2020-03-29, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Nu skjuter du dig lite i foten va? Lågutbildade människor är ju knappast kända för att inte ta till flaskan...

Hur menar du att jag skjuter mig i foten? Tråden handlar om krökande på arbetstid och det inbillar jag mig hör till en svunnen tid att människor med lägre utbildning går runt småpackade på sina arbeten.

Eller har du något som stödjer motsatsen?

Förresten så som medelklassen och uppåt super nu för tiden är jag skeptisk till om ens övrigt drickande är så mycket större hos gruppen lågutbildade. Och där måste man väl även ta hänsyn till att mer än hälften av akademikerna som är sjukskrivna är det för psykiska problem och använder psykofarmaka i stället för alkohol för att klippa av ångesttopparna och om det inte är sämre än att ta en sup efter jobbet.

Eller syftar du på det jag skrev att många akademiker inte gör någon större nytta på sina jobb? Det är väl uppenbart om du läser tråden.

Någon timmas jobb + vara lite småpackad kan väl knappast räknas som speciellt kvalificerat arbete som utförs?

Det låter inte som ett värdigt liv och meningsfull tillvaro i alla fall, att inte ens orka få på sig ett par byxor, sitta och spela tv-spel, titta på gamla serier på netflix om dagarna och tycka att det är höjden av lycka att kunna vara halvtankad mitt på dagen en vardag. Om inte ambitionen är högre än så förstår jag inte varför man brände fem år av sitt ungdomsliv på studier.
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-03-29 kl. 10:59.
Citera
2020-03-29, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan-Eliasson
Verkar vara många som har dåligt med arbetsuppgifter.
All heder till er som lyckas mygla bort en hel arbetsdag i vanliga fall, måste vara en prövning att fylla arbetsdagarna med mobilsurfande.
Skulle krypa på väggarna själv.

Det är ju inte utan anledning att landets terapimottagningars väntrum är till bredden fyllda med havererade akademiker och psykisk sjukdom är orsaken till mer än hälften av sjukskrivningarna.

Eller som här att man kastar sig över flaskan det första man gör med sin nyfunna frihet.

Det tråkiga är ju bara att det är vi övriga som via skatten eller högre priser på varor och tjänster i slutändan får betala för dom här fas-3 jobben för intellektuella där dom går och slår dank halva dagarna.
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-03-29 kl. 11:13.
Citera
2020-03-29, 11:06
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Vad fasen arbetar du med som är "klart" före lunch? Du behöver inte outa dig men ..

Jag är Art director på en reklambyrå. Det är flexibelt. Ibland långa dagar/kvällar och ibland lugnt. Nu under Corona lite mindre att göra.
Citera
2020-03-29, 11:10
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Låter riktigt mysigt iklädd mjukisar sitta och småprutta och smutta på ett glas vin. Kanske krypa ner i soffan med laptopen i knät. Hade önskat jag kunde få se spektaklet utspela sig live. Vissa har det riktigt glassigt.

Salongsberusad i mjukisar på arbetstid, sexigt!

Ja, det är inte alls så dumt
Citera
2020-03-29, 11:23
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
I mitt gamla jobb i familjeföretaget var i stort varje dag semester: Vi käkade frukost och fikade länge, kunde åka och handla mitt på dagen, tog ledigt om solen sken, osv, mm.

Mitt nuvarande jobb är lite mer strikt, men ganska fint ändå och kan fritt disponera mina arbetstider och mycket självbestämmande, bara man gör det man ska och jobbar den avsatta tiden.

Jag skulle nog kunna jobba hemifrån till 30% ungefär, men det kräver mer planering så det blir heldagar på kontoret istället, och då får man träffa sina trevliga arbetskamrater.
Smart där i familjeföretaget.
Citera
2020-03-29, 11:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NAZISMisMYreligion
Haha! Jag älskar tråden redan. Ska bli kul att se svaren...
Jag håller med. Riktigt kul att se hur provocerade de där riktiga blåställsknegarna blir över att folk jobbar hemifrån och har möjlighet att sätta guldkant på tillvaron. Ska läsa tråden med nöje.
Citera
2020-03-29, 12:03
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adddict
Halv-OT kanske men är bara lite nyfiken. TS, Vad för vin är det som dricks på "arbetstiden"?

För min egen del har det blivit bärnstensfärgad iskall tjeckisk pilsner med fin skumkrona till den delikata lunchen.

Men jag har lite barolo hemma som ligger bra till framöver!
Senast redigerad av Frontlinjen 2020-03-29 kl. 12:05.
Citera
2020-03-29, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfitler
Nu förstår jag varför lågbegåvade projektledare och dumma mellanchefer gillar att ha personalen på plats rent fysiskt. Det krävs en, för att känna igen en. De ser nämligen sig själva likt en alkis knäppa upp en jäkel redan innan lunch, och så fortsätter det resten av dagen.

Exakt. Nu förstår man varför...
Citera
2020-03-29, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag håller med. Riktigt kul att se hur provocerade de där riktiga blåställsknegarna blir över att folk jobbar hemifrån och har möjlighet att sätta guldkant på tillvaron. Ska läsa tråden med nöje.

Nu är jag inte själv någon "blåställsknegare" men med tanke på att det är dem som fortfarande måste jobba "ute i fält" medans resten kan sitta hemma och slappa så kan man ju fråga sig vilka jobb som faktiskt gör någon skillnad i samhället

Får en känsla av att det både finns och kommer finnas en jävla massa arbetsgivare som upptäcker hur mycket överflödig personal de egentligen har när de upptäcker hur mycket folk faktiskt "jobbar" när de bara sitter hemma och ändå får jobbet klart till deadline, känns också som att väldigt många kommer inse hur onödigt dyra företagslokaler de har när de inser hur många som bara kan jobba hemifrån istället, enorma kostnader som försvinner

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Nu jobbar jag inte hemifrån under dessa coronatider men pluggar istället, kan ju säga att det är redigt jävla svårt att motivera sig när man fått uppgifter från skolan att göra som tog ca två dagar att göra klart...

Sitter och läser ur en skolbok i ca 30-60 min, tar en öl, glor Youtube/spelar är väl typ vad mina dagar består av just nu, om jag ens pluggar alls

Kontentan av det hela är att det är sjukt svårt att motivera sig när man vet att man mer eller mindre ska sitta hemma hela dagarna och att ens skolarbete tar löjligt kort tid att genomföra...
Senast redigerad av uttrakad90 2020-03-29 kl. 13:10.
Citera
2020-03-29, 17:15
Medlem
Inte mkt som ändrats sig för min del. Förutom att jag nu sitter i soffan och jobbar med tvn på i bakgrunden eller någon skön musik.
Röker tre joints och några koppar kaffe innan 9 för att kick starta dagen.
Jobbar till 12 ungefär sen är det en joint, lunch och en joint till.
Jobbar till ungefär tre senast.
En joint till, Går till gymmet,
kommer hem duschar, en joint till
Lagar middag med en joint i munnen.
Äter middag, sen blir det tre-sju joints till innan klockan är 2200 då brukar jag oftast lägga mig
Citera
2020-03-29, 17:54
Medlem
Bluebeast72s avatar
Hemmajobb eller ej startar jag dagen med en grogg. Det gör gott för nerver o själsligt välbefinnade.

Tycker det är trevligt med alla hemmajobbar nu så kan fler njuta av ett glas vin redan till morgonnyheterna.
Citera
2020-03-29, 17:58
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg

Blåställsknegare här! Jag unnar er verkligen att slappa er genom dagarna om ni mår bättre av det. Själv hade jag förfallit totalt, Netflix och mackor räcker det med på kvällen för min egen del, tycker och har alltid tyckt att det är uppfriskande att åka ut och jobba på morgonen.. visst finns det sämre dagar, men rent generellt.

Jobbade som många av er för några år sedan, men jag saknade verkligen att vara ute i det fria och sköta mig själv, så lade ned den karriären och hoppade på hantverket igen.

Det förutsätter förstås att man trivs med kollegor och arbetsuppgifter. Om man tycker att det är så underbart att vara hemma, är man inte på fel arbetsplats då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in