2020-03-28, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Ja, nästa onsdag.

Dagarna flyttas fram hör jag. Men ok 200/dag på onsdag?
Citera
2020-03-28, 22:12
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Vilken tidsaspekt är rimligast att göra sig beredd på? Med tanke på tillväxttakten så borde vi väl ha ett par hundra döda om dagen i slutet på April. Och det kan ju inte pågå i all oändlighet. Det vore orimligt att anta att Sverige skulle se fler dödsfall än under spanska sjukan. Kanske hälften vore mer rimligt? Vilket skulle bli ca 15000. Så med det i åtanke tycker jag det låter vettigt att anta att det borde lugnat ner sig nån gång i maj, kanske tidig sommar?

Ett rimligt scenario är att det blir ett influensa år likt 2019, dvs runt 250 döda totalt.
Men eftersom Covid är smiitsammare än vanliga influensan kanske vi höjer ribban och landar på 300-400 döda pensionärer totalt när maj är slut.
Det har redan lugnat sig, antalet smittade och antalet nya IVA patienter faller snabbt, peaken för Sverige var i måndags.
Citera
2020-03-28, 22:13
Moderator
OYs avatar
Vägarna E4 och E16 är exempel på vägar som smittade människor utan ansträngning kan ta sig in i Sverige om vi stänger ner allt inkommande flyg, lägg därtill anlöpande fartyg med besättningar samt fritidsbåtar.

Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Tycker du själv att det låter troligt? Ifall det inte anländer några passagerarflyg, inga färjor och inga persontransporter över Öresundsbron, hur kommer då viruset in i landet? Jag tycker det är en väldigt enkel fråga som du rimligen borde kunna svara på, eller åtminstone spekulera om, utan att behöva hänvisa till FHM.

Gör dig inte dummare än du är.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det största hotet är och har varit att sjukvården nedmonterats och inte ens har klarat ett normalläge.

Jag pratar inte bara om Sverige...
Citera
Medlem
Märker att det är många här som skriver som om det är dödsstöten som invadetat världen och Sverige..
Det är väl inte det vi bör fokusera på.
Istället bör väl all bef. fokus riktas på vad VI kan göra för att få bukt på detta.

Alla sitter vi i samma båt just nu. Vad vi tycker om FHM mm. är ju en sak. Har själv åsikter om det.
Kan vi inte fokusera på vad vi kan bidra med för att bekämpa detta istället?
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Jag har följt coronavirusets spridning redan innan det lämnade Kina. Det har gått fort och nu har vi resultat av döda runt om i världen.

Jag tror att detta fortfarande bara är början på smittspridningen, jag ser inte att man gör tillräckligt för att stoppa just smittspridningen emellan människor.

Vi vet inte säkert hur djur påverkas av detta, kan vara så att djur också kan sprida smittan.

Sedan har vi ett mycket värre scenario och det är om detta virus muterar och kommer tillbaka i en andra våg. Så hände det med Spanska-sjukan och den andra vågen skördade ännu mer offer.

Vad tror ni om utvecklingen i denna corona-situation?
Citera
2020-03-28, 22:14
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraKebabsas
Dagarna flyttas fram hör jag. Men ok 200/dag på onsdag?

Samma dag som jag alltid sagt 150-20, ja.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Man kan ju snart börja fråga sig ifall man har fått order uppifrån om att inte rapportera dödstal för att hålla nere paniken.

worldometers har ju inte uppdaterats överhuvudtaget ännu idag. Det brukar väl i regel uppdateras flera gånger per dag, åtminstone vad jag har märkt.

Vi ligger fortfarande på 112 döda på c19.se också...

Men de kan ju inte gömma det för länge ändå, så då kommer explosionen imorgon istället

Jävla spån som håller på så här. Så påstår Tegnell att de är transparenta. Transparenta my ass...
Är väl ändå inte tegnell som sitter och uppdaterar sidorna? Svenska myndigheter rapporterar vid 14 tiden varje dag.
Citera
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
WHO och oberoende läkarteam från länder som USA och Storbritannien som varit där verkar tro på dem.

Edit: Självklart kan man ifrågasätta dessa oberoende observatörers möjlighet att verifiera siffrorna och om de verkligen är oberoende men det är vad det är.

De mörkar, det kan omöjligt ha dött runt 3000. Titta på Europa och USA! Nej, jag tvivlar på att några observatörer får se verkligheten i Kina.

Jag hoppas att någon kommer ta tag i detta efteråt. De måste ställas till svars.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Ett rimligt scenario är att det blir ett influensa år likt 2019, dvs runt 250 döda totalt.
Men eftersom Covid är smiitsammare än vanliga influensan kanske vi höjer ribban och landar på 300-400 döda pensionärer totalt när maj är slut.
Det har redan lugnat sig, antalet smittade och antalet nya IVA patienter faller snabbt, peaken för Sverige var i måndags.

Om det ska bli 250 toalt så får det bara dö cirka 140 till, tror du helt ärligt att det bara kommer o dö 140 till om du jämför med hur det har varit hittills?
Citera
2020-03-28, 22:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Det vi dock kan räkna ut och vet är att:
+ inget land har lyckats stoppa viruset vid gränsen.

- Hade omvärlden haft lika svårt att hålla viruset ute, ifall Europa inte hade gett viruset fristad? Asiatiska länder tog snabbt upp kampen mot viruset.

Citat:
Det är ju en omöjlighet att göra det inom EU ...

- Helst skulle viruset ha stoppats redan vid gränsen in till Europeiska Unionen.

Citat:
... men inte ens totalitära stater har lyckats.

- Jovisst, men återigen: Hade dessa totalitära stater kunnat stoppa viruset ifall Europa inte hade agerat infektionshärd?

Citat:
Det går inte idag, då landets egna medborgare behöver få komma hem.

- Den principen behöver ifrågasättas när det gäller smittspridning. Det kommer att uppstå fler epidemier i framtiden.

Citat:
I Sverige så har ju majoriteten av smittan kommit från hemvändare från sportlovsresor.

- Ja. Dessa resenärer borde ha observerats noggrant.

Citat:
Varken Singapore, Vietnam eller Sydkorea har lyckats.

- Europa hade bättre geografiska förutsättningar att stoppa förbindelserna med Kina. Flygplanen borde ha fått stå kvar på marken.

Dom länder som du nämner, har inte kunnat hålla smittan ute, men åtminstone Sydkorea har lyckats ganska väl att kväsa smittspridningen. Jag läste någonting om att Sydkorea nu har problem med smitta som kommer med resenärer från Europa. Det är alltså Europa som försvårar för andra länder att stoppa smittspridningen.
Citera
2020-03-28, 22:15
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Märker att det är många här som skriver som om det är dödsstöten som invadetat världen och Sverige..
Det är väl inte det vi bör fokusera på.
Istället bör väl all bef. fokus riktas på vad VI kan göra för att få bukt på detta.

Alla sitter vi i samma båt just nu. Vad vi tycker om FHM mm. är ju en sak. Har själv åsikter om det.
Kan vi inte fokusera på vad vi kan bidra med för att bekämpa detta istället?

Vi vet redan det, total LOCKDOWN iallafall stockholm helst hela Sverige men Tegnell vägrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in