Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
- Hade dessa smittfall kunnat hanteras med metoder som smittspårning, och isolering av misstänkta smittbärare? Sådant arbete blir naturligtvis meningslöst, ifall man samtidigt fortsätter att fylla på med nya osynliga smittbärare som anländer med flyg från Kina.
- Var det så många smittfall utanför Kina, att det genast var omöjligt att stoppa smittspridningen?
- Denna fördröjning är ju katastrofal. Smittskyddsmyndigheterna behöver ju ha en plan för att kunna agera snabbt när det uppstår en potentiellt farlig epidemi. Jag trodde att det fanns beredskap för hur man ska göra vid en hotande epidemi. Varför har vi en statsepidemiolog?
- Jag undrar vilka valmöjligheter som fanns innan denna period av handlingsförlamning.
- Jag läste någonting om att Kina och Sydkorea har problem med nya att smittbärare anländer från Europa. Europas ovilja att agera håller på att förpesta omvärlden.
- Vad tänkte Europas smittskyddsmyndigheter när Wuhan sattes i karantän? Tänkte dom att sjukdomen behöver hållas borta från Europa? Eller tyckte dom att det är bättre att göra ingenting?
20 % av nya fall i Sydkorea är inresande Européer.
Som Anders Jansson, överläkare på Danderyd skrev:
"4:e januari i år drog Hong Kong, vis av sina erfarenheter från SARS-epidemin, i nödbromsen och förklarade nationellt nödläge.
Inte för att man hade en stor mängd fall, utan i förebyggande syfte eftersom man såg vad som hände i Kina.
I det skedet sablade Anders Tegnell ner svenska kollegor som manade till uppstart av svensk beredskap."