Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Försök att hålla en vetenskaplig ansats när du läser sådant här material. Det "paper" du hänvisade till stärker faktiskt mitt hypotiserande kring kinin. Du har dessutom missuppfattat verkningsmekanismerna för kinin och vad man försöker uppnå med en sådan behandling.
Återigen, det finns ingenting i dagsläget som säger att kinin är effektivt. Däremot finns tillräckligt med belägg för att utföra trials. Det är definitivt inte detsamma som att som Trump föreslå detta som en generell behandling. Kinin har en del riktigt otrevliga biverkningar. Jag tror att man prövar det på patienter som inte tillhör någon av riskgrupperna d.v.s. dem som ändå har stora chanser att inte utveckla allvarliga symptom. Och ja, korrelation är inte samma som kausalitet.
Men med vetskap om sjukdomsförloppet så kan det vara värt att pröva som sagt. Men med tanke på vad man vill uppnå så finns det nog andra bättre mediciner för det. Det finns en del moderna immunsystemmodulerande läkemedel att pröva. Fast de är riktigt dyra preparat.
Nu får du ge dig. Det finns inga kliniska utförda studier på människor med de vetenskapliga kriterier du kräver för att med absolut säkerhet bevisa att kininpreparat är effektivt MEN nästan alla dokumenterade försök visar att så är fallet.
Jag är högskoleutbildad kemist OCH biolog. Vad du tror är mig egalt.
Jag har aldrig skrivit att jag håller med om Trumps uttalanden - så inga halmgubbar tack.
Det är frågan om att ta till det som fungerar i provrör och på liknande virus. Av naturliga skäl har inga studier som fyller dina kriterier hunnits göra men pågår för fullt i Kina, USA, UK, Spanien m m
Anledningen till att man ger det utan att helt säkert veta hur mycket det ökar chanserna är just för att biverkningarna är få (vid kortvarigt bruk är det i stort sett bara allergiska reaktioner som är riktigt farliga). D v s om man inte har kontraindikationer som naturligtvis vissa riskgrupper kan ha.
Angående biverkningar generellt kan du lyssna på Infektionsläkaren Magnus Gisslén (från Sahlgrenska där det ges till svårt sjuka):
https://poddtoppen.se/podcast/1354440739/sahlgrenskapodden/23-infektionslakaren-magnus-gisslen-mitt-i-coronautbrottet
"Och ja, korrelation är inte samma som kausalitet." skriver du. Har jag EN gång skrivit det? Däremot är det högst sannolikt att det finns en kausalitet när det gäller kininbehandling och ett positivt utfall för Corona-19 då i stort sett alla försök som gjorts pekar på det OCH inget pekar på motsatsen.
Det ges just nu i många länder redan. Men läkarna chansar väl bara och ser vad som händer enligt dig.