2020-03-29, 00:16
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraKebabsas
DU har ingen aning. Jag litar nog mer på den statistik som finns än dina fjantiga jävla konspirationsteorier idiot.

Den statistik som bygger på att man har brist på tester, testar inte ens vårdpersonal, mörkar vart smittan är och låtsas som det regnar?

Grattis din dumma jävel. Du är en del av problemet i dagens Sverige. Gå ut och ta en appletini och slicka på lite allmänna ytor. Posta sedermera här med updates om ditt mående. Challenge accepted?
Citera
2020-03-29, 00:16
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Vi har framförallt den största spridning i storstäderna och inte i kohagarna, jag skojar lite där.
Saken är den att störst spridning förekommer idag emellan människor och ju mer människor har kontakt med varandra så ökar smittrisken.

Jag tror det må gå så långt att mänskligheten går under innan vi behöver skjuta boskap för att överleva.
Det jag mer tänkte på i mitt förta inlägg i detta var att husdjur som katt eller hund kan eventuellt sprida smitta.
Det kan säkert fastna lite viruspartiklar i pälsen på dem.
Citera
2020-03-29, 00:17
Medlem
defenseurs avatar
Osedvanligt oblyg desinformation

Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Antal döda per miljon invånare:

Rättare:
Antal döda per miljon invånare:

Italy 166
Spain 128
Andorra 39
Netherlands 37
France 35
Switzerland 31
Iran 30
Belgium 30
Luxembourg 29
UK 15
Cayman Islands 15
Denmark 11
Portugal 10
Sweden 10
Austria 8
Ireland 7
USA 6
Iceland 6
Channel Islands 6
Curaçao 6
Germany 5
Guadeloupe 5
Norway 4
Slovenia 4

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/
Senast redigerad av defenseur 2020-03-29 kl. 00:19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag har tidigare försökt folk förstår att en halvmask med partikelfilter räcker året ut om det är av en viss kvalitet, och skyddsglasögon på förstås.
Precis. Den enda anledningen jag ser till att vården inte använder det, förutom att det är dyrt i inköp, är logistiken som behövs för desinfektion av utrustningen. Enklare att bara slänga.
På lång sikt är dock återladdningsbara skydd överlägsna, det fattar förhoppningsvis de flesta.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
De säger ju att det bara smittar med droppar, inte genom luft?

Det handlar om mikroskopiska droppar som sprids med utandningsluften, eller vid hosta. Coronavirus är nanopartiklar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cseh
Tror man att hon blev smittad på Operan, eller varför kommenterade väninnan?

De hade det så trevligt.
Citera
2020-03-29, 00:18
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Corona är bögarnas fel.

Allt är bögarnas fel, har du inte sett komediennen?
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Vi vet inte om köttet i så fall är odugligt.

Skulle husdjur smitta så bränner man dem för att minska risken till spridning.
Citera
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraKebabsas
DU har ingen aning. Jag litar nog mer på den statistik som finns än dina fjantiga jävla konspirationsteorier idiot. Du vill så jävla gärna ha rätt, att det ska dö människor i drivor för att mätta ditt domedagsbegär. Vidrigt.

Fast nu i efterhand är det inprincip omöjligt att kina endast haft 3k dödsfall
Citera
2020-03-29, 00:19
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRG-M86
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/det-har-vet-vi-om-svenskarna-som-dott-i-coronasmittan/

Verkar tyvärr som om det kan gå väldigt snabbt..
Väldigt läskigt med fall som Weqas Lordini, som vi tyvärr kommer få göra om många liknande. Men man måste komma ihåg att dessa uppmärksammade fallen tillhör en extremt liten andel, men givetvis inte desto mindre tragiskt för det.

Mycket farligt att flytta från Sverige till Paris på gamla dagar och utsätta sina lungor för allt skit där finns, allt detta är till nackdel då man får Covid19-sjukdomen.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Hur står det då till med virusets förmåga att anpassa sig/ överleva (mutera). Är det uteslutet att detta corona-virus kan mutera till en farligare version?

Det muterar hela tiden, du kan följa dess mutationer här:

https://nextstrain.org/ncov

och dess resa över jorden. Om den muterar till en farligare variant så brukar det klinga ut snabbare då det i regel dödar sin värd. Men om man tänker sig att det muterar så att det efterlämnar permanent sterilitet hos män, ja då är det illa. I och för sig kanske inte för de män som klarat sig.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Nej, de flesta kommer från andra enheter än IVA som jag förstått det. Sen har det beställts iaf 200-300 st extra också. Sen är inte alla IVA-platser utrustade med respirator heller.

Finns det så många andra enheter som använder respiratorer, operation kanske?!? Försvaret hade tydligen egna i alla fall, av äldre modell.

Vad jag förstått kommer de allra flesta först till infektion. Sedan körs de till IVA. Även om det finns isoleringsrum där, så undrar man lite över risken att smitta på vägen dit och till andra på samma avdelning. Där vårdas ju även t.ex. trafikskadade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in