Citat:
Ursprungligen postat av
EnergizerBunny
Fattar du inte att det INTE ÄR MINA SIFFOR? Prognosen är MIN, men den är baserad på VERKLIGA SIFFROR! PÅ FAKTA!
Ack och ve...Du har alltså tagit siffror från någon källa som har fört statistik över Italien och Sveriges förlopp av smittan, du har ställt dom brevid varandra och använt någon form av beräkning baserad på X% för att komma fram till DIN PROGNOS för utvecklingen av smittan.
Fullständigt brilliant att du lyckats med denna prognos, jag förmodar att tagit med alla variationer mellan länderna dvs Italien är en nation med 60 miljoner invånare och Sverige har 10,2 miljoner, Italien har generationsboende medans Sverige placerar sina äldre på hem, Italien har en mycket större andel rökare än Sverige sett till antalet rökare per miljon invånare.
Sedan har du säkert tagit med den sociala biten tex att svenskarna är mer socialt introverta och rent allmänt så är svenskarna mer socialt distanserade än italienarna är osv osv.
Om du har räknat ut vad olikheterna och skillnaderna betyder för smittspridningen i länderna samt det faktum att Italien har drygt 50 miljoner fler medborgare än Sverige så kanske du kan göra en prognos?
Dessutom så betyder likvärdiga siffror sett till andra (inte dina förmodar jag) statistiker och tabeller inte att vi har en likvärdig smittspridning. Med tex 200 personer svårt sjuka i bägge länder så måste siffran räknas på 10,2 miljoner för Sverige samt 60 miljoner för Italien, vilket gör att Sverige har en betydligt högre andel sjuka per miljoner invånare, sex gånger högre. Så om vi endast ser till den siffran utan att ta med ovan beskrivna olikheter mellan länderna, så skulle Italien ha 1,200 svårt sjuka för att kunna jämställas med Sveriges siffror.
Nu är du onormalt begåvad med IQ som få, så det jag har skrivit i inlägget har du garanterat tagit med och naturligtvis även fler avvikande olikheter mellan länderna när du använt andra sajters siffror för din prognos.
Värt att nämna är att världens främsta professorer i ämnet inte kan lämna en bedömning/prognos hur smittan kommer sprida sig framöver, deras kalkyl är en generell uppskattning baserad på en global sammanställning av hur många som smittats, insjuknat, kräver sjukhusvård osv.
Men tro mig, jag är den första att be dig om ursäkt om du har rätt i din prognos, men oddsen för att du har det är mikroskopiskt liten om ens någon.
Ha en bra dag!