2020-03-29, 14:55
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Det vet man inte. Det tar lång tid att kartlägga sånt. Hur ska ett sjukhus mitt i en pandemi hinna kolla upp om patienten hade medfött hjärtfel, dold eller okontrollerad diabetes, autoimmuna sjukdomar etc? Det är omöjligt att fastslå snabbt. Fetma är väl den enda riskfaktorn som man kan konstatera med blotta ögat.

Inga kända underliggande sjukdomar brukar man säga. Att det kommer dö helt friska personer är givet. Det gör nämligen alltid det under en pandemi.
Citera
2020-03-29, 14:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Såg det också. Det var en privatperson som skrev det i deras inläggsflöde. Expressen svarar att de ska kolla upp det och ändra i artikeln om det visar sig stämma. De kan ju eventuellt handla om två olika personer. Bara att avvakta och se. Oavsett så om den avlidne hade underliggande försvårande sjukdomar så är dödsfallet mer förståeligt. Väldigt tråkigt oavsett.

Blir så trött på detta underliggande försvårande sjukdomar. Japp då är det mer ok att personen dör eller? Vi andra ska oja oss mindre. Det är lugnt bara äldre och redan multisjuka som dör. Som om de är värda att offras bara så där.
Citera
2020-03-29, 14:56
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Sett det flera gånger nu så jag måste bara: Diamond Princess!
Är det från Diamond Princess du hämtat statistiken?
För det finns många fartyg med smitta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Nej.
Antalet döda är 121 - MINST och då har inte Stockholm och Sörmland bland annat rapporterat.
https://c19.se/
Men det är han som ej fattar att Italien har 60.miljoner invånare. Han jämför oss att vi har 60 miljoner invånare med.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Hur stor är den minskningen?
Ganska stor, men det kommer in siffror sent så jag förväntar mig att kurvan plattas till litegrann:
https://portal.icuregswe.org/siri/report/vtfstart-corona
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Du menar på fullaste allvar att du kan förutse antalet döda genom att titta bakåt på antalet dödsfall och därefter göra en prognos som du tror kommer att stämma framöver. Är du galen?

Nej, däremot är du extremt okunnig och lågintelligent! Det är det bästa verktyg vi har, eftersom vi inte har en tidsmaskin!

Forskare och analytiker gör på precis samma sätt, och det fungerar mycket bra.

Och vi har alla RÄTT, och du har FEL.
Vet du vad som BEKRÄFTAR detta?
Jo, för om du tittar på kurvorna för andra länder, dvs. kurvorna baserade på det som HAR HÄNT, dvs. på VERKLIGHETEN, så SER DU att kurvorna följer ett visst mönster och svänger mjukt upp eller ner, med mycket små variationer, och ändras mer väsentligt i det långa loppet.

Du kan inte hitta en enda kurva som hoppar upp och ner som en galen get som har blivit rövknullad halva natten, utan kurvorna är jämna och fina och följer ett visst mönster.

Men du tror alltså att just Sverige är HELT UNIKT i världen och inte följer ungefär samma mönster?
Återigen, vi FÅR VÄL SE! Återkom om 1 vecka istället för o sitta här och snacka skit.

Citat:
Att du sitter och räknar med exponentiell ökning och tidsaspekten baserat på hur det sett ut sedan 11 mars beträffande dödsfall, orsakade av en okontrollerad smitta där ingen vet hur många smittade det finns i landet utan att själv inse att den uppgiften är fullkomligt omöjlig.
Jag kan själv gissa hur många döda vi har imorgon baserat på hur det sett ut senaste veckan, inget jag behöver räkna på. Stämmer det inte kan jag alltid säga som du att det ligger i närheten av vad jag sa haha...

Nej, jag har aldrig sagt att siffrorna kommer stämma exakt dag för dag. Och det står klart och tydligt i originalinlägget också. Och det är dessutom så att vissa dagar kan det bli mer, eller mindre. Men att det I STORT följer kurvan, det är det viktiga.
Ingen människa i världen kan ju förutse vilka som kommer dö eller inte, eller hur många, av corona.
Däremot kan man baserat på historiska data prognostisera för att se ungefär hur utvecklingen kommer att se ut. Och detta behöver man visa för idioter som tror att vi kommer ha fortsatt 3-4 döda per dag nu i en evighet, för de tror på allvar att det ÄR Så. Det ÄR inte så, och det visar prognosen, vilken med stor sannolikhet också kommer stämma bra.

Citat:
Nej du någon exakt vetenskap är det du sysslar med absolut inte, inte vetenskap överhuvudtaget utan snarare en sannolikhetsteori. Varför inte spela på oddset och slutresultatet i olika matcher, du har ju statistik över lagens spelade matcher och inbördes möten så med din knivskarpa hjärna borde du snabbt spela ihop en förmögenhet.

Har jag påstått att det är exakt vetenskap? I så fall borde ju varenda siffra stämma exakt på dagen. Det är en PROGNOS! Baserad på historiska data!

Spela på oddset? Jämför du verkligen en prognos med att spela på oddset? Suck...

Citat:
Nåväl jag är väl för korkad för att förstå hur stor sannolikheten är för att utfallet i din extremt komplicerade och snudd på matematiskt omöjliga prognos kommer att falla ut med dom riktiga siffrorna som tids nog kommer dyka upp.

Ja, uppenbarligen. Vi får väl se i dagarna. Så kan vi diskutera det då.

Som avslutning. Du som ju är så jävla skeptisk till prognosen som trots allt är baserad på historiska data och också bör följa en viss kurva på ett ungefär. Kan DU tala om vad DU tror? Hur tror DU att ökningen, eller minskningen (om du nu tror det) kommer att se ut? Eller kommer antalet döda per dag vara konstant nu framöver?

Istället för att snacka skit om mina metoder, kan du väl vara så klok att skriva ner vad DU tror? Eftersom du ju INTE tror på min prognos, så bör det betyda att du tror på något helt annat. Och VAD ÄR DET?
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
11 Mars kom första dödsfallet i Corona i Sverige, nu är Sverige uppe i 121.Om inte Sverige gör något drastiskt nu, så då kommer detta öka mera tyvärr..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
En svensk man i 30-års åldern dog av Covid-19.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/en-yngre-man-avliden-av-corona-i-lanet

Mörkar om underliggande med hänvisning till patientsekretess. Kanske inget underliggande.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Han har ju inte haft många rätt tidigare men you never know.
Kanske Tegnell är misförstått geni?
Hmmm, han har ju kommit med alltför många felaktiga uttalanden för att kalla honom geni. Nä, många fel har han haft men det hindrar oss ju inte från att hoppas på det bästa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Nej bara extremt lydiga. Enda gången folk har gjort uppror var på Gustav Vasas tid. Cirka 500 år sen.

Besserwissersvar - Ex

1743 https://sv.wikipedia.org/wiki/Dalupproret_1743

1811 https://sv.wikipedia.org/wiki/Kl%C3%A5gerupskravallerna

Sen är det relativt nära för revolution runt 1918. Till ex Per Albin Hansson ville ha det. Högern ger med sig och Hjalmar Branting stoppar "ungtupparna" hos soc dem.

Sen finns det även andra uppror.

Dock vad jag vet så hade ingen av upproren något att göra med sjukdom. Mat och skatter brukade få folk och bli sura.
Citera
Medlem
"10 minJosefina Karlsson - EXPRESSEN
PORTUGAL. En 14-årig pojke har avlidit efter coronasmitta, rapporterar Daily Mail. Enligt tidningen hade pojken inte några underliggande sjukdomar men tros ha varit drabbad av psoriasis."

"Ytterligare tre personer i Jönköpings län med bekräftad covid -19 har avlidit sedan i fredags. Det rör sig om två äldre personer med bakomliggande sjukdomar, samt en person i 30-årsåldern."
https://www.rjl.se/nyheter/nyheter-och-pressmeddelanden/uppdatering-om-covid-19-ytterligare-tre-personer-har-avlidit--47208

Ingen opplysninger om den yngstes helse.
Citera
2020-03-29, 14:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Haha du igen? Italien har fortfarande 6x mer befolkning. Dina uträkningar är nog bland de sämsta jag sett.

Om du är bättre än mig på att räkna, så se gärna närmare på att det går från 16, 13, 10 till 8 dödsfall. Alltså färre och färre dör av denna farsot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in