2020-03-29, 19:41
Medlem
De vita fläckarna blir allt färre... Ryssland har fyra nya fall idag, lika många som man haft sammanlagt tidigare. Estland två idag mot ett enda tidigare...
Citera
2020-03-29, 19:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Danmark har sex gånger högre befolkningstäthet än Sverige, ligger närmare kontinenten etc. Trots det har Sverige lika många döda per capita. Snacka om misslyckande.

Fast det är inte rättvisande. I Sverige står Stockholm ensamt för en majoritet av dödsfallen. Jag kan tänka mig att Stockholm i sig har en högre befolkningstäthet än Danmark som helhet?
Citera
2020-03-29, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Under tiden i Italien närmar det sig snart revolution.

https://youtu.be/NsNWbfatRwg

Vissa människor har slut på pengar redan och har levt slut på sina besparingar. När man även inser att ekonomin är en skapad krasch av staten så blir det revolution och inbördeskrig.

Regeringar borde mördas.
När det gäller Italien måste man ta med i beräkningen att många familjer levt till stor del på föräldrarnas pensioner. När de försvinner... ja, ni förstår.
Citera
2020-03-29, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bra. Vi får hoppas det inte är en helgeffekt.

I frankrike anges statistiken som "döda på sjukhus" (totalt 2602 nu). Finns det ett signifikant antal som dör i viruset någon annanstans?

https://dashboard.covid19.data.gouv.fr/

Jag vet faktiskt inte. Kanske de lägger till övriga senare, något osäker. De ändrade ju sin redovisningsmetod för 2-3 dagar sedan. Men bra att de nu visar de regionfördelade talen för dödsfall med.

Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Frankrike har en helt annan kurva vad gäller dödstalen jämfört med Spanien även om det ett tag såg ut som att Frankrike skulle följa i Spaniens spår. Jag lyfte frågan i morse men fick inget svar. Beror det på att Frankrike var tidigt ute med klorokin?

Ingen aning. Men här är mina extrapoleringar baserat på dödstalen. Vågar bara extrapolera Italien och Spanien hela vägen. Men naturligtvis mycket osäkert att göra detta. Jag visar bara på vad det pekar på om man provar anpassa en klassisk klockformad (normalfördelningens täthetsfunktion) till antalet döda per dygn, sedan numeriskt integrera under denna graf för att få det totala antalet döda. Då får jag för närvarande detta.

https://ibb.co/SyzcFF0
Senast redigerad av 235711 2020-03-29 kl. 19:51.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Och sen har vi det här med reliabilitet. Har man mätt korrekt i Ryssland? Det finns uppgifter om att ovanligt många fall av lunginflammation registreras. Tillfällighet?
Den påstådda ökningen av fall av lunginflammation gällde för januari:

Citat:
The number of cases of pneumonia, which can be caused by coronavirus, increased by 37 percent in Moscow year-on-year in January, according to Rosstat, Russia’s statistics agency.

The data showed that the Russian capital, which has 98 confirmed cases of coronavirus, recorded 6,921 pneumonia cases in January, up from 5,058 the previous year. Nationwide pneumonia cases also spiked by over 3 percent year-on-year.
https://www.reuters.com/article/us-coronavirus-health-russia/sharp-increase-in-moscow-pneumonia-cases-fuels-fears-over-coronavirus-statistics-idUSKBN216305

Januari är ju extremt tidigt. Inte ens Kina hade någon större epidemi förrän i slutet av januari. Worldometers börjar sin tidsserie den 22 januari och anger då ca 500 fall i Kina. Låter ju konstigt att Moskva skulle ha en epidemi innan dess. Då låter ju följande som en mer trolig förklaring:

Citat:
“The number of people seeking medical attention has risen due to anxiety among the population,” he said, saying people were seeking medical advice earlier than usual because they were worried about coronavirus. There were therefore more pneumonia diagnoses, he said.
https://www.reuters.com/article/us-coronavirus-health-russia/sharp-increase-in-moscow-pneumonia-cases-fuels-fears-over-coronavirus-statistics-idUSKBN216305

Alltså, när folk hörde på nyheterna att en epidemi börjat bryta ut i Kina så var det fler som uppsökte vården för andningsbesvär, vilket ledde till fler diagnoser.

Hade det verkligen varit epidemi i Moskva redan i januari, för två-tre månader sedan, så hade ju hela staden varit i totalt kaos vid det här laget. Finns noll chans att man skulle ha kunnat dölja det.

Eftersom pressen hänvisar till siffror från januari, varför har de inte följt upp med att titta på februari? Vi är ju nu i slutet av mars redan.

Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Ligger i Putins intresse att förmedla en bild av att allt är under kontroll och att Ryssland har få Covid-19 fall.
Ligger i Putins intresse att undvika att en epidemi bryter ut, vilket förklarar varför Ryssland tagit så många proaktiva åtgärder för att undvika att drabbas på det sätt många andra länder gör. Och det är inte bara Ryssland. I stort sett alla grannländer till Kina har varit mycket mer proaktiva och har därmed klarat sig mycket bättre. De är vana vid att det händer skit i Kina med några års mellanrum och därför kör de snabbt igång hela programmet med stängda gränser osv. Ryssland, Mongoliet, Kazakstan, Vietnam, Hong Kong, Japan, Taiwan - alla har de varit mycket mer på sin vakt och därmed (iaf hittills) klarat sig undan med väldigt milda utbrott.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Vilka mer barn ska gå i skolan?
Kanske de som har föräldrar som jobbar med att göra skyddsmasker? Även de som distribuerar dessa och mat också så lagerarbetare butikspersonal och sen bönder och de som gör råvaror som pappersbruk och sen är det import av saker som behövs så hamnarbetare och så ska de ha lön allihopa och kunna köpa saker och företagen ska betala leverantörer så bankerna måste vara igång och el behövs det med så alla i kraftindustrin och vatten och sophämtning och så vidare...

Många föräldrar tvingas ju vara hemma sen man satte restriktionen att barn inte får komma snoriga till förskolan, dom flesta går med rinniga näsor för jämnan. Dom skickas hem direkt i dag. Här hade man kunnat bli hjälpt av att testa fler.
Nu är det individuellt såklart men från åk 5 klarar sig dom flesta barn hemma själva.
Varför klarar alla andra länder det men inte vi?
Senast redigerad av granskottet80 2020-03-29 kl. 19:47.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Pratade med en kille idag som trodde vi skulle få 700 000 döda i Sverige, och att samhället skulle ställa om sig till att jobba hemifrån i flera år framåt.

Jag vet inte ens hur man ska försöka börja förklara i sådana lägen..
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja det är väl så. Jag blir inte förbannad om någon säger att jag har fel. Blir snarare glad om någon kan övertyga mig med fakta, inte genom att kalla mig dum i huvudet för det rinner bara av mig.... :-)

Så sant! Varför ens befinna sig på ett diskussionsforum om man inte är redo att ta vissa "förluster" som sedan visar sig vara vinster i form utav ny kunskap? Jag tar gärna diskussionen även där jag är total novis och känner att här borde jag nog hålla mig undan för min kunskap och erfarenhet av ämnet i stort, är nada och ingenting - men, hur då lärs sig något nytt? Blir inte alls samma sak att bara läsa en tråd - interagerar man sätter man ens egna kunskaper (goda eller dåliga) och erfarenheter, samt ego på spel och detta är bara nyttigt, OM man är redo att ta den lilla prestigeförlust som det är att "förlora" en debatt. Jag ser det hellre som vinster, dock - även om det ibland svider, hehe!
Citera
2020-03-29, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Hur kan Anders Tegnells bild skilja sig så extremt från verklighetens:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50gJ26/smittskyddslakaren-laget-i-varden-ar-anstrangt

Här säger man att antalet patienter ständigt ökar och situationen är kritisk.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-det-vi-gor-i-landet-maste-ha-effekt/

Men Anders Tegnell säger att antalet fall har "närmast minskat de senaste dagarna".

ökningen har avtagit eller nåt?

alltså det kommer in nya men färre till antalet jämfört med någon dag tidigare?

vi får se hur det blir under och efter påsken om det blir en ökning då?
Citera
2020-03-29, 19:46
Medlem
arbetets avatar
Det finns nu över sju hundratusen fall:

Coronavirus Cases:
707,684
view by country
Deaths:
33,524
Recovered:
150,732
Citera
2020-03-29, 19:46
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Varför svarar du med dylik rappakalja, vad är ditt problem?

Ok.. jag ska förklara lite tydligare. Hoppas att du förstår.

Sverige har 10 miljoner invånare. Sydkorea har 52 miljoner.
Sydkorea testar 20 000 per dag. Om vi är lika duktiga så kan vi räkna med att testa 4-5000 (om vi har personal och resurser till hela apparaten kring detta)

Antalet smittade ökar troligen med ca 1000 pers om dagen idag. Chansen att fånga upp dem genom att testa en tjugondels promille om dagen är löjlig. Folk kommer att testa sig grönt, bli smittade dagen efter och sedan smitta dig med ett självsäkert leende när du känner dig så trygg o fin på jobbet.
Citera
2020-03-29, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Danmark har sex gånger högre befolkningstillväxtäthet än Sverige, ligger närmare kontinenten etc. Trots det har Sverige lika många döda per capita. Snacka om misslyckande. Jämför Sverige med Finland istället.
Folk tätheten i detta sammanhang har väldigt liten betydelse. Det är ju inte så att man stöter ihop med folk på gatan i Danmark. Dessutom så bor inte människor jämnt utspridda över landets yta. Under spanska sjukan var den kommun i Sverige som hade högst andel döda Arjeplog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in