2020-03-29, 08:19
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Efter en sömnlös natt har jag blivit helt övertygad om att inte gå in på börsen över huvud taget. Det här kommer snarare ses som "gamla nivåer" framåt hösten. Hur långsiktiga är ni? Usas sjuka stimulanspaket på 2 triljoner kronor (?) gav konstgjord andning i 2 dagar. Bli inte förvånade över de mest osannolika konkurserna. När börsen halverats från dagens nivå kommer jag börja överväga köp.

Jag gick in på börsen för första gången i torsdags där det sjönk så jävulskt, sen lite till på måndagen efteråt. Sålde en del nu i torsdags med rätt bra vinst. Räknar kallt med att det kommer fler bra lägen de kommande två veckorna
Citera
2020-03-29, 08:56
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Jag gick in på börsen för första gången i torsdags där det sjönk så jävulskt, sen lite till på måndagen efteråt. Sålde en del nu i torsdags med rätt bra vinst. Räknar kallt med att det kommer fler bra lägen de kommande två veckorna
Gratulerar till din din nybörjartur! Har själv inte nerverna till att trejda i den största krisen någonsin sen andra världskriget. Däremot har jag köpt en drös bitcoin nu som jag tror kommer bli en bra Hedge.
Citera
2020-03-29, 10:14
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Gratulerar till din din nybörjartur! Har själv inte nerverna till att trejda i den största krisen någonsin sen andra världskriget. Däremot har jag köpt en drös bitcoin nu som jag tror kommer bli en bra Hedge.

Bitcoin är sopor. Det kommer du märka om den här krisen blir än värre, det första folk kommer skita fullständigt i är digitala låtsaspengar som man inte kan köpa någonting för.

Själv väntar jag på att volatiliteten ska gå ner lite (VIX<40), sen hoppas jag att botten är hyffsat nådd och går in igen.
Citera
2020-03-29, 10:16
Medlem
Getinge ska tillverka 200 respiratorer enligt avtal som slöts 26 mars, likaså GM ska tillverka åt USA nu. Är helt färsk på börsen, försöker hitta potentiella uppgångar nu bara. Kan detta vara något att gå in på? Getinge ligger ju redan på bra nivåer på börsen.
Citera
2020-03-29, 10:17
Medlem
KlingoKlang50s avatar
Hur tror ni det kommer gå för flygbolagen efter virussoppa har lugnat ner sig. SAS lär nog överleva men BRA och Norwegian lär få det tufft. Speciellt Norwegian.
Citera
2020-03-29, 10:24
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlingoKlang50
Hur tror ni det kommer gå för flygbolagen efter virussoppa har lugnat ner sig. SAS lär nog överleva men BRA och Norwegian lär få det tufft. Speciellt Norwegian.

Alla flygbolag samt flygtillverkare är som trisslotter just nu. Kan gå mycket bra eller kk. Undvik säger jag, för stor risk.
Citera
2020-03-29, 10:25
Medlem
KlingoKlang50s avatar
Spar pengarna i madrassen och avvakta vad som händer dom närmaste veckorna. Det stora raset har inte kommit ännu. Nedgången som har varit var bara blåröken som börsen var uppumpad med senaste året.

Citat:
Ursprungligen postat av Keew0
Getinge ska tillverka 200 respiratorer enligt avtal som slöts 26 mars, likaså GM ska tillverka åt USA nu. Är helt färsk på börsen, försöker hitta potentiella uppgångar nu bara. Kan detta vara något att gå in på? Getinge ligger ju redan på bra nivåer på börsen.
Citera
2020-03-29, 10:27
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Bitcoin är sopor. Det kommer du märka om den här krisen blir än värre, det första folk kommer skita fullständigt i är digitala låtsaspengar som man inte kan köpa någonting för.

Själv väntar jag på att volatiliteten ska gå ner lite (VIX<40), sen hoppas jag att botten är hyffsat nådd och går in igen.
Du kan bland annat köpa äkta guld och äkta dollar för bitcoin väldigt enkelt. Värdet beror på att datorkraften bakom blockedjan är så stor att ingen har egna resurser till att kunna kapa nätverket med 51% av kraften, ingen stat, ingen koalition av stater ens. Det är decentraliserat på riktigt. Kommer gråtskratta åt dig om det införs bankrestriktioner längre fram i krisen då du måste gå till banken med mössan i hand och fråga om du får lov att skicka pengar till ett konto utomlands t.ex.
Citera
2020-03-29, 10:39
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Du kan bland annat köpa äkta guld och äkta dollar för bitcoin väldigt enkelt. Värdet beror på att datorkraften bakom blockedjan är så stor att ingen har egna resurser till att kunna kapa nätverket med 51% av kraften, ingen stat, ingen koalition av stater ens. Det är decentraliserat på riktigt. Kommer gråtskratta åt dig om det införs bankrestriktioner längre fram i krisen då du måste gå till banken med mössan i hand och fråga om du får lov att skicka pengar till ett konto utomlands t.ex.

Lol. Värdet ligger i att blockchain är så ineffektivt att de knappt kan hantera transaktionerna i nätet? Nejdu, ingen använder bitcoins (du förstår vad jag menar) och flaskhalsen ser till att så förblir fallet. Lycka till med dina valuta-"investeringar". Om jag var orolig för bankrestriktioner så skulle jag vara än mer orolig för Bitcoin nätverket - i ett sådant dåligt läge slutar människor prioritera dyr elektronik för att maina. Fysiskt guld är och förblir king i din dystopivärld.
Citera
2020-03-29, 10:47
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Lol. Värdet ligger i att blockchain är så ineffektivt att de knappt kan hantera transaktionerna i nätet? Nejdu, ingen använder bitcoins (du förstår vad jag menar) och flaskhalsen ser till att så förblir fallet. Lycka till med dina valuta-"investeringar". Om jag var orolig för bankrestriktioner så skulle jag vara än mer orolig för Bitcoin nätverket - i ett sådant dåligt läge slutar människor prioritera dyr elektronik för att maina. Fysiskt guld är och förblir king i din dystopivärld.
Jag är ingen som tror att bitcoin kommer ta över om du trodde det, kommer ej heller att lägga alla mina pengar på BTC. Men det roliga är att du kommer gnälla över att vi fortfarande är idioter som äger en bubbla om den gör x10 härifrån.
Citera
2020-03-29, 10:57
Medlem
KlingoKlang50s avatar
Lite historia om stora ras på OMX

IT kraschen 2001 - från 1500 ner till 400 = -73%

Finanskrisen 2008 - från 1300 ner till 550 = -58%

Första Coronaraset 2020 - från 1900 ner till 1300 = -31%

Med tanke på att det här är det största krisen sedan WW2 som en del påstår som är det inte mycket till ras att hänga i julgranen.

Om USA skall få ordning på smittspridningen så kommer dom vara tvungna att stänga ner i flera månader som alla andra länder måste göra. Dom kommer inte undan och det hjälper inte att sätta igång masstillverkning av respiratorer som dom planerar att trycka ner i halsen på alla som inte kan andas. Och sen köra på "Business as usual"
Hur det här går kommer vara avgörande om hur allt stannar eller kör vidare fast på tomgång.
Jag är inte så jävla naiv. Så jag tror på nya stora ras, fast i en långsammare takt.
Senast redigerad av KlingoKlang50 2020-03-29 kl. 11:06.
Citera
2020-03-29, 11:17
Medlem
Sqeptisks avatar
För att fynda på börsen krävs per definition att det är billigt. Vi är långt ifrån där än! En eller ett par vågor ner till krävs för att värderingarna det skall bli rimligare.
Den som lever får se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in