av
Silvio Berlusconi 1994 och kulminerar med Matteo Salvini och Donald Trump 2020.

Det är klart att viruset är dom konservativas fel! Rackarns jäkla luspudlar! Så jävla hjärndött att försöka blanda in politik i detta.
Citera
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Danmark med alla deras restriktioner har över 70 döda totalt och över 200 nya fall idag. Detta fördelat på halva vår befolkning. Trots tärande och synnerligen hårda åtgärder ser deras situation värre ut än vår egna. Belgien med 11 miljoner invånare och som ligger efter oss i fas hade 80 döda bara idag. Norge har 240 nya bekräftade fall bara idag.
Norge testar betydligt mer än vad vi gör. Att jämföra med Danmark, Holland och Belgien med väldigt mycket högre antal invånare per kvm är inte heller särskilt relevant.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Känns fel att bryta mot det i Ryssland...
önskar Sverige skulle införa lite förbud också för att visa att man tar saker på allvar.
Typ som Löfven sade i valkaoset 2018;" vi är beredda att ta ansvar för Sverige."

Tja,

Du skrev till mig igår.

Du undrade hur man skulle kunna komma till affären om det är karantän.

Jag har inget bra svar, kolla på Italien eller Spanien.

Butiker för livsmedel är öppna.

Nu vägrar jag tro att du är dum i huvudet, så snälla förstå att det jag skrev igår är ett uttryck för oro.

Jag tror nämligen att karantän nu är vägen fram, trotts ekonomiska issues.

Vi kommer att få en kraschad sjukvård annars.

Det kommer ta flera veckor innan detta planar ut, därför karantän nu.

All respekt och jag vet att du bryr dig.
Ta hand om dig.

Hälsningar/
Herr Sinnersten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror inte regimen vill få stopp på spridningen. Det finns i alla fall inget som tyder på det. Kanske är det pensionärerna som kostar för mycket. Sedan har ju Tegnell bestämt att alla skall smittas så vi får gruppimmunitet.

De flesta kommer att bli sjuka oavsett. Det finns ingen åtgärd som kan hindra detta förutom om vi hittar ett vaccin. Tegnell försöker förklara detta gång på gång och just nu kör de på linjen att de successivt ökar restriktionerna efter läget. Vissa vill se en tuffare karantän men om dessa är någorlunda kunniga så vet de också att det handlar om att "platta ut kurvan". Sen har vi Kristersson som vill öka smittspridningen genom att testa nervösa friska som skall ut i produktionsapparaten, bli smittade och smitta andra.

Nästan alla kommer att bli sjuka oavsett strategi. Kan vi isolera de i risk så överbelastar vi inte vården. Om du vill komma undan smittan så är det fullt frivilligt att låsa in dig i din lägenhet i +18månader tills vi har ett vaccin.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Det är väl just där i faran ligger. Risken för att viruset muterar till en ännu aggressivare variant ökar med det totala antalet infekterade.
Jojo.. om det eller det händer. Den risken finns ju med typ alla virus som existerar. Det går ju inte gå och spekulera i allt som kan hända men inte har hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in