2020-03-29, 08:48
Medlem
Medelkasss avatar
Bra att kurvan äntligen planade ut sig till 0 dödsfall under gårdagen. Heja Tegnell!

Citera
2020-03-29, 08:50
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Fattar du inte att det INTE ÄR MINA SIFFOR? Prognosen är MIN, men den är baserad på VERKLIGA SIFFROR! PÅ FAKTA!
Ack och ve...Du har alltså tagit siffror från någon källa som har fört statistik över Italien och Sveriges förlopp av smittan, du har ställt dom brevid varandra och använt någon form av beräkning baserad på X% för att komma fram till DIN PROGNOS för utvecklingen av smittan.

Fullständigt brilliant att du lyckats med denna prognos, jag förmodar att tagit med alla variationer mellan länderna dvs Italien är en nation med 60 miljoner invånare och Sverige har 10,2 miljoner, Italien har generationsboende medans Sverige placerar sina äldre på hem, Italien har en mycket större andel rökare än Sverige sett till antalet rökare per miljon invånare.
Sedan har du säkert tagit med den sociala biten tex att svenskarna är mer socialt introverta och rent allmänt så är svenskarna mer socialt distanserade än italienarna är osv osv.
Om du har räknat ut vad olikheterna och skillnaderna betyder för smittspridningen i länderna samt det faktum att Italien har drygt 50 miljoner fler medborgare än Sverige så kanske du kan göra en prognos?

Dessutom så betyder likvärdiga siffror sett till andra (inte dina förmodar jag) statistiker och tabeller inte att vi har en likvärdig smittspridning. Med tex 200 personer svårt sjuka i bägge länder så måste siffran räknas på 10,2 miljoner för Sverige samt 60 miljoner för Italien, vilket gör att Sverige har en betydligt högre andel sjuka per miljoner invånare, sex gånger högre. Så om vi endast ser till den siffran utan att ta med ovan beskrivna olikheter mellan länderna, så skulle Italien ha 1,200 svårt sjuka för att kunna jämställas med Sveriges siffror.

Nu är du onormalt begåvad med IQ som få, så det jag har skrivit i inlägget har du garanterat tagit med och naturligtvis även fler avvikande olikheter mellan länderna när du använt andra sajters siffror för din prognos.
Värt att nämna är att världens främsta professorer i ämnet inte kan lämna en bedömning/prognos hur smittan kommer sprida sig framöver, deras kalkyl är en generell uppskattning baserad på en global sammanställning av hur många som smittats, insjuknat, kräver sjukhusvård osv.
Men tro mig, jag är den första att be dig om ursäkt om du har rätt i din prognos, men oddsen för att du har det är mikroskopiskt liten om ens någon.
Ha en bra dag!
Citera
2020-03-29, 08:51
Medlem
Antal nyinskrivna vårdtillfällen för Corona i Sverige:

23/3: 43 st (peak)
24/3: 42 st
25/3: 33 st
26/3: 32 st
27/3: 21 st
28/3: 15 st

Man kan ju hoppas att trenden håller i sig.

Källa, intensivvårdsregistret:

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Du har alltså varit öppen mot skolan med er situation? Jag har nämligen konstaterats ha hjärtmuskelinflammation sedan jag blev sjuk i februari, oklart vad de var för sjuka. Därför vill jag verkligen inte dra på mig något mer nu!

Endel av mig vill ringa skolan och vara uppriktig varför han inte kan komma men säger de då nej blir det än mer märkligt om jag håller honom
Hemma. Är en till personen väldigt ordningsam och regelrätt människa och har svårt för att gå emot rekommendationer..

Vi har tagit hem material och har inte hamnat efter läromässigt trots ca två veckor utan närvaro..

Fan. Avskyr detta.

först körde vi med "barnen har snuva och hostar" och det gav oss två veckor sen försökte vi med "dom har fått det igen" men jag gav upp och bara förklarade läget och att så här gör vi.

så länge du kan visa att dom inte förlorat i undervisning skall det inte vara några problem egentligen.

olika från skola till skola gissar jag men bara ungefär halva klassen är inne och ett par konstaterade fall av sjuka.

Om ungarna går i skolan är nog risken extremt hög att du får det. Innan vi höll barnen hemma försökte vi dela upp huset i karantän, dom fick bo på nedervåningen och vår gravida dotter på ovanvåningen, det gick helt enkelt inte

Återigen, blir du sjuk och barnen förlorar sin far kommer ingen att ta ansvar för det, skolan säger bara att dom följde FHM rekommendationer och alla i denna tråd har lallat vidare till något annat.

Egentligen har FHM sagt att riskgrupper skall isolera sig utan undantag men dom har varit så otydliga med hur man gör i till exempel din situation så du faller mellan stolarna men du kan med gott samvete göra som du planerar för du är en riskgrupp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Nej det är en känga mot alla fjantar som dagarna i ända kastat skit på Tegnell och bara kommit med gissningar om olika mardrömsscenarion.

Du har sagt det 30 gånger nu, bara nu på morgonen. Har du inget annat att tillföra tråden så lägg ner sosse-troll, detta är ingen chat tråd.
Citera
2020-03-29, 08:52
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Nej det är en känga mot alla fjantar som dagarna i ända kastat skit på Tegnell och bara kommit med gissningar om olika mardrömsscenarion.

Japp, börjar bli riktigt less på dessa domedagsprofeter som vill se Sverige gå under. Jävla bipolära sverigehatare. Ni har byggt upp denna ilska i många år här på Flashback.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Varför envisas du med att lämna direkt felaktiga sakupplysningar? Det är ju så oerhört enkelt att kolla upp att det du skriver är fel.

Vi hade igår 391 nya konstaterade fall samt 7 döda.
Leka kan du göra i en annan forumdel!

March 28 (GMT)
378 new cases in Sweden 0 deaths.

Jävla tomtar.
Citera
2020-03-29, 08:52
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Jaha vart är alla dom som så att det skulle vara minst 1000-10000 döda vid det här laget? Har ni ändrat er ? Hur många veckor efter Italien är vi nu ? 20 ?

En sak har jag lärt mig av den här pandemin.

Förloppet är betydligt långsammare än man kan gissa. För två månader sedan var jag övertygad att det bara skulle ta några veckor. Som på film. En nysning o alla insjuknat.

Nu vet jag bättre. 2-4-8-16-32-64-128-260-520-1040-2080-4160-8320-16640-33000-66000-120000-240000-480000-1000000-200000 0-4000000-
I början tar det tid. Det är också då som insatser på personlig nivå gör störst nytta. Nackdelen är att folk inte tar situationen på allvar då de inte ser konsekvenserna.

Men med tanke på mina egna observationer så tycks folk väldigt oberörda av den rådande situationen.

När jag igår kväll tog min promenad så såg jag glada gäng med ungdomar uppenbart på väg till fester. Hundägare som pratade medans hundarna hälsade. Folk som packade saker i sina bilar.

Det är lätt att intala sig själv att Corvid-19 bara är en milleniebugg, något som Aftonbladet o Svt trissat upp... att jag själv bara är en foliehatt som låtit mig luras. En stor del av mig vill bara slippa vara försiktig o släppa loss.

Jag antar att jag inte är ensam, o att många redan släppt garden eller aldrig haft den uppe.

Och som siffer serien visade så är det på slutet som smittspridningen tar fart o därefter ytterligare någon vecka/veckor som komplikationerna kommer...
Citera
2020-03-29, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Hade det varit oacceptabelt så hade det självklart funnits förbud. Nu har vi klarat igenom peaken.
Nej, i demokratier måste medborgare även använda sitt eget förnuft.
Citera
2020-03-29, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Kören har tystnat. Massan har fattat att Tegnell hade rätt o skötte detta briljant, karln borde bli årets svensk!

Vi kunde idag stått upp till knäna med lik men istället kan vi transportera bort likcontainers, städa gatorna o njuta på uteserveringar. Både hälsan o ekonomin har hämtat sig innan midsommar, precis som Tegnell sa.

Och samtidigt som du skriver detta blev kurvan parabolisk
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/israel/

nu är ju modus operandi för sådana som dig att bara bli tysta och hålla er undan när ni har fel, vi hör ju inte många "vad du är larvig, det här är ju inte värre än en årsinfluensa" längre eller "det dör fler per år i trafiken, lugna dig".

Faktum är att tiden att sätta in effektiva åtgärder var INNAN vi fick samhällsspridning så såna som du har bidragit till detta genom att bedrägligt lugna ned befolkningnen så beslutsfattarna inte behövde agera.

Tack Bluebeast72 för din insats för att rensa Sverige på äldre som bara skulle belasta vården och kosta pengar.
Citera
2020-03-29, 08:56
Medlem
Jag tänker att det är mycket svårt att med hjälp av kurvor förstå om utvecklingen i Sverige liknar den i Italien.

Hur ska man kompensera för folkmängden?
Ska man justera för den?

Jag menar, låt säga man har 2 länder. Det ena har 10 miljoner invånare det andra har 100 miljoner.

Det sker ett utbrott av en virussjukdom i en storstad i bägge länderna. Efter ett par veckor rapporterar bägge länderna 1000 döda.

Är situationen 10 ggr värre i det mindre landet? Har det större landet haft en bättre strategi?

Låt oss också säga att storstaden i det mindre landet har 2 miljoner invånare och i det större landet 1 miljon. Då har man kanske hanterat situationen bättre i det mindre landet.

Det mindre landet rapporterar dock 10 ggr fler avlidna per miljon invånare.

Hur följer man bäst Italiens utveckling mot Sveriges?

Om man är orolig för att utvecklingen i Sverige blir som i Italien menar man kanske att man är orolig för att Sveriges utveckling blir som i Lombardiet? Är denna jämförelse mer relevant?

Eller ska man titta på smittans epicentrum, Bergamo med en region strax över 1 miljon invånare? Stockholm får väl sägas vara vårt epicentrum, är det dessa som ska jämföras?
Citera
2020-03-29, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass
Bra att kurvan äntligen planade ut sig till 0 dödsfall under gårdagen. Heja Tegnell!

Döden hade kanske en vilodag så han orkar jobba igen.
Citera
2020-03-29, 09:00
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Nej, i demokratier måste medborgare även använda sitt eget förnuft.

Medborgaren saknar förnuft.
Att ge medborgaren ett val är att medborgaren en möjlighet att välja fel. Vilket medborgaren kommer utnyttja.

Klart vi drar till fjällen! Det kommer vara kanon åkning o lite folk...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in