Citat:
Ursprungligen postat av
EnergizerBunny
Då skall jag påminna dig ifall det blir så. Vi får se nu i dagarna! Man kan inte kolla på varenda enskild dag då kurvan naturligt fluktuerar beroende på personerna som ligger på intensiven, där vissa har större fysisk kapacitet att klara sig, medan andra mindre. Men eftersom båda dör till slut, om de nu är i det skicket, så kommer det att infalla förr eller senare, bara att dödsögonblicket inte följer en matematisk kurva helt enkelt. Men i stort bör dödstalen följa kurvan. Och det ser vi först om några dagar. Så enkelt är det.
Du menar på fullaste allvar att du kan förutse antalet döda genom att titta bakåt på antalet dödsfall och därefter göra en prognos som du tror kommer att stämma framöver. Är du galen?
Citat:
Ursprungligen postat av
EnergizerBunny
En prognos av detta slag är ingen exakt vetenskap, men det bästa vi har just nu. Och den lägger jag fram för att ni skall fatta situationen överhuvudtaget, men ni fattar ju inte eftersom ni inte ens vet vad exempelvis exponentiell ökning betyder. Sedermera kan ni heller inte greppa tidsaspekten som än mer komplicerar det hela, något som ju är jätteenkelt att begripa för den som har lite mer där uppe, men kan ju uppenbarligen vara mycket svårt att förstå för vissa.
Att du sitter och räknar med exponentiell ökning och tidsaspekten baserat på hur det sett ut sedan 11 mars beträffande dödsfall, orsakade av en okontrollerad smitta där ingen vet hur många smittade det finns i landet utan att själv inse att den uppgiften är fullkomligt omöjlig.
Jag kan själv gissa hur många döda vi har imorgon baserat på hur det sett ut senaste veckan, inget jag behöver räkna på. Stämmer det inte kan jag alltid säga som du att det ligger i närheten av vad jag sa haha...
Nej du någon exakt vetenskap är det du sysslar med absolut inte, inte vetenskap överhuvudtaget utan snarare en sannolikhetsteori. Varför inte spela på oddset och slutresultatet i olika matcher, du har ju statistik över lagens spelade matcher och inbördes möten så med din knivskarpa hjärna borde du snabbt spela ihop en förmögenhet.
Nåväl jag är väl för korkad för att förstå hur stor sannolikheten är för att utfallet i din extremt komplicerade och snudd på matematiskt omöjliga prognos kommer att falla ut med dom riktiga siffrorna som tids nog kommer dyka upp.
En sak har vi dock gemensamt bortsett från din prognos, och det är att Tegnell&Co leder landet mot en fullständig katastrof tids nog. Tyvär sover svenska folket djupt och litar blint på allt Tegnell&Co säger, utan att ens för ett ögonblick ifrågasätta eller misstro propagandan.
Ha en bra dag!