2020-03-29, 00:33
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kina har väl redan stängt den typen av marknader.
Kommer öppna direkt världens blickar är bort och framkalla nya och mer effektiva virus.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Sett men tyvärr så tror jag att många i allmänhet och Svenskar i synnerhet bara stoppar huvudet i sanden och hoppas på att det kommer att försvinna!

Dags för världen och Tegnell att vakna upp nu, om det inte redan är för sent:/

Jag tror inte att Tegnell är i dum i huvudet som många andra tror utan jag tror att han har fått på sig att vara en person som ska lugna omgivningen. Han vet mycket väl vart vi är på väg men han ska försöka uppmuntra och lugna omgivningen. Agnes wold är ju samma typ men det är svårt att ta henne seriöst när hon i skavlan igår satte sig 3 meter från Linn Swan trots att hon också ser det som en vanlig influesa
Citera
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Ser bra ut. Då kanske det inte behövs någon karantän?
Lilla Torg i Malmö är det raka motsatsen. Efterblivna jävla barn
Citera
2020-03-29, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Många bögar lär få Corona nu.

Jag huserar själv i bögkretsarna och måste tyvärr vara tråkig och informera om att jag inte märkt av en enda nysning, ens.:P
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
I USA lär de komma in rätt mkt kommande vecka

Trump som skulle öppna upp USA till påsk.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Torsdags när han kommenterade om att sätta Stockholm i karantän. P1 tror jag det var.

Att det inte var aktuellt för att det är allmän spridning i hela landet, att man skulle behöva ha gjort det tidigare för att få effekt. Ungefär så.
Det var det jag trodde mig ha uppfattat också. Jag skrev det inte eftersom jag inte var helt säker.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Corona, luftburen eller inte?

Forskarnas svar.

Medicinsk journal publicerat en vecka sedan /New England Journal Of Medicine.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2004973

Refererad (bla) :

https://www.nytimes.com/2020/03/17/health/coronavirus-surfaces-aerosols.html
https://www.bbc.com/future/article/20200317-covid-19-how-long-does-the-coronavirus-last-on-surfaces

Neeltje van Doremalen, a virologist at the US National Institutes of Health (NIH), and her colleagues at the Rocky Mountain Laboratories in Hamilton, Montana, have done some of the first tests of how long Sars-CoV-2 can last for on different surfaces. Their study, which has been published in the New England Journal of Medicine, shows that the virus could survive in droplets for up to three hours after being coughed out into the air. Fine droplets between 1-5 micrometres in size – about 30 times smaller than the width of a human hair – can remain airborne for several hours in still air.

It means that the virus circulating in unfiltered air conditioning systems will only persist for a couple of hours at the most, especially as aerosol droplets tend to settle on surfaces faster in disturbed air.

Sverige har bantat ner detta till ytor/tvätta händerna.

I själva verket, vilket framgår i journalen ovan distribueras dropp partiklar på 1-5 micrometer i vanlig utandning, så pass små att de cirkulerar i luft utan att falla ner på marken, svävandes i luften i upp till 3 timmar.

Fakta.

Aerosol (från grekiska: aer, "luft" och latin: solutio, "lösning") är små partiklar som är finfördelade i en gas. Partiklarna kan endera vara fasta eller flytande, och aerosolen innefattar både gasen och partiklarna. Typiska exempel på aerosoler är rök, utandning, dimma och luftföroreningar.

Svenska Professorn Agnes World kommenterar Corona definition som droppsmitta.

Agnes Wold, born 1955, professor of clinical bacteriology specializing in the normal flora of the body, at the Sahlgrenska Academy at the University of Gothenburg, Gothenburg, Sweden. She completed her doctorate in 1989 at the University of Gothenburg.

https://www.femina.se/vad-ar-droppsmitta/

Samtidigt väljer Sven Britton, Svensk professor på Karolinska Institutet - att kalla Corona luftburet pga distribueringen/halveringstiden som aerosol.

https://norrahalland.se/kand-professor-corona-ar-luftburet/

Sven Britton arbetar på Karolinska Institutet.

https://staff.ki.se/people/svebri

Myndigheter/Tv/nyheter = Onyanserad selektion.

Det råder tom delade meningar hos statligt ANSTÄLLDA epidemologer hur viruset bör definieras när det beskrivs på myndighetssidor.

Deras agenda innefattar aktsamhet med att sprida oro vilken i sin tur innebär försiktighet vilken i sin tur medför viss utelämnade/selektiv definition.

Med reservation för ändringar heter det på FHO’s hemsida. Texter uppdateras dagligen.

Forskarna är entydiga.

Viruset är distribueras genom såväl större mängder partiklar som mindre i luft (aerosol).

Definitionen luftburen bör således vara riktig med hänvisning till ovan bifogad journal.

Journalen samt Agnes Wold visar på tydlig distribution av virus partiklar via vanlig utandning såväl som rikligare distribution tex hosta aerosolerna från dessa har enligt journalen 3 timmars halveringstid i luft.

Corona är alltså luftburet.

Sen finns det olika graderingar av luftburen smitta.

Coronas gradering är

3 timmar beroende på luftfuktighet.

Finfördelas antagligen om vinden ligger på utomhus.

Oklart är hur tex avlopp/avföring/urin beter sig i hög luftfuktighet. Även dålig luft som cirkulerar i fastigheter. Soprum. Soptunnor.

Med denna journal i åtanke,

Är vården anpassad för arbete med en luftburen smitta som stannar 3 timmar i luften.

Hur ser luftkonditioneringen ut?

Detta med tanke på läkare/personal.

Är skydden/lokalernas luft anpassade för luftburen aerosol?

”Droppsmitta” Folk tänker på en droppe snor eller spott som flyger.

FHO borde vara sakliga och förklara Aerosol samt storleken/halveringstiden på partiklarna.

Detta är ett bra inlägg, det har jag försökt tala om flera gånger i tråden oxå men det är fullt med troll här som hellre tror på Tegnells lögner än vetenskapliga fakta.

Det roliga är att det sitter folk här ifrån FHM i tråden och ignorerar eller försöker nertona detta oxå, för att de vill inte "sprida oro" vilket isåfall kommer medföra att folk går och köper masker för att skydda sig som behövs bättre i vården. De är ju slut överallt.

Här har du en video där Sydkoreas främsta expert (motsvarighet till Anders Tegnell) berättar hur viruset kan överföras i luft och smitta många, han talar senare oxå om att masker är effektiva och att WHO har fel på sin sida, och varför. Att masker är effektiva är anledningen varför viruset har så svårt att sprida sig i Sydkorea, i kombination med mycket tester.

Aktuell tid är vid "Airborne transmission"
https://youtu.be/gAk7aX5hksU?t=691
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-03-29 kl. 00:42.
Citera
2020-03-29, 00:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kina har väl redan stängt den typen av marknader.
Dom har stängt dom tidigare också men dom fortsätter ändå.

Ett land som Kina skulle kunna införa dödstraff på den som har levande djur på en marknad. Då skulle vi nog ganska snabbt se bättring.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Stackars USA, inga eller dåliga sjukförsäkringar gör att många måste arbeta för att få råd med mat när de är sjuka och det gäller alla områden, tänk snabbmat.

En ökning från c:a 1000 till 2000 döda på två dagar är illavarslande.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Informativ video om hur man kan modellera smittspridning. Man kan skippa den mesta av matten som det talas om, koncentrera sig på diagrammen och ändå ta till sig det mesta. Den som inte gillar matte har inget att frukta.

(Det är väl ändå något av det mest löjeväckande under denna pandemi: de som lite överlägset försöker positionera sig över pöbeln genom att deklamera att de minsann vet vad en exponentialfunktion är)

https://www.youtube.com/watch?v=k6nLfCbAzgo&fbclid=IwAR2B0GvClwF5PQdUcU0a2 gUjHOHj9Sp3S-Q2nepLQaW4rix3fBQJIhX2bHw

När 40-60% har smittats vänder det, är det så man ska tolka modellen?
Citera
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Trump som skulle öppna upp USA till påsk.
Han vet vad han gör!
Citera
2020-03-29, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag har tidigare försökt folk förstår att en halvmask med partikelfilter räcker året ut om det är av en viss kvalitet, och skyddsglasögon på förstås.
Engångsmasker är mindre ”besvärliga” att bära än typ halvmask. De senare kan inte heller bäras för länge, det finns risk att fukthalten i lungorna blir för stor. Nästa steg är typ mask med fläkt som bistår filtrerad luft att andas in.
I typ miljö med smutsig luft som sliter på partikelfiltret, sten o cement damm med kvarts kan filtret slitas ut ganska snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in