Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Vi blir utskämda i hela världen för vår (icke-)hantering av Coronapandemin.

Fick just ett mail från en tysk väninna i Stuttgart - hon undrar vad vi håller på med egentligen. Det är svårt att förklara för människor i andra länder att det inte är "vi" som vill ha det så här slappt, utan våra makthavare.
FHM kör ju den svenska modellen dvs att inte lyssna till andra och istället göra på sitt egna vis, baserat på obeprövade hypoteser som dom tycker verkar vara bra!
Jag hoppas att följderna inte blir så katastrofala som i exempelvis Italien och Spanien, jag är väldigt skeptisk och tror inte för ett ögonblick att dom ska kunna kontrollera Covid19 när det är så smittsamt.
Sedan är deras inställning till att inte använda ansiktsmask ytterst märklig, när det utan tvivel förhindrar smittspridning i samhället. Jag har ingen bra förklaring till varför deras rekommendationer är så, den enda förklaringen jag kan komma på är orimlig och troligen inte orsaken till deras inställning?.
Den är att det inte finns tillräckligt många ansiktsmasker i lager för att ombesörja allmänheten? och/eller då kommer bristen påverka sjukvården och deras behov av ansiktsmasker?.
Jag håller med dig om att vi blir utskämda inför hela världen, ganska pinsamt faktist.