2020-03-29, 15:29
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
https://platz.se/coronavirus/

Stämmer inte heller någon har ju dött som enligt Aftonblaskan var i 40 års åldern men en Jönköpingstidning skriver i 30 årsåldern.

Tydligen mycket känsligt att skriva om unga som dött. Måste man nog fråga chefredaktören om först. Då kan ju hen korrigera åldern till exempel om de inte bara vill tiga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Vi kommer inte att få det. Corona har inte exponentiell tillväxt.

Exponentiell tillväxt betyder bara att ökningen vid en viss tidpunkt är proportionell mot nuvärdet. Ju fler som är smittade desto fler nya smittas med andra ord. Detta är det normala med epidemier. Ju fler som är smittade ute i samhället desto fler kan de i sin tur smitta.

Sedan är det så med epidemier att de avklingar efter ett tag eftersom det bara finns ett begränsat antal människor som kan smittas. Så man får en kurva som liknar en normalfördelningskurva. I början går det långsamt, sedan allt snabbare men efter ett tag planar kurvan ut ock kulminerar. Var den kulminerar beror bland annat på folkmängden och hur smittsam sjukdomen är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Siffran är ju totalt, accumulerat, ingen ögonblicksbild?

443 som vårdas just nu på sjukhus är mycket
Citera
2020-03-29, 15:30
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Blir så trött på detta underliggande försvårande sjukdomar. Japp då är det mer ok att personen dör eller? Vi andra ska oja oss mindre. Det är lugnt bara äldre och redan multisjuka som dör. Som om de är värda att offras bara så där.
Lättare att förstå skrev jag (lättare att förstå att en person som redan är försvagad har svårare att klara sig, menar jag, men det är klart att det är sorgligt oavsett). Inte att det inte gör något - det blir helt galet om du tror det.

Men håller med dig i att det blir tröttsamt med det som det känns eviga mantrat "äldre" "underliggande sjukdomar" o s v. De flesta bryr sig förhoppnings ändå vem det än är.

Har en person i min närhet som blir 90 år om någon månad. Frisk. Hon tror att hon skulle klara sig säger hon. Jag är mer tveksam och vill för allt i världen inte att hon ska försvinna bort. Hon oroar sig mer för mig för att jag tillhör riskgrupp. (Själv gör jag inte det, är beredd på det och är inte rädd men det är klart att om man kan slippa att plågas så vore det helt klart att föredra.) Hon säger själv att det inte gör något om hon skulle dö, bättre det än någon yngre enligt henne. Hon tycker att hon har levt längre och rätt bra. Vi andra skulle bli väldigt ledsna om det hände.

Mycket sådant här man tänker på nu. Vi har ett par som ska föda i familjen också, den ena fick förresten igår, en frodig liten mullis. Mamman har diabetes så det har varit lite oroligt. Den andra får om en månad. Vågar inte fråga henne om hon är orolig. Hon kan tänka själv och känns onödigt att påminna. Det ska väl ändå gå bra får vi tro.
Citera
2020-03-29, 15:30
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Skulle in på Rusta nyss o handla lite småsaker, medans jag sitter i bilen kommer en läkare ut som jag kände igen, han jobbar både en vårdcentral och jour på primärvården. Så fort dörrarna öppnas hör jag honom hosta, och han hostar som f*n hela vägen till sin bil....
Invandrarläkare btw..

Det här kommer inte sluta bra, om inte ens han skulle lyssna på råd o stanna hemma varför skulle någon annan?

Du upplevs som en mycket trovärdig källa, vi får hoppas att någon tidning som Samtiden publicerar dina uppgifter, det är hemska nyheter.
Citera
2020-03-29, 15:31
Medlem
Franke88s avatar
Testen verkar bogus. Är det därför Italien, Spanien och USA har så många smittade och s.k. "dödsfall" utan att deras sjukvård har blivit mer ansträngda än normalt?

https://gab.com/system/media_attachments/files/044/158/980/original/3ddc1e8e6c42089d.jpeg
https://gab.com/system/media_attachments/files/044/158/981/original/ca696633d655a1bd.jpeg
https://gab.com/system/media_attachments/files/044/158/983/original/6bf9b8e8b66f74fe.jpeg

Vad tror ni om det här?
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Ja, fallen kommer minska. Men först ska de öka upp till sin peak.

Han säger att intensivvårdsfallen redan har minskat. Vilket jag menar är för tidigt att yttra sig om då det kan komma i skov med tanke på inkubationstid etc. Vilken logik du kommer med. En peak är såklart alltid en peak. Men man ska inte redan nu antyda att det kulminerat. Dessutom fungerar helgrapporteringen sämre då det finns ett eftersläp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Ja, jag fattar inte varför folkhälsomyndigheten envisas med att sammanställa i början av dagen??
Blir galen på denna värdelösa information och otydlighet. Det bidrar bara till ännu mer förvirring och irritation.
De sammanställer kl 14 för att på presskonferensen som hålls kl 14 varje dag kunna hänvisa till gårdagens siffror genom att skylla på att de inte fått dagens siffror än. Med eftersläpning så kan de ju på måndag utgå från lördagens egentliga siffror så då ser det ganska flackt ut...
Citera
Medlem
Djurmarkanderna är återigen öppna i Kina.

Business as usual!

Äckliga kineser.
Citera
2020-03-29, 15:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Ja, Julie från Paris läste vi om för ett par dagar sen. Nu vet vi inte bakgrunden, fortsatte hon träna stenhårt med begränsad lungkapacitet exempelvis.

Oavsett säger ett fall ingenting men väldigt tragiskt varje gång.

Ja saker som får oss resten att bli lugnare. Hon kanske gjorde något fel. Därav dog hon. Vem vet. Hade själv oddsen emot mig flera gånger om i hennes ålder. Överlevde. Så tillfälligheter kanske.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Övriga har dött? Förändrar inte jättemycket i sak dessvärre. Skulle förvåna mig mycket om vi inte slår i sjukvårdstaket nästa vecka.

Nej? Vi är ju typ 110 döda totalt. Folk har blivit utskrivna / friska.

Gör dig inte dummare än du är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan1992
Nej jag spydde blod. Kom först bara vatten och sånt men sen när kräkningarna blev mer ansträngda så kom det nästan bara blod. Började även rinna blod från näsan.

Har inte spytt sen dess men är fortfarande väldigt seg och hängig
Jeg ville ringt legevakt for sikkerhets skyld og fortalt om det som du fortalte om her og om eventuelle andre symptomer (dersom du har det).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in