2020-03-29, 17:36
Medlem
NirvanAs avatar
Läget förefaller enligt somliga att vara stabilt. En annan undrar när katastrofen kommer med hundratals döda per dag osv... när börjar det skena? som många är övertygande kommer hända.
Citera
2020-03-29, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Ja, man får kass interpolering om det är interpolera man vill. Icke desto mindre är det alltjämt exponentiell tillväxt i samtliga (europeiska) länder som jag tittat på.

Vad är det för konstigt du säger nu. Jag börjar undra om du ens vet vad exponentiell växt är. Bara för att vara tydlig: Att antal döda per dygn ökar innebär absolut inte att man fortfarande har tillnärmad exponentiell växt. Tittar du på helt andra tal än vad jag gör. Det var ju länge sedan det slutade vara tillnärmad exponentiell växt i både Italien och Spanien, inte ens nära. Ska jag verkligen behöva illustrera med diagram?
Citera
2020-03-29, 17:37
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Förre statsepidemiolog Johan Giesecke, numera rådgivare åt just WHO, förklarade det hela med att WHO ger råd till hela världen. De måste sålunda ge väldigt svepande allmänna råd som passar de flesta någorlunda, men inte någon perfekt.

I själva verket befinner sig alla länder i olika tidsmässiga faser av pandemin. Kina, Italien, USA och Indien kan anföras som exempel. Rimligtvis måste dessa länder ta sig an smittan på olika sätt. WHO kan dock knappast ge en massa olika råd till enskilda länder, råd som riskerar att blandas samman. De måste tala med en röst.

Visst, men vissa givna bitar trycker man hårt på - till alla. Det gäller primärt testning, isolering och karantän.
Citera
2020-03-29, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag vet inte om de andra länderna i listan, men Ryssland hade sitt första smittfall långt innan Sverige. Trots det dör mindre än en ryss i veckan av corona, jämfört med bortåt en svensk i timmen vissa dagar. Så vilket land är det som "plattar ut kurvan"?

Och sen har vi det här med reliabilitet. Har man mätt korrekt i Ryssland? Det finns uppgifter om att ovanligt många fall av lunginflammation registreras. Tillfällighet? Ligger i Putins intresse att förmedla en bild av att allt är under kontroll och att Ryssland har få Covid-19 fall.
Citera
2020-03-29, 17:38
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Jag försöker vara positiv och inte sprida panik som er domedagsprofeter

Bra så. Men då skall du nog närma dig verkligheten lite mer, om du vill att någon skall ta det du framför på allvar.
Citera
2020-03-29, 17:39
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Står karln och ljuger eller vad är det frågan om nu. Han säger att antalet på intensivvård minskar men mina siffror här nu vid snabb kontroll säger att det långsamt smittas fler och fler? Behöver man inte intensivvård längre? Jag åter kommer senare när jag förstår mer av signalerna.

Det är skillnaden på intensiv och vanlig vård på sjukhus. Skulle tro att intensiv betyder respirator men vanlig vård kan innehålla typ syrgastillförsel i en mask eller plaströr in i näsan.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Men är det inte bara så att vi lyckats bra med att distansera oss och tvätta händerna i sverige? Siffrorna kommer att stiga även om det går långsamt just nu. Det här kommer att bli långt och utdraget är jag rädd för.
Vi var bättre än italienarna på att tvätta händerna och vara distanserad redan innan den här karusellen startade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Mja, medeltiden för patienter på IVA är 14 dagar. 30+ fall om dagen ger 300 per 10nde dag. Om vi utgår från att 30 personer frigörs per 10nde dag (utskrivna eller dör) så håller ju inte matten. Detta givet om samma siffror håller i sig och inte ökar.

trenden är ju avtagande i inskrivna , 46 42 36 36 22 22 7(idag men kommer uppdateras), så trycket på IVA minskar på sikt just nu.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
"Invandrarområden i Frankrike undantas från karantänregler för att undvika upplopp"

https://samnytt.se/invandraromraden-i-frankrike-undantas-fran-karantanregler-for-att-undvika-upplopp/

Jag ser inga problem med det där. Dock skall man lägga hela området i karantän från övriga samhället, så kan de ju få hålla på bäst de vill där inne och riskera sina egna liv.

Det bör dock också göras klart för dessa, att sådant beteende endast slutar i en köplats i slutet av kön till vården sedan, ifall det skulle behövas.

På de villkoren har jag inga problem med att de slipper ha karantänsregler. Samma kan få gälla i Sverige också, det känns som en vettig lösning, till och med.
Citera
2020-03-29, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
även om det släpar efter i uppdatering ser man ingen exponentiell tillväxt av nya fall just nu.

men slaget är som sagt långt ifrån över

Jo antalet nya fall ökar proportionellt mot antalet smittade och då är det exponentiellt.
Datum Nya Totalt
0317 75 1196
0318 105 1301
0319 138 1439
0320 200 1639
0321 131 1770
0322 164 1934
0323 112 2046
0324 253 2299
0325 227 2526
0326 314 2840
0327 229 3069
0328 378 3447

Det är en ojämn ökning men trenden är helt klar. Ju fler smittade desto fler nya fall.
Nu ligger vi på en tillväxttakt på cirka 10% vilket skulle innebära att om 14 dagar har vi ungefär 13000 smittade och om en månad ungefär 60.000 smittade.
Men sedan finns det ju en massa faktorer som kan påverka. Till exempel mörkertalet och vilka åtgärder som kommer.
Citera
2020-03-29, 17:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazybitch
Finns det några beräkningar på faktiskt antal smittade i Italien? Mörkertalet lär vara enormt.
Jag läste en rapport där stickprovskontroller använts för att uppskatta mörkertal. Den visade på 1% dödlighet räknat på samtliga smittade. Du kan kanske använda den siffran, antal döda, och italienska myndigheters uppskattning att mörkertalet för döda är 3/4 för att räkna ut det- åtminstone på ett ungefär?
Citera
2020-03-29, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Men är det inte bara så att vi lyckats bra med att distansera oss och tvätta händerna i sverige? Siffrorna kommer att stiga även om det går långsamt just nu. Det här kommer att bli långt och utdraget är jag rädd för.

Först, tack för en sansad ton 😊

I mitt tycke finns saker som vi som befolkning göra bra, som förhindrar okontrollerad smittspridning.

Jag är helt enig om att kurvan är på uppåtgående, och att detta blir utdraget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in