Citat:
Ursprungligen postat av
petnomi
Du menar på fullaste allvar att du kan förutse antalet döda genom att titta bakåt på antalet dödsfall och därefter göra en prognos som du tror kommer att stämma framöver. Är du galen?
Nej, däremot är du extremt okunnig och lågintelligent! Det är det bästa verktyg vi har, eftersom vi inte har en tidsmaskin!
Forskare och analytiker gör på precis samma sätt, och det fungerar mycket bra.
Och vi har alla RÄTT, och du har FEL.
Vet du vad som BEKRÄFTAR detta?
Jo, för om du tittar på kurvorna för andra länder, dvs. kurvorna baserade på det som HAR HÄNT, dvs. på VERKLIGHETEN, så SER DU att kurvorna följer ett visst mönster och svänger mjukt upp eller ner, med mycket små variationer, och ändras mer väsentligt i det långa loppet.
Du kan inte hitta en enda kurva som hoppar upp och ner som en galen get som har blivit rövknullad halva natten, utan kurvorna är jämna och fina och följer ett visst mönster.
Men du tror alltså att just Sverige är HELT UNIKT i världen och inte följer ungefär samma mönster?
Återigen, vi FÅR VÄL SE! Återkom om 1 vecka istället för o sitta här och snacka skit.
Citat:
Ursprungligen postat av
petnomi
Att du sitter och räknar med exponentiell ökning och tidsaspekten baserat på hur det sett ut sedan 11 mars beträffande dödsfall, orsakade av en okontrollerad smitta där ingen vet hur många smittade det finns i landet utan att själv inse att den uppgiften är fullkomligt omöjlig.
Jag kan själv gissa hur många döda vi har imorgon baserat på hur det sett ut senaste veckan, inget jag behöver räkna på. Stämmer det inte kan jag alltid säga som du att det ligger i närheten av vad jag sa haha...
Nej, jag har aldrig sagt att siffrorna kommer stämma exakt dag för dag. Och det står klart och tydligt i originalinlägget också. Och det är dessutom så att vissa dagar kan det bli mer, eller mindre. Men att det I STORT följer kurvan, det är det viktiga.
Ingen människa i världen kan ju förutse vilka som kommer dö eller inte, eller hur många, av corona.
Däremot kan man baserat på historiska data prognostisera för att se ungefär hur utvecklingen kommer att se ut. Och detta behöver man visa för idioter som tror att vi kommer ha fortsatt 3-4 döda per dag nu i en evighet, för de tror på allvar att det ÄR Så. Det ÄR inte så, och det visar prognosen, vilken med stor sannolikhet också kommer stämma bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
petnomi
Nej du någon exakt vetenskap är det du sysslar med absolut inte, inte vetenskap överhuvudtaget utan snarare en sannolikhetsteori. Varför inte spela på oddset och slutresultatet i olika matcher, du har ju statistik över lagens spelade matcher och inbördes möten så med din knivskarpa hjärna borde du snabbt spela ihop en förmögenhet.
Har jag påstått att det är exakt vetenskap? I så fall borde ju varenda siffra stämma exakt på dagen. Det är en PROGNOS! Baserad på historiska data!
Spela på oddset? Jämför du verkligen en prognos med att spela på oddset? Suck...
Citat:
Ursprungligen postat av
petnomi
Nåväl jag är väl för korkad för att förstå hur stor sannolikheten är för att utfallet i din extremt komplicerade och snudd på matematiskt omöjliga prognos kommer att falla ut med dom riktiga siffrorna som tids nog kommer dyka upp.
Ja, uppenbarligen. Vi får väl se i dagarna. Så kan vi diskutera det då.
Som avslutning. Du som ju är så jävla skeptisk till prognosen som trots allt är baserad på historiska data och också bör följa en viss kurva på ett ungefär. Kan DU tala om vad DU tror? Hur tror DU att ökningen, eller minskningen (om du nu tror det) kommer att se ut? Eller kommer antalet döda per dag vara konstant nu framöver?
Istället för att snacka skit om mina metoder, kan du väl vara så klok att skriva ner vad DU tror? Eftersom du ju INTE tror på min prognos, så bör det betyda att du tror på något helt annat. Och VAD ÄR DET?