2020-03-29, 03:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Ny vändning om hela Corona epidemin!

Idag har det dött fler människor globalt på 1 dag än under hela epidemin i Kina!

+3,327 döda i världen idag mot 3,295 totalt i Kina under 3-4 månader.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Då får vi fundera på om Kinas siffror är rätt? Men skit samma, vad gör vi nu? Jag säger lockdown, vad säger ni andra? Vi kan lösa det här, tillsammans, men arbetar vi mot varandra så lär det gå käpprätt! Ekonomin fixar vi sen, den är sekundär till den här bajsmackan!? Om jag har fel så får ni väl hänga mig om det skulle vara så. Jag försökte rädda er.
Citera
2020-03-29, 03:35
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
summa summarum är att om man vill få stopp på den här pandemin så måste man testa testa testa.

Om man testar så kan man isolera de som är potentiella smittspridare och då kommer viruset isoleras(eller dö ut men det är ju inte riktigt levande men det är en omtvistad fråga inom vetenskapen)

Kan man inte testa personer så måste man isolera folk och det är det alla länder gör. De isolerar inte enbart för att skydda folk utan de isolerar för att "vinna tid" tills de har möjlighet att testa. Det finns inget botemedel nu och det kommer inte finnas något botemedel inom en snar framtid utan man måste helt enkelt förhindra spridning.
Ja!

Själv hoppas jag på antikroppstester. Och jag hoppas att när de väl kommer ut på marknaden, så ska även svenska myndigheter ha hunnit bli lite mera aktivistiskt lagda.
Citera
2020-03-29, 03:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Först och främst så måste jag erkänna att jag inte alls är säker på hur det kommer att gå.

Ändå tänker jag mig att Sverige (eller Finland eller Norge) inte alls kommer att "slippa tärande pensionärer och kroniskt sjuka" eftersom svenska pensionärer i så stor utsträckning bor i ensamhushåll, precis som så många av oss andra, och eftersom vi av ohejdad vana håller distans till varandra, både i hemmiljö och offentligt, även utan smittofara.

Så jag föreställer mig att du kommer att få fel. Däremot lär vårt samhälle ruskas om ideologiskt. Det där med att vara en humanitär stormakt, det kommer nog snart vara lika mycket passé och historia som landets tyskkontakter före 1945.

p.s.
Jag lämnade Spanien för tre veckor sedan - lite tidigare än jag hade planerat, främst för att jag förväntade mig att svenska myndigheter och/eller min kommunala arbetsgivare skulle placera mig i ett par veckors karantän vid återkomsten. (Men också eftersom jag tyckte att de autonoma provinserna i Spanien verkade helt handlingsförlamade och den nationella regeringen både oerfaren och tafatt. Det kändes lite skakigt, helt enkelt, och hysteres kunde förväntas när kursen väl skulle korrigeras.)

Väl i Sverige förvånades jag över senfärdigheten i fosterlandet. Just sådana saker som jag föreställde mig att man hade kunnat göra utan att det skulle ha kostat så mycket, det lät man bli att göra. Ingen karantän för hemvändare från länder med känd smitta, och ingen begränsning av alkoholmarinerat festande på restauranger. Viruset var konstaterat i USA, Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien i slutet av januari. Men inte trodde man att det skulle kunna sprida sig med hemvändande resenärer till Sverige!

Det är ju detta som är problemet. Världens ledare är en samling ryggdunkare som bara duger till att visa upp sig medialt och sedan prata, prata, prata...oupphörligt, men inte göra något konstruktivt. Det vet helt enkelt inte vad det är.

Jag är väl i sig inte Trump-fan, men det märks att han har en bakgrund som företagsledare och åtminstone försöker på olika sätt att, som han själv säger, »besegra viruset«.
Citera
2020-03-29, 03:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Vi vet inte om köttet i så fall är odugligt.

Då sitter vi i skiten på riktigt.
Citera
2020-03-29, 03:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Då får vi fundera på om Kinas siffror är rätt? Men skit samma, vad gör vi nu? Jag säger lockdown, vad säger ni andra? Vi kan lösa det här, tillsammans, men arbetar vi mot varandra så lär det gå käpprätt! Ekonomin fixar vi sen, den är sekundär till den här bajsmackan!? Om jag har fel så får ni väl hänga mig om det skulle vara så. Jag försökte rädda er.

Se på Italien som stängde för tre veckor sedan. Nu är det kaos där, men viruset tågar på.
Citera
2020-03-29, 03:42
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Se på Italien som stängde för tre veckor sedan. Nu är det kaos där, men viruset tågar på.

Jag undrar hur Sverige kommer se ut om 3 veckor...
Citera
2020-03-29, 03:42
Medlem
Jirens avatar
Nu tror jag inte att världen kommer gå under av detta, men man sitter ju ändå och leker med tanken några minuter varje dag.

Har ni funderat på de eventuellt riktigt enorma konsekvenserna av pandemin? Dels dödsantalet, men även vad viruset gör med världsekonomin och hela världsstabiliteten. Förstår ni att det finns en liten chans att handlingen från någon av Hollywoods apokalyptiska virusfilmer kan bli vår nya verklighet?
Citera
2020-03-29, 03:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag undrar hur Sverige kommer se ut om 3 veckor...

Ja, det får vi se om tre veckor.
Citera
2020-03-29, 03:45
Medlem
arbetets avatar
Spädbarn i Chicago död i COVID-19:

Infant Among 47 Now Dead From Coronavirus In Illinois: ‘Today Is A Really Hard Day’
/.../Dr. Ngozi Ezike, director of the Illinois Department of Public Health, said though the majority of victims are older Illinoisans, the baby who died did have COVID-19. The department is investigating the infant’s death.

The child, who died in Chicago, was less than a year old. He or she was the first infant to die of the virus in the United States.

“Today is a really hard day,” Ezike said. “There has never before been a death associated with COVID-19 in an infant.”
https://blockclubchicago.org/2020/03/28/infant-among-47-now-dead-from-coronavirus-in-illinois-today-is-a-really-hard-day/
Citera
2020-03-29, 03:46
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Nu tror jag inte att världen kommer gå under av detta, men man sitter ju ändå och leker med tanken några minuter varje dag.

Har ni funderat på de eventuellt riktigt enorma konsekvenserna av pandemin? Dels dödsantalet, men även vad viruset gör med världsekonomin och hela världsstabiliteten. Förstår ni att det finns en liten chans att handlingen från någon av Hollywoods apokalyptiska virusfilmer kan bli vår nya verklighet?

Det finns en ytterst liten chans att vi kommer uppleva kraschen av kapitalismen.

Men då ska detta få fortgå under en liten längre tid av vad som är beräknat nu.
Citera
2020-03-29, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
https://samnytt.se/agnes-wold-om-coronaepidemin-som-tur-ar-dodar-den-bara-gamla-manniskor/
Är hon på riktigt 🤯
Den häxan!
Ja jävla häxa rent utsagt.
Citera
2020-03-29, 03:49
Medlem
"03:16 Myndighetene på Grønland innfører totalt alkoholforbud for å skjerme barn som er hjemme på grunn av coronautbruddet.

Det er regjeringssjefen på Grønland, Kim Kielsen, som har bestemt at alt salg av alkoholholdige drikkevarer skal stanse i hovedstaden Nuuk og i de to tettstedene Kapisillit og Qeqertarsuatsiaat. Forbudet ble gjort gjeldende fra klokken 20 lørdag kveld og fram til 15. april, skriver avisen Sermitsiaq."
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e7ff6eb9ed19b0018055474

Blir det innført alkoholforbud også andre steder i verden tror dere?

"Landets universiteter og høgskoler har meldt inn over 20.500 navn på studenter og ansatte som er i beredskap for helsevesenet i coronaepidemien."
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e7ff6b68e48650018bedd54
Senast redigerad av POlROT 2020-03-29 kl. 03:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in