Citat:
Ursprungligen postat av
defenseur
Först och främst så måste jag erkänna att jag inte alls är säker på hur det kommer att gå.
Ändå tänker jag mig att Sverige (eller Finland eller Norge) inte alls kommer att "slippa tärande pensionärer och kroniskt sjuka" eftersom svenska pensionärer i så stor utsträckning bor i ensamhushåll, precis som så många av oss andra, och eftersom vi av ohejdad vana håller distans till varandra, både i hemmiljö och offentligt, även utan smittofara.
Så jag föreställer mig att du kommer att få fel. Däremot lär vårt samhälle ruskas om ideologiskt. Det där med att vara en humanitär stormakt, det kommer nog snart vara lika mycket passé och historia som landets tyskkontakter före 1945.
p.s.
Jag lämnade Spanien för tre veckor sedan - lite tidigare än jag hade planerat, främst för att jag förväntade mig att svenska myndigheter och/eller min kommunala arbetsgivare skulle placera mig i ett par veckors karantän vid återkomsten. (Men också eftersom jag tyckte att de autonoma provinserna i Spanien verkade helt handlingsförlamade och den nationella regeringen både oerfaren och tafatt. Det kändes lite skakigt, helt enkelt, och hysteres kunde förväntas när kursen väl skulle korrigeras.)
Väl i Sverige förvånades jag över senfärdigheten i fosterlandet. Just sådana saker som jag föreställde mig att man hade kunnat göra utan att det skulle ha kostat så mycket, det lät man bli att göra. Ingen karantän för hemvändare från länder med känd smitta, och ingen begränsning av alkoholmarinerat festande på restauranger. Viruset var konstaterat i USA, Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien i slutet av januari. Men inte trodde man att det skulle kunna sprida sig med hemvändande resenärer till Sverige!
Det är ju detta som är problemet. Världens ledare är en samling ryggdunkare som bara duger till att visa upp sig medialt och sedan prata, prata, prata...oupphörligt, men inte göra något konstruktivt. Det vet helt enkelt inte vad det är.
Jag är väl i sig inte Trump-fan, men det märks att han har en bakgrund som företagsledare och åtminstone försöker på olika sätt att, som han själv säger, »besegra viruset«.