2020-03-29, 11:50
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Min känsla är att det man nu definitivt inte ska sitta på är fiat-valutor. Det trycks upp massor av pengar nu och det leder till hyperinflation. Priset på alla tillgångar i fiat räknat kommer öka.

Det är riktiga tillgångar som bäst kommer bevara värdet, rätt aktier, råvaror, mark, bostäder, vapen, ammunition. Dessutom kommer det fortfarande vara opraktiskt med byteshandel så även kryptovalutor kommer bli högintressant.
Bara på mycket kort sikt. Annar är det är precis tvärtom. Finns ingen valuta som är mer bubbel-värde i än USD. Och tvärtom med SEK och NOK som kommer att stiga kraftigt mot USD. Men jag kan inte säga när.

Jag har alla mina investeringar i SEK.
Citera
2020-03-29, 11:50
Medlem
KlingoKlang50s avatar
Det kommer en störtflod av nyemissioner närmaste åren som kommer mer än halvera aktievärdet på många stora företag. Skattebetalarna kan ju inte pumpa in pengar i företagen i evigheter det krävs inte speciellt högt IQ för att räkna ut det, pengarna måste in om dom skall köra vidare. 25-50% omsättningsbortfall, för 2020. Det bygger man inte bort genom att jobba övertid på ett företag som VCE , eller Ericsson. Det tar tid att rampa upp produktionen efter ett tvärstopp med ledtider på 12-20v på komponenter från alla underleverantörer utspridda över hela planeten som har haft exakt samma problem.
Citera
2020-03-29, 11:53
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Black Monday på Måndag? Jag spår en drop på -13% Dow Jones.

Usa dubblades precis sina dödsoffer på ett dygn, dubblas det igen blir det kolsvart på börsen.
Känns dystert med antalet döda i Italien, Spanien, USA just nu. Jag trodde Italien hade fått stopp, men det har de inte. De ligger 1 månad före USA, så det innebär att USAs dödssiffror kommer att stiga oavbrutet i 30 dagar till. Läskig tanke, kan sluta i 10.000 döda per dag där.

Dvs i USA vill man inte ligga just nu. Och Sverige följer tyvärr USA, dock inte slaviskt just nu. Jag har bara 20% cash kvar att handla aktier för. Jag kommer att börja handla när det sjunkit 10% i Stockholm jämfört med i fredags, då kommer jag att köpa de storbolag som dippat mest om det nu är SEB Volvo SSAB Telia Elux Sandvik eller liknande. Ingen av dem har någon särskilt utsatthet mot corona, så om de sjunker extra mycket är det bara någon stor stolle som tvingas sälja av. Det kan man tjäna mycket på.
Citera
2020-03-29, 12:05
Medlem
Cincinnatis avatar
Om man blickar tillbaka på graferna över de senaste börskrascherna kommer man märka att de inte hade släta linjer från topp till botten. Längs vägen är det flera förhållandevis stora bull traps, liksom den vi såg förra veckan. Jag sitter fortfarande lugnt i båten cirka två tredjedelar likvid och väntar på nya bottnar.
Citera
2020-03-29, 12:10
Medlem
Väntar fortfarande med mina större placeringar. Tänkte snart köpa på mig lite fonder och någon aktie från några större bolag som på sikt gått uppåt. Nån gång kommer det vända och gå uppåt.

Kortsiktigt tänker jag kör lite bull/bear och nån aktie här och där. Men vad säger ni om morgondagen? Är det inte upplagt för att vara en plusdag?
Senast redigerad av Jnewj 2020-03-29 kl. 12:12.
Citera
2020-03-29, 12:10
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlingoKlang50
Det kommer en störtflod av nyemissioner närmaste åren som kommer mer än halvera aktievärdet på många stora företag.
Flygbolag, visst. Men jag kan bara inte se hur Volvo, Swedbank, SSAB, Telia osv skulle påverkas av corona. Det är trots allt bara en influensa likt alla influensor som kommer årligen från asien. Det enda som saknas är mer kunskap om corona, så vi vet hur vi ska skydda oss. Sedan kommer de bolag jag nämner att behövas precis lika mycket som förut.

Det blir naturligtvis ett stort tapp 5-15% av deras omsättning och vinst i år om corona håller länder stängda i 2-3 månader. Detta kommer staten dvs skattebetalarna att täcka. Men sedan återgår allt till normalläge. Utom för flyget.
Citera
2020-03-29, 12:12
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jnewj
Väntar fortfarande med mina större placeringar. Tänkte snart köpa på mig lite fonder och någon aktie från några större bolag som på sikt gått uppåt. Nån gång kommer det vända och gå uppåt.

Kortsiktigt tänker jag kör lite bull/bear ock nån aktie här och där. Men vad säger ni om morgondagen? Är det inte upplagt för att vara en plusdag?
Upplagt för minusdag. Men ingen vet.
Citera
2020-03-29, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Upplagt för minusdag. Men ingen vet.

Jaså, varför tror du det? Är verkligen nyfiken att höra då jag denna helg varit helt off, inte hållit mig uppdaterad alls.

Har bara gått på att vi haft några minusdagar och att börsen senaste veckorna öppnat plus på måndagar? Så tänkte att det kanske var dags igen.
Citera
2020-03-29, 12:15
Medlem
AoE3#1s avatar
Egentligen är ju ett worst case scenario att Fed lyckas med en artificiell räddning av börsen för att sedan se en 5x värre kollaps om ett halvår. Bäst är ju att låta saker och ting självdö för att sedan på ett naturligt sätt komma tillbaka (starkare)
Citera
2020-03-29, 12:16
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jnewj
Jaså, varför tror du det? Är verkligen nyfiken att höra då jag denna helg varit helt off, inte hållit mig uppdaterad alls.

Har bara gått på att vi haft några minusdagar och att börsen senaste veckorna öppnat plus på måndagar? Så tänkte att det kanske var dags igen.
Läs tråden 2 dagar bakåt. Läs statistiken på https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-03-29, 12:17
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Egentligen är ju ett worst case scenario att Fed lyckas med en artificiell räddning av börsen för att sedan se en 5x värre kollaps om ett halvår. Bäst är ju att låta saker och ting självdö för att sedan på ett naturligt sätt komma tillbaka (starkare)
Alla beslut som bygger på politik kommer att förvärra krisen. Det enda rätta är att låta naturlagarna om att de starkaste överlever gälla. Det gäller både människor, företag, städer, politiska system, länder.
Citera
2020-03-29, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Bara på mycket kort sikt. Annar är det är precis tvärtom. Finns ingen valuta som är mer bubbel-värde i än USD. Och tvärtom med SEK och NOK som kommer att stiga kraftigt mot USD. Men jag kan inte säga när.

Jag har alla mina investeringar i SEK.

Det som kommer driva detta extra hårt är just att det är samma problem för en lång rad fiat-valutor så det kommer vara livsfarligt att sitta med fiat.

Läste också tidigare att du haft BEAR sedan i somras eller förmodligen ännu längre men att du sålde av dem för några veckor sedan. Det hade varit lysande om man istället gjort precis tvärtom, köpt BULL när du köpte BEAR och köpt BEAR när du sålde BEAR. Du verkar alltså vara en lysande kontraindikator, förmodligen samma nu när du rekommenderar SEK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in