2020-03-29, 13:38
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nja, för att jag har följt honom väldigt länge, både musikaliskt och i övrigt. Han hamnar oftast rätt och är nog typ 100ggr smartare än de flesta i den svenska regeringen och på FHM.

Ja. För att du gillar honom alltså. Det där med confirmation bias är inte lätt. Antar att du tycker att Tegnell är helt korkad. Att Tegnell sedan också är doktor betyder såklart ingenting. Fast i fallet med din gulleplutt så är det ett bevis på smarthet såklart.
Citera
Medlem
StrutenDenOtroligas avatar
Fattar inte hur Kina nu kan öppna sina djurmarknader igen..!!!???

Det är ju ren galenskap...!!!!

De sprider ut ett virus över hela världen, och när faran verkar att vara över i sitt eget land så startar de om på nytt...

Något fel i skallen på kineser..???
Citera
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Vadå tror du verkligen att alla som är i LOCKDOWN lever på matrasoner?

Italien, spanien, tyskland och fler?

Dom får BETALT 80% AV SIN LÖN FÖR ATT STANNA HEMMA, INGEN VATTEN EL ELLER HYRA ATT BETALA TILLS DETTA ÄR ÖVER. ALLT STÄNGT UTAN MATBUTIKER.
MAN KAN TILL OCH MED SPARA SÄGER N FOLK!

Vadå, trodde du folk i lockdown bara blev lämnade till sitt öde? Det är det här skattepengar är till för.

Är det så överallt? Blir man ju förbannad när svenskar förlorar sina jobb.

Karantän-länder sätter alltså allt på paus och när risken har lagt sig kickar man igång maskineriet igen. Ingen ekonom men det låter klokt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"Ulf Kristersson skriver på sin Facebooksida att Moderaterna vill masstesta människor för corona – för att rädda Sveriges ekonomi.
Partiet ska lägga fram ett förslag på tisdag. "
”Ett viktigt steg för att återstarta samhället och ekonomin är att veta vem som är sjuk, och vem som inte är det. Idag går inte det, eftersom människor inte kan testas i någon större omfattning. Många stannar därför i onödan hemma från jobb där de verkligen skulle behöva vara på plats, eftersom man inte kan veta om ett lindrigt förkylningssymtom egentligen är corona.”
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/videos/194139

Intressant.. Moderaterna har ändrat sig helt plötsligt, nu går de emot Folkhälsomyndighetens strategi att inte masstesta folk. Detta för ekonomins skull. Förut stod Moderaterna bakom Sossarna när det gällde att följa Folkhälsomyndighetens råd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Överallt i världen ser man detta förutom i Sverige!

https://english.elpais.com/society/2020-03-29/coronavirus-deaths-continue-to-rise-in-spain-with-new-record-838-in-last-24-hours.html

Varför inte ?

För att Sverige har tagit en tokliberal inställning till det hela.
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Tråden finns ju här på flashback, vi som har corona eller dylikt. Titta tidigt i tråden för det är ett tag sedan jag läste det.

Fattar inte det du menar där med humor och skämt. Sorry.
Jag menade att om du har att välja på att antingen lita på uppgifter från forskare på WHO eller att lita på en anonym Flashbackanvändares andrahandsuppgifter så borde valet vara enkelt. Så pass enkelt att jag trodde du drev med tråden. Tyvärr verkar inte så ha varit fallet.
Citera
2020-03-29, 13:39
Medlem
Sahlgrenska har gått ut med att svårt sjuka patienter som hamnar på intensiven direkt får malaria-medicin (förutsatt att personens sjukdomsbild inte stör med medicinen), och om inte det fungerar, Remdesivir (ebola-medicin).

Varför går inte Uppsala och Stockholmssjukhusen ut med denna info också? Det skulle i alla fall lugna folk en aning. Jag förmodar att alla län jobbar med dessa mediciner.
Citera
2020-03-29, 13:39
Medlem
.Dostoj.s avatar
https://omni.se/

Moderaterna vill masstesta svenskar – förslag läggs fram på tisdag!
När Sossarna sviker sitt folk så visar Moderaterna framfötterna och städer upp. Tack och lov.
Citera
2020-03-29, 13:40
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Vi kommer ju kraftigt att utveckla antal IVA platser.

Ja successivt kommer vi att kunna bygga ut det från 500 och upp mot det dubbla, 1000 platser. Men det går trögt, fältsjukhuset på Stockholmsmässan rapporterades det ju stort om i 1.5 vecka och det bidrar med 30 nya platser.

Behovet i slutet av april kommer att ligga på mycket mer än 10000 platser.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ok. Jag tillhör ju gruppen "alarmister" men skulle nog säga att detta är ett scenario som är lågt prioriterat för min del. Tar jag med bara händer på ett dörrhandtag eller liknande i ett riskområde så spritar jag händerna direkt, innan jag börjar joxa med mobilen.

Visst finns det en teoretisk möjlighet att smittas på detta sätt men den håller jag för väldigt låg.

Och då är jag ändå "alarmist" som sagt.

Är man försiktig så är det väl ingen fara.

Men gör man minsta miss här så får man vara medveten om att telefonen kan vara smittsam i många dagar. Kanske tänker vissa att imorgon så är telefonen "ren" igen men så verkar inte fallet vara. Det kan ta upp till en vecka innan telefonen är virusfri igen (om de tyska forskarna har rätt).
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Ett dödsfall hittills idag i Sverige.

Om den här trenden inte - gud förbjude! - bryts mkt abrupt kommer Sverige mkt snart att betraktas som en visdomens hemvist på jorden.

Då går vi ur det här med vinst, jämfört med andra länder.

F.ö. håller jag med andra som sätter farligheten av detta virus i relation till andra smittsamma sjukdomar. Som smittkoppor. Som numera är fixat.

Man beräknar att enbart under 1900-talet har minst 300 miljoner människor dött i smittkoppor, till det kommer ett stort antal som blivit blinda, döva, vanställda, eller har fått andra komplikationer. Viruset finns inte längre i vilt tillstånd utan endast i laboratorier.

Men tråden handlar inte bara om viruset utan också om paniken FÖR viruset. Den kollektiva paniken. Masshysterin.
Den är intressant.
Kanske är det ett bra test på ländernas förmåga till krishantering? På ländernas förmåga att skärpa sig?
Som militärernas övningar.

Det känns som samhället flamsar mindre. Blir mer seriöst. Mindre trams i media! Paniken, rädslan för något gott med sig.

Välkommet av mig i alla fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Är det någon som vet om dessa siffror stämmer med verkligheten?
Som vanligt finns ingen siffra på antalet döda. Räknar man den på totala antalet smittade eller på gruppen "allvarligt sjuka som måste vårdas på sjukhus" eller på gruppen som behöver intensivvård, alternativt dom två sista grupperna tillsammans?

DN 2020-03-27
"Den första vågen av covid-19 väntas bli kraftig och 100.000 svenskar väntas söka vård. De allra flesta tros få milda symtom, medan 17.000 allvarligt sjuka måste vårdas på sjukhus. För ytterligare 5.000 krävs intensivvård. Den största gruppen som behöver sjukhusvård är vuxna under 65 år. Detta enligt den modell Folkhälsomyndigheten räknat fram."
https://www.dn.se/nyheter/sverige/22000-svenskar-vantas-behova-sjukhusvard-vid-forsta-coronavagen/

Worst case scenario
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in