2020-03-29, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Så länge vi har en stadig ökning så kommer vi till de siffrorna. Om det tar en vecka eller en månad spelar inte så stor roll egentligen. Enligt FHM var det dag 0 i Onsdags och de räknar därifrån att det skall kulminera inom 64 dagar. Det innebär att vi är i accelerationsfasen och antalet fall kommer att stiga allt brantare under de närmaste veckorna.
Det spelar roll, är ju själva roten till problemet.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Snarare verkar det vara du som inte vill se verkligheten som den är.

Det är ju teoretiskt möjligt att det var 0 dödsfall igår, men ganska osannolikt. Det troligaste är att det är något fel med rapporteringen. Men även om det inte var några igår så lär det komma idag. Vi har 250 patienter på IVA och antalet smittade ökar stadigt.

Fira påsk i Åre du. Men tänk på att skydda dig. Håll avstånd till andra. Gå inte på afterski. Njut av skidåkningen och naturen.
Inga dödsfall igår? Då måste jag skaffa glasögon!
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Japp, det är huvudsyftet

Tror du att den här situationen är någon slags spännande lek? Ett dataspel kanske?

Hur reser ni förresten? Tåg eller bil?

Tänk även på, att det är mycket annat ni kan råka ut för, som gör att ni blir en ökad börda för sjukvården i Åre. T.ex. benbrott.
Citera
2020-03-29, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Japp, 378 nya bekräftade fall av Covid-19. 0 nya dödsfall.

https://c19.se/
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Det låter nästan som att ni vill att folk ska dö så att ni får rätt i eran oro-spridning. Och så är ni på mig som en jävla hök över mitt val att fira påsk i Åre.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Torsdag: 15 döda
Fredag: 28 döda
Lördag: 0 döda

Det här KAN fan inte stämma med verkligheten!!??
Citera
2020-03-29, 08:30
Bannlyst
Efter 3 veckor i karantän i Italien börjar nu folk få slut på pengar och mat, regeringen börjar dela ut matkuponger.
Om det redan är så illa efter några veckor, hur kommer det då bli om några månader världen över?
Vad har världen för plan?
Coronaviruset kommer inte försvinna och människor kan inte sitta isolerade hur länge som helst.
Det kommer bli total katastrof med många miljoner döda och världsekonomin kommer gå åt helvete.
Finns det nåt annat som tyder på det motsatta?
Flockimmunitet kommer ju ta jättelång tid att uppnå och inget vaccin är på gång, vad är planen?
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Och här fick Anders Tegnell rätt:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3mBG7/matkuponger-for-miljarder-till-isolerade-italienare

Tre veckor fullständig lockdown klarade italienarna, trots att de har svårast situation i världen med corona.

Sen tog folks besparingar slut. Banker är stängda, så människor kan inte ens ta ut sin pension. Hederliga människor beger sig ut på gatan för att stjäla mat.

Och där här ska alltså hela världen ägna sig åt i 18 månader, i väntan på ett nästan otestat vaccin, som kan ha värre hälsoeffekter än viruset? Så jävla korkat. Det är bara en tidsfråga innan man börjar skjuta på människor som lämnar hemmet.

Sydöstra Italien låter som maffiaställen. Norra Italien är mer disiplinerat.

Om Sverige skall ha lockdown, måste man dela ut förödenheter innan, som räcker den tid vi avser att sitta i karantän.

Anders style att inte göra ett skit och hoppas på att alla blir sjuka fungerar ett tag, till dess att Sverige går på knäna. Därefter får vi samma som Spanien. Du kan ju bara gissa hur mycket det kommer kosta att ha 10% av 60% av Svenskarna på intensivvård. Astronomiska summor.

Det enda normala i detta läget är att köra en karantän och fördröja tills dess att någon fixat vaccin.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag kommer ihåg att man skulle dricka 8 glas mjölk om dagen , var fan svårt att få i sig så många glas men det vart mjölk till frukost, lunch och middag samt två till mellanmål.

Nu idag förstår jag ju att FHM utsattes för lobbying av Arla och de andra och att dom gick deras ärende

Sen har ni ju FHM som köpte in 50% av alla vaccinationsdoser i hela EU när svininfluensan härjade, Tegnell sa att det går att försvara för annars hade 100 personer dött.
Om du tittar på hur han agerar idag när det inte finns ett vaccin ännu så kan man ju nästan misstänka en liten gratifikation av vaccinationstillverkaren även där...

Det där med 8 glas mjölk hade jag glömt. Ja herre gud, vad säger man? 🤷🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
Citera
2020-03-29, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Försök att hålla en vetenskaplig ansats när du läser sådant här material. Det "paper" du hänvisade till stärker faktiskt mitt hypotiserande kring kinin. Du har dessutom missuppfattat verkningsmekanismerna för kinin och vad man försöker uppnå med en sådan behandling.

Återigen, det finns ingenting i dagsläget som säger att kinin är effektivt. Däremot finns tillräckligt med belägg för att utföra trials. Det är definitivt inte detsamma som att som Trump föreslå detta som en generell behandling. Kinin har en del riktigt otrevliga biverkningar. Jag tror att man prövar det på patienter som inte tillhör någon av riskgrupperna d.v.s. dem som ändå har stora chanser att inte utveckla allvarliga symptom. Och ja, korrelation är inte samma som kausalitet.

Men med vetskap om sjukdomsförloppet så kan det vara värt att pröva som sagt. Men med tanke på vad man vill uppnå så finns det nog andra bättre mediciner för det. Det finns en del moderna immunsystemmodulerande läkemedel att pröva. Fast de är riktigt dyra preparat.

Nu får du ge dig. Det finns inga kliniska utförda studier på människor med de vetenskapliga kriterier du kräver för att med absolut säkerhet bevisa att kininpreparat är effektivt MEN nästan alla dokumenterade försök visar att så är fallet.

Jag är högskoleutbildad kemist OCH biolog. Vad du tror är mig egalt.

Jag har aldrig skrivit att jag håller med om Trumps uttalanden - så inga halmgubbar tack.

Det är frågan om att ta till det som fungerar i provrör och på liknande virus. Av naturliga skäl har inga studier som fyller dina kriterier hunnits göra men pågår för fullt i Kina, USA, UK, Spanien m m

Anledningen till att man ger det utan att helt säkert veta hur mycket det ökar chanserna är just för att biverkningarna är få (vid kortvarigt bruk är det i stort sett bara allergiska reaktioner som är riktigt farliga). D v s om man inte har kontraindikationer som naturligtvis vissa riskgrupper kan ha.

Angående biverkningar generellt kan du lyssna på Infektionsläkaren Magnus Gisslén (från Sahlgrenska där det ges till svårt sjuka):

https://poddtoppen.se/podcast/1354440739/sahlgrenskapodden/23-infektionslakaren-magnus-gisslen-mitt-i-coronautbrottet

"Och ja, korrelation är inte samma som kausalitet." skriver du. Har jag EN gång skrivit det? Däremot är det högst sannolikt att det finns en kausalitet när det gäller kininbehandling och ett positivt utfall för Corona-19 då i stort sett alla försök som gjorts pekar på det OCH inget pekar på motsatsen.

Det ges just nu i många länder redan. Men läkarna chansar väl bara och ser vad som händer enligt dig.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Kom in i matchen!

Tegnell har rott oss i land, det värsta är över. Vi har som ett litet land klarat stormen, precis som sagt innan hade Tegnell rätt o tog de svåra men rätta besluten. Så du kan börja tvätta av utemöbler, förbered midsommar o nut. Vissa offer får man alltid i krig, så även mot virus men vi var det land som fixade biffen bäst.. Tack Tegnell

Ööö hahaha
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Har möjligheter men höll hemma sonen två veckor precis. Sen ringde skolan och ifrågasatte? Vet inte hur regelverket ser ut.. släppte iväg honom tre dagar. Men nu vet jag inte. Trodde självklart att barn till konstaterat smittade skulle hålla sig hemma.... många skidåtervändare nu efter helgen i klassen dessutom.. vad kan hända om man håller barnet hemma?

Vi har en utsatt person hemma som är gravid i 8.5 månaden så jag har hållit ungarna hemma nästan sedan sportlovet, dom gick lite till och från första två veckorna innan jag bestämde mig.

Otroligt oförstående bemötande från skolan men vi vek oss inte.

Om någon i din familj dör så kommer inte skolan eller FB att känna att det var deras fel och ta sina miserabla liv.

Det är helt upp till dig att skydda din familj och de beslut du fattar står du fast vid.

vi har nu distansundervisning och kommer fortsätta med det tills sommaren, det kan ju vara smart om du ser till att ungarna gör läxor och skickar in så dom inte får gå om året.

Stå på dig!
Citera
2020-03-29, 08:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Tack. Intressanta inblickar från golvet. Uppenbart att alla åldrar smittas. Såg det flimra förbi något om att spädbarn dött av coronainfektion. Hittar inte nyheten nu. Men jag tror att uppfattningen om att det här är en sjukdom för "old people" beror på att man helt enkelt låter dem dö för att bereda plats för yngre. Tror att det var så ända från början. Så jag vill se statistik över hur många som dör i kapacitetsbrist så vi får en uppfattning om vad som egentligen dödar folk, coronan eller snålheten.

Alla länder har haft kapacitetsbrist. Kina var tvunget att bygga extra sjukhus för att hantera situationen och då hann en massa folk stryka med redan.
Spädbarn:

https://blockclubchicago.org/2020/03/28/infant-among-47-now-dead-from-coronavirus-in-illinois-today-is-a-really-hard-day/

Och ja, alldeles riktigt så har man nog satt en övre gräns för när man ger intensivvård. Det sägs att i Spanien är den 65 år. Och ja, som jag har hypotiserat så verkar ålder bara vara sekundärt. Även att tillhöra andra riskgrupper kan vara det med. Naturligtvis är risken att dö större om man är svag eller gammal. Dock verkar det stora problemet med COVID-19 vara att i vissa fall överreagerar immunförsvaret och ger upphov till s.k. cytokin storm (RS). Det verkar som att unga har mindre benägenhet till det medan gamla där finns det större risk för att immunförsvaret löper amok och ger upphov till multiorgan inflammation framförallt i lungorna. Varför vet man inte riktigt.
Citera
2020-03-29, 08:33
Medlem
Har WHO ändrat sin uppskattning för dödligheten?

” WHO uppskattar i dagsläget att dödligheten är 1–2 procent av de redan infekterade. Den siffran baseras på internationella studier.”

Från folkhälsomyndighetens sida..

Det står också att barn kan gå till skolan osv pga sjukdomen förmodat sprids som influensa. Finns det asymptomatiska barn vid influensa? Så många som 50%? Hade fasen ingen aning om det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in