2020-04-09, 20:43
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det mest framgångsrika är förstås att köpa på botten och sälja på toppen men det finns ingen metod som gör det möjligt. Det var heller inte ditt påstående, det gällde att det måste vara bra att inte köpa när man går in i en lågkonjunktur. Det påståendet visar dock på en bristfällig förståelse för att aktiekurser inte nödvändigtvis faller bara för att konjunkturen gör det.
Det jag sa är att det är självklart att det är en bra strategi att avstå en placering om man anser att man är påväg in i en lågkonjunktur och man i efterhand visas få rätt.

Har inte pratat specifika aktier över huvud taget. Det är självklart att en del företag kommer gå mot strömmen. De allra flesta företag som säljer varor och tjänster kommer dock att göra lägre vinst då den globala efterfrågan kommer vara låg.
Citera
2020-04-09, 20:47
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Det mest framgångsrika är förstås att köpa på botten och sälja på toppen men det finns ingen metod som gör det möjligt. Det var heller inte ditt påstående, det gällde att det måste vara bra att inte köpa när man går in i en lågkonjunktur. Det påståendet visar dock på en bristfällig förståelse för att aktiekurser inte nödvändigtvis faller bara för att konjunkturen gör det.

1. Ingen har talat om en specifik metod.

2. Det är helt uppenbart att lågkonjunktur är synonymt med en fallande börs om det förekommer i ett foruminlägg som inte uttryckligen avhandlar eventuell eftersläpning mellan vikande konjunktur och diverse tillgångsprisers påverkan.
Senast redigerad av Nord88 2020-04-09 kl. 20:52.
Citera
2020-04-09, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Det jag sa är att det är självklart att det är en bra strategi att avstå en placering om man anser att man är påväg in i en lågkonjunktur och man i efterhand visas få rätt.

Och jag svarade flera gånger att detta inte alls är självklart. Gör marknaden samma bedömning om konjunkturläget kommer aktiekurserna anpassas efter det och då blir det inte en bra strategi.
Citera
2020-04-09, 20:51
Medlem
Nån som har vågat köpa i några flygbolag än? Kommer lägga en del på skoj i Delta och Norweigan snart.
Citera
2020-04-09, 20:57
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Och jag svarade flera gånger att detta inte alls är självklart. Gör marknaden samma bedömning om konjunkturläget kommer aktiekurserna anpassas efter det och då blir det inte en bra strategi.

Så att göra en korrekt bedömning och utifrån denna agera en vecka tidigare än marknaden gör samma bedömning och reagerar, är inte självklart en god strategi?

Alla marknadsaktörer agerar enligt dig samtidigt och i fullständig samstämmighet?
Citera
2020-04-09, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Så att man genom att göra en korrekt bedömning och utifrån denna agera en vecka tidigare än marknaden gör samma bedömning och reagerar, är inte självklart en god strategi?

Alla marknadsaktörer agerar enligt dig samtidigt och i fullständig samstämmighet?

Nu för du in ett nytt kriterium, att man inser detta tidigare än marknaden. Det var inte detta nya påstående jag invände emot.
Citera
2020-04-09, 21:00
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Men det där är ju bara hypotetiskt svammel ärligt talat. Investerare har alltid gjort olika bedömningar och så kommer det förbli. Det är självklart att de som identifierade faran med corona-pandemin gjorde rätt genom att sälja innan raset kom. Om de istället hade valt att ligga kvar hade de gjort fel.

Det var ju helt bisarrt hur börsen tickade på när egentligen alla ifrågasatte VARFÖR börsen inte påverkades av corona.

Men jag tror inte att vi kommer att komma särskilt mycket längre i denna diskussion då vi inte förstår varandra. Önskar dig lycka till med allt iallfall 😊
Citera
2020-04-09, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Nån som har vågat köpa i några flygbolag än? Kommer lägga en del på skoj i Delta och Norweigan snart.

Jag skulle undvika norweigan. Om du vill flyg ta något i usa istället eller sas. Norwegian hade usel ekonomi även innan corona.
Citera
2020-04-09, 21:41
Medlem
AoE3#1s avatar
Fattar inte varför vi inte kan handla på certifikat idag efter kl 1 där underliggande har öppet fortfarande.
Min bear-formation jag väntat hela veckan på inträffade idag för någon timme sen, gick miste om cirka 200k vinst. Så jävla patetiskt
Citera
2020-04-09, 21:48
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Du kan ju chansa och ha tur eller otur men det finns ingen metod som ger bättre avkastning en index.

Nu är du i en tråd som handlar om just det. "När" i frågeställningen betyder timeing. Det handlar alltså inte om att låta slumpen eller index avgöra.
Citera
2020-04-09, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Nu är du i en tråd som handlar om just det. "När" i frågeställningen betyder timeing. Det handlar alltså inte om att låta slumpen eller index avgöra.

Ja det går väl att diskutera när man går in trots att det jag skriver är helt korrekt.
Citera
2020-04-09, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers

Nej. Dom kommer sjunka mer tror jag. Kommer säkert fler PM om sjunkande kostnader. Däremot lär man kunna köpa säljoptioner eller liknande, och investera i en nedgång alltså och vinna pengar på det viset. Samma med hotell, restauranger. Turism lär man definitivt kunna köpa säljoptioner i och Casha ut en hel del.

Hur mycket tror ni hotellen sjunker när kvartalsrapporterna trillar in, Q2? Fyfan. Vid den punkten lär SAS stå i typ 0.05 öre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in