2020-03-29, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Skrämmande det här. Viruset kanske kan komma att mutera och bli aggressivare.

Känns som man ligger jävligt pyrt till som 40+, rökare och lite halv fet
Citera
Medlem
Adriano Del Monte
@adriandelmonte
·
20s
10th straight day with 600+ deaths in Italy.
• 5217 new cases (97,689 total)
• 756 new deaths (10,779 total)
• 416 new deaths in Lombardia alone
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det kan omöjligt stämma.
92 enligt tt, kollade nu!

Men vi är på nedåtgående kurva, det kan varken du, usa, italien eller spanien ta ifårn oss. Tack Tegnell.
Citera
2020-03-29, 18:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
4 dagar efter Kinas första dödsfall fanns bekräftade smittade i 3 världsdelar.

- Hade dessa smittfall kunnat hanteras med metoder som smittspårning, och isolering av misstänkta smittbärare? Sådant arbete blir naturligtvis meningslöst, ifall man samtidigt fortsätter att fylla på med nya osynliga smittbärare som anländer med flyg från Kina.

Citat:
Då hade viruset redan spridits i ca 3 veckor globalt.

- Var det så många smittfall utanför Kina, att det genast var omöjligt att stoppa smittspridningen?

Citat:
Sedan tog det ungefär en månad innan folk förstod vad de hade att göra med och insatser började diskuteras.

- Denna fördröjning är ju katastrofal. Smittskyddsmyndigheterna behöver ju ha en plan för att kunna agera snabbt när det uppstår en potentiellt farlig epidemi. Jag trodde att det fanns beredskap för hur man ska göra vid en hotande epidemi. Varför har vi en statsepidemiolog?

Citat:
Det var kört redan då. Ingen hade någon chans.

- Jag undrar vilka valmöjligheter som fanns innan denna period av handlingsförlamning.

Citat:
Även Sydkorea, Kina och andra som tas upp som solskensexempel har ingen chans.

- Jag läste någonting om att Kina och Sydkorea har problem med nya att smittbärare anländer från Europa. Europas ovilja att agera håller på att förpesta omvärlden.

Citat:
När myndigheterna beslutade att stänga Wuhan hann 5 miljoner lämna staden innan karantänen. Och det tog en månad innan man stängde Wuhan. Under vilken tid smittade människor flög världen över.

- Vad tänkte Europas smittskyddsmyndigheter när Wuhan sattes i karantän? Tänkte dom att sjukdomen behöver hållas borta från Europa? Eller tyckte dom att det är bättre att göra ingenting?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Jag skrev fel i ett tidigare inlägg vad gäller två punkter:

Innan coronapandemin fanns det 526 iva-platser i Sverige, (vilket var lågt internationellt, sett till invånarantalet, (alltså inte 126 eller vad det var jag skrev)

Sedan dess så bestämde sig Stockholm för att fördubbla sina 90-platser till 180. Med tanke på hur många som vårdas på iva i Stockholm nu, 166 och 36 lediga platser, så har man nått målet med råge. I morgon tillkommer minst 40 platser på det provisoriska sjukhuset i Älvsjömässan. Dessa skall byggas på till 100 stycken iva-platser. Alltså summa samarium, mer än en tredubbling av iva-platserna i region Stockholm. I andra regioner pågår eller är arbetet färdigt med att fördubbla iva-platserna. Tillkommer dessutom 200 respiratorer i april som socialstyrelsen har beställt ifrån Getinge. Så i mitten av nästa månad lär vi ha över 1000 iva-platser, kanske rentav 1500.

Och sedan till ett annat fel jag skrev När jag skulle räkna ut hur många sjukvårdsplatser totalt som skulle användas över tid för de med covid-19 innan flockimmunitet nåtts. Här skrev jag, felaktigt att det skulle behöva vara ca 70 000 som hade behov av kortare eller längre sjukhusvård. Men där glömde jag en avgörande sak: Det kan räcka med att 60 procent av befolkningen nått immunitet för att flockimmuniteten skall börja verka som ett skydd för resten av befolkningen. Så om nu 7 promille av covid-19 fallen behöver sjukhusvård men att det räcker med att 60 procent av befolkningen blir smittad för att uppnå flockimmunitet så blir det ungefär: 10 300 000 x 0,6 x 0,007 vilket ger 43 260 patienter som kortare eller längre tid får läggas in på sjukhus för covid-19. Med tanke på att myndigheterna räknat med att som mest 15 000 patienter behöver läggas in för covid känns drygt 43 000 patienter betydligt mer hanterbart än 70 000 patienter. Speciellt som, säkert, merparten av dem bara behöver få lite hjälp med andningen med hjälp av vanlig syrgasmask i några dagar.
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag skrev det tidigare, jag vet inte vilket ben jag skall stå på gällande Tegnell även om jag hoppas han är ett geni. Men han måste som sagt var ha ett psyke som är utom denna världen med det ansvaret som vilar på honom. Sedan kan jag finna vis ro i att han haft sin taktik hela tiden som han tror på och vägrat göra avkall från oavsett hur stort tryck det varit från allmänheten.

Tegnell är ansiktet utåt. Det är förmodligen ett stort team på +10 pers som står bakom den strategi han förespråkar. Sen har han ett starkt psyke som klarar av att motstå den hatstorm som funnits från och till. Det är nog inte det lättaste
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Får se, kanske blir Torekov, eller Österlen de första två smitthärdarna i Skåne på grund av alla Stockholmare.
Finns det någon lokalbefolkning kvar i Torekov som kan bli smittad av Stockholmare?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72

Men vi är på nedåtgående kurva, det kan varken du, usa, italien eller spanien ta ifårn oss. Tack Tegnell.
I Stockholm möjligtvis?
Citera
2020-03-29, 18:09
Medlem
Vi planerar publicera dagliga uppdateringar av tabellen.Tabellen är uppdaterad: 2020-03-29 kl. 13:59
Övriga diagram på denna sida är länkade från vår Utdataportal och uppdateras därmed kontinuerligt.

Antal vårdtillfällen: 331
Antal patienter: 269
Ålder - medel: 61,1 (21-86) (min-max)
Ålder - median: 63
Kön kvinna: 72/269 (26,8%)
Dagar från insjuknande till IVA-vård 9,5 (0,5-24) (min-max)
Kronisk hjärt-lungsjukdom: 26,8%
Kronisk lever-njursjukdom: 4,5%
Diabetes: 26,4%
Hypertoni: 33,5%
Någon riskfaktor: 78,4%

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
2020-03-29, 18:09
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Känns som man ligger jävligt pyrt till som 40+, rökare och lite halv fet

Du kan åtgärda 2 av de 3 riskerna. Sluta röka, börja motionera och äta vettigt.
Citera
2020-03-29, 18:10
Medlem
Citat:

92 I STOCKHOLM...........
Citera
2020-03-29, 18:10
Medlem
Citat:
Tack du klarsynte broder!

Vi har Tegnell o tacka för vår minimala spridning trots gliringar o skä'llsord. Karln är värd en medalj o plats vid kungens sida som vår landsfader när stormen är förbi, kring midsommar. Så duka borden, njut av sillen o snapsen.

Ni som spottar på landet o Tegnell är landsförrädare o skall ställas till svars efteråt, förglöm ej detta!
Problemet jag ser är att imorgon kommer det hoppa som satan. Många regioner rapporterar bara på Måndag och Torsdag. Så minst 12 döda kommer läggas på plus den “vanliga” dagssiffran. Detta vet Tegnell men säger inget. Nu kommer han bara se dum ut igen som ger glädje siffror mindre än 24 timmar före en spike. Intensivvårds platserna kommer se ut som att dom fylls jätte snabbt även dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in