2020-03-29, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det återstår att se, läkemedlet är väl känt och finns över hela världen, så Ryssland kan nog inte ta åt sig hela äran.
Intressant ändå att se hur man testar av hela rader av malariamediciner nu.

De är ju kemiska derivat med liknande struktur och verkningsmekanismer. Inget nytt.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Antagligen inte eftersom det kan skapa panik om unga friska kan bli sjuka. Då kanske måste man sluta med lögnen att bara äldre dör.

Men det är ingen som sagt att »bara äldre dör«. Det som sagts är att det är riskgrupper som är utsatta för att få allvariga komplikationer och »äldre« är en riskgrupp. Andra riskgrupper är:

- sjukdomar
- kraftig övervikt

Sedan finns det enstaka individer, utanför riskgrupperna, som inte vet att de har dolda sjukdomar eller brister. Det är där vi kommer att hitta de procentuellt få dödsfall som inte direkt kan hänföras till riskgrupperna.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det var en annan i tråden som menade tvärtom, nämligen att svenskarna struntar i rekommendationer. Jag kontrade då med att det gäller i princip överallt. Poängen med detta är att karantän är svårt. Det måste finnas en speciell kultur i ett land för att lyda. Jag tror att finländarna är bättre på det liksom länder vars regeringar inte lägger fingrarna emellan och hårt straffar sådan som bryter karantänen.
Det må så vara men skillnaden i uppförande mellan svenskar och italienare är stor. Jag vet, jag har själv bott i landet under ett flertal år.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, 7 är ju helt klart bättre än 70.
Inte om man är en av dem.
Citera
2020-03-29, 15:00
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnblond
Oj, hur stort är ditt behov av att följa dessa siffror i realtid egentligen och i vilket syfte? Vilken tur att du inte bor i Italien...hur skulle det gå???

En intelligent människa vill ha sanningen så den kan göra sin egen bedömning.

En idiot nöjer sig med lögner, eftersom den varken har en egen uppfattning, eller förmågan att skapa sig en egen uppfattning.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Haha du är helt slut i huvudet... Du fattar inte äns vad du gör för fel.. Du är alltid tyst när siffran stiger.

Nej, jag har rapporterat stigande siffror i min talserie, eftersom min tes och tro var att vi skulle ha 233 döda idag. igår började jag se att det inte skulle bli så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Vet inte var du hittar dina siffror, men även 120 är ganska långt ifrån 233 eller hur.

Helt enkelt en sagolikt glädjande utveckling.
Men du tar ju ej med befolkningen fortfarande. Vad är de du inte förstår????
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Är ökningen av nya smittade och nya dödsfall exponentiell eller ens linjär i Sverige?

Hade ökningen av nya smittade och nya dödsfall varit exponentiell så hade vi haft 100 000 smittade och 10 000 döda i Sverige vid det här läget.

Hade ökningen av nya smittade och nya dödsfall varit linjär hade vi haft 10 000 - 20 000 smittade och 1000-2000 döda vid det här läget.

Läget verkar vara mycket mer stabilt än befarat i Sverige.
Jag håller med om att kurvan ser bättre ut än befarat. Kudos till det svenska folket! Keep it up!

I "min" by har alla hjälpts åt i den nya situationen och anpassat samhället till smittbekämpning. Från kyrkan och ICA till bussresenärer.

Hur ser det ut hos andra utanför städerna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Nej, jag har rapporterat stigande siffror i min talserie, eftersom min tes och tro var att vi skulle ha 233 döda idag. igår började jag se att det inteskulle bli så.
Du jämför med Italien hela tiden..
Citera
2020-03-29, 15:01
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jag hoppas verkligen du har rätt.
Hoppas jag med. Finns inte något alternativ till detta nu, i det stora hela tror jag viruset sorterar som det vill, åtgärder eller ej.

Men man kan pausa utvecklingen, kan man göra detta ända tills det finns vaccin så kanske man kan finna viruset men nog i princip omöjligt uppnå i verkligheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Ganska stor, men det kommer in siffror sent så jag förväntar mig att kurvan plattas till litegrann:
https://portal.icuregswe.org/siri/report/vtfstart-corona

Det var väl samma förra helgen?
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jo men hoppas kan man ju alltid. Eller hur?

Ja absolut, det har du rätt i, dock är Tegnells trackrecord rätt dåligt men jag är med på vad du säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in