2020-03-29, 16:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Vad är problemet? Dementa och multisjuka äldre har ofta ett beslut om 0IVA och kommer därför aldrig till intensivvården och där ska de i mitt tycke heller inte vara. Den palliativa vården sker ofta på boendet.
Varför formulerar de inte artikeln så då istället för att prata om "färdigbehandlade"? Det här är de som sorteras bort i ett tidigt läge p.g.a. triage och de ska fraktas till ålderdomshem och blandas med andra gamla som aldrig ens kommer ut från hemmet när de blir sjuka. Tycker du inte man ska vara öppna med sådant? Erkänn att man inte har resurser att ge de gamla som är sjuka i COVID19 ett värdigt slut! En modern ättestupa är vad det är.

Det här är rent ut sagt fördjävligt och här ropas det speciellt från höger att både Ryssland och Kina mörkar och ljuger.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Nu är det åter fritt fram för att sälja levande djur i Kina på matmarknader.

Håller just nu på och ser på deras ambassads sida. Ska skicka en e-post och tala om för dem vad jag tycker om deras djurplågeri och smittspridning över världen.
Fast det fanns flera olika e-postadresser. Vet inte vilken jag ska använda. Sidan verkar inte heller finnas på svenska. De borde dock ha folk som kan svenska givetvis.

http://se.china-embassy.org/eng/lxwm/
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ja, kollar man här i diagrammet så ligger de värsta länderna på en fördubbling av de döda varannan dag, Sverige ligger på 'bara' var tredje dag, de mest kompetenta länderna, som Japan och Sydkorea dubblar dödsfallen en vecka emellan...

Iran verkar fixa till sin kurva, vet inte hur korrekta deras siffror är?
Ja. Har samma åsikt. Just Iran är ju jokern i leken. Flera av deras ledare dog redan för en månad sedan och ändå har de varje dag ungefär samma antal avlidna. Får se om sanningen kryper fram någon gång.
Citera
2020-03-29, 16:13
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Tänker att det finns 500 personer på FHM som kan jobba lite. Det borde inte vara en diff på 12.
Så här ser regionernas siffror ut med senaste datum för rapport.

Du har ju en poäng i det, ganska märkligt egentligen. Men, oavsett, skall jag tolka det som att väldigt många regioner inte har rapporterat på ett gäng dar därav är det ett mindre antal döda?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Som du sa själv så dör ju inte alla bara för att man är i riskgrupp.
Menar bara att man inte ska gå runt och vara så jäkla stursk och säker på att man är kärnfrisk bara för att man brukar jogga två gånger i veckan och har fem månader kvar till man når den magiska gränsen på 70 år..

Vi är ju alla dödliga, men det ska givetvis inte ta över ens liv. Min uppfattning är att man alltid bör undvika att utsätta sig för smittsamma sjukdomar.

Sannolikhet och enstaka fall går ju inte ihop, åtminstone om man inte skiljer på ex-ante och ex-post. Om sannolikheten är 1 % att utsättas för något så är de ex-ante. Om det sedan visar att man tillhör dessa 1 % så är det inte lägre sannolikt, det är sanningen. Ett lite annorlunda sätt att se på Tage Danielsson monolog om sannolikheter.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Jag räknade ut med denna kalkyl dödsstatistiken för hela denna vecka. Jag skrev upp i kalendern 3500 döda igår för 1 vecka sen, hur många dog igår? 3500. Ja självklart finns det variablar och statistiken kommer så småningom att avvika. Menar du att jag hade endast tur av att jag "gissade" dödsantalet så himla nära? Jag har skrivit 3900 i kalendern idag, vi får se om jag har rätt eller om det avviker första gången på 10 dagar.

Gör du anspråk på att vara kunnig eller speciellt läsvärd?

Vem som helst kan ta en miniräknare och räkna ut det du har gjort, men om vi ber dig räkna på det verkligt intressanta, när vänder det, vid vilket tal börjar det minska, vi vill se hur den nedåtgående trappan ser ut och vid vilket tal den börjar, nu sätter jag dig på prov då det helt plötsligt är fler faktorer som skall tas med i beräkningen.

Låt höra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Skickas till sjukhus ja, men IVA är en annan sak och i nuläget är det fullt förståeligt att 90-åringar från vårdboenden inte tar upp IVA-platser. Det är verkligen inget konstigt med det som det ser ut just nu. Att transportera någon till sjukhus i onödan är enbart inhumant, bättre då att de får dö på boendet.

Återigen. Hur bokförs dessa avlidna? Det är frågan. De verkar inte ens testas. Och vad som påstods var att man inte skickade inte dem till sjukhus heller. Viktigt att granska om vi fått överdödlighet i Sverige då man drar ifrån coronafallen. Behöver inte vara enbart åldringar utan även andra akuta fall. För inte så länge sedan påstods det i en DN-artikel att ett 10-tal dött pga att sjukvården inte funkat här i Stockholm.
Citera
2020-03-29, 16:14
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Dagens lägesrapport från Region Stockholm visar att ytterligare 119 personer är bekräftat smittade av coronaviruset. Det är 108 färre smittade än igår då 227 fall rapporterades i Stockholm.

Får väl ändå ses som positivt.
Om nu inte det beror på brist på test..

Vi testar ju inga, inte ens läkare med symptom så, jag vet inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Igår var det knökfullt på vissa barer i Stockholm. Eftersom regeringen skickar för svaga signaler så fortsätter smittan vidare och fler kommer att dö. Den som stöttar detta är inte etisk.

Det är knappast knökat på samma sätt som det brukar vara.
Men visst, jag skulle kunna köpa in och utreseförbud förbud från Sthlm eller hela landet under just påskveckan för att få bort resor och samlingar vid skidorter m.m.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Men varför finns det inga resurser? Är Sverige ett U-land? Ibland verkar det som att vi har obegränsade resurser, men nu när det verkligen gäller då finns ingenting. I Sydkorea till exempel startade de upp en egen fabrik som tillverkar tester.
Sverige skänkte bort 40 miljoner till WHO för några veckor sedan. I September 2019 skänkte man bort flera miljarder till FN:S klimatfond, som vi kunde ha behövt nu.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/loftet-sverige-ska-ge-atta-miljarder-till-klimatfonden/

Testning är en lång kedja med många inblandade... undersökning, Provtagning, analys, återkoppling etc. Inget land i hela världen lägger sina resurser på att testa friska personer just nu. WHO rekommenderar heller inte att man ska leta efter friska personer.

Men så klart testas friska personer också, alla som gör ett test som blir negativt ska ju betraktas som friska (vad gäller Corona).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Alltså FHM rapporterar en gång per dag.

Med de siffror de får.

Att sedan några andra rapporterar senare, utan att ha lämnat info till FHM eftersom den inte finns just då. Där har du din förklaring. Är det så jävla svårt o förstå?

Är du här och skriker igen...

Siffran 122 är från regionerna själva före klockan 11:30 idag. Vad FHM har för rutiner att läsa av data lämnar jag osagt, om regionerna måste göra ett knapptryck för att FHM ska godkänna siffran vet jag inte heller. Regionerna har officiella pressmeddelanden och presskonferenser, man kan tycka att någon av alla femhundra medarbetare på FHM kunde jobba lite bättre med detta.

Vi ska alltså inte gå efter FHMs siffror då de inte är korrekta och släpar efter i flera dagar från vissa regioner. Så officiella siffran idag är 122.

Enkelt va.
Citera
Medlem
Man kan inte säga om det är bra eller inte om man inte jämför med utvecklingen i våra grannländer. Eftersom vi inte testar kan vi inte jämföra antal smittade utan får gå på antal döda antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in