2020-03-28, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Fuck.. hade hoppats på under 700. Satan att det håller sig så högt hela tiden..

Dock lite lägre än igår. Nä jag blir faan gråtfärdig över norra Italien. Känns som att dom kommer utrotas.

Det är förfärligt. Postar de 1000 döda om dagen i 50 dagar till så snackar vi om en promille av befolkningen.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Nej, många medier missförstår, eller medvetet missleder. Kan vara förståeligt, detta med aerosolsmitta låter ju som luftburet. Och är ju "semi-luftburet". Men som massmedia har man banne mig ett ansvar att trippelkolla sådant, särskilt om man heter Ny teknik t ex.
Samtidigt som forskning ständigt pågår på ett relativt nytt virus.

Ny teknik sa :
Analyser av andningsprover från de som överlevt visade ...........

Lancet sa:
"Local centres for disease control and prevention collected
respiratory, blood, and faeces specimens, then shipped
them to designated authoritative laboratories to detect the
pathogen"

Mer än slarvigt..................
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
hela världen kritiserar sverige

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mAbzw/kritiken-fran-utlandet-sverige-en-o-i-europa

Citat:
”Baserad på rädsla”
Nu svarar Folkhälsomyndigheten på kritiken:

– Jag tror det är uttalanden som baseras på en rädsla och kanske en förhoppning om att läget ska förändras och ljusna, säger analyschefen Lisa Brouwers till SR:s Vetenskapsradion.
Den svenska strategin är att skydda utsatta grupper, i stället för att stänga ner helt på obestämd tid, menar hon.

– Jag reagerar på att man inte verkar ha tänkt särskilt långt. Att den strikta linjen som man förordar i olika länder inte är hållbar, säger Lisa Brouwers till SR och tillägger:

Det är orimligt. Vi kan inte stänga ner ett samhälle, resor, transporter och sociala umgängen i flera år. Det går inte. Jag tror inte det är önskvärt ens. Ekonomin kollapsar långt innan.

Att Folkhälsomyndigheten ger rekommendationer i stället för att utfärda regler tycks också förvirra i utlandet. På fredagens presskonferens sa en engelsk reporter att Folkhälsomyndighetens rekommendationer inte är tillräckligt starka.

– I Sverige ser nog de flesta människor en myndighets rekommendationer som väldigt tydliga råd. Det finns en lång tradition i Sverige av att följa en myndighets rekommendationer. Vi behöver inte utfärda lagar. Varje land ska göra det som passar för dem, sa Anders Tegnell.

Jag tror att detta måste ha med att göra att våra starka finanser är inte så starka. Det är makalöst att läsa något sånt här. Alla hela världen, tom Indien stänger ner, men vi har inte råd?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
Expressen: En bebis har avlidit i Illinois efter att ha smittats av covid-19-viruset, rapporterar nyhetssajten 8 News Now.

Det är delstaten Illinois guvernör J.B. Prtizker som ska ha meddelat att bebisen har avlidit.

💔
Avlidit efter att ha smittats är inte detsamma som att ha avlidit av att ha smittats. Om jag avlider efter att ha klippt håret så betyder det inte att jag avlidit av att ha klippt håret.

Men visst är det trist att bäbisar avlider, oavsett orsak.
Citera
2020-03-28, 21:37
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskyldigsomenbrud
Människor är inga supermaskiner. Vi är jävligt bräckliga. Folk har inte panik. Däremot kommer du få uppleva panik framöver. Vi är långt ifrån där ännu.

Du har levt i en säker bubbla hela ditt liv inte upplevt en katastrof, trauman eller liknande?

Det beror på vad du definierar som katastrof och trauma. Jag kommer inte från en krigszon och jag var inte med under tsunamin i Thailand om detr sådana katastrofer du menar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
FHM:s största intresse är att hålla siffrorna så låga som möjligt, därför testar de inte folk mer än absolut nödvändigt när de redan kommer in med ambulans till sjukhus, och de döda försöker de smussla undan så många som möjligt vilket är tydligt. Folk som dör i hemmet räknas inte med, och dessa kommer utgöra en klar majoritet inom några dagar om de redan inte gör det.

Detta kommer gå käpprätt åt skogen.

Sveriges intresse är att använda all resurser så effektivt som möjligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Nej, det är inte samma sak. Du kommer att ha ett rör nedkört i luftstrupen och bli uppkopplad mot respirator. Du kan inte vara vid medvetande när detta sker. Om du är vid medvetande kommer dina reflexer att bli irriterade av röret och försöka stöta upp det igen.
Ok, tack för förklaring.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
I den här takten ligger väl Sverige på upp mot 1000 döda per dag i slutet av April?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Med den info och fakta som finns om viruset så är det ju helt obegripligt hur man kan ligga sömnlös över detta.. Ett förslag spendera väsentligt mindre tid i den här tråden är nog en bra början..

Ja det är en färutsättning, för här tvingar alla fram dom värsta.

Fast håll med om att du själv är tagen lite i alla fall.
Citera
2020-03-28, 21:38
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitr
Det är väl bra att du räknar, men har du tagit i beaktning folktäthet?
Sverige: 25
Lombardiet: 420

..och nästan halva befolkningen över 50 år.
Citera
Medlem
failgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Jag börjar nästan tro att Sverige valt en mer vettig väg jämfört med andra länder. Inget land kan stoppa den här smittan - det är närmast svagbegåvat att tro något annat. Vi kan inte heller stänga ned hela samhället under en så lång tid som krävs - det försöker inget demokratiskt land heller göra. Även om ett land sätts i karantän får folk gå till mataffären, och där sprids smittan vidare.

Men varje persons försiktighetsåtgärder räcker en bra bit för att platta till kurvan, om alla är minutiösa i sina ansträngningar.

Problemet med Sveriges strategi är att även en liten minoritet av människor som inte följer uppmaningarna förstör massivt för samtliga andra. Kanske behövs tvingande åtgärder, men isåfall som kollektiv bestraffning för den olydiga minoritetens rena idioti.

Det gäller att följa uppmaningarna kring social distansering och hygien, bland annat. Om alla gör det kommer vi i stort sett kunna leva relativt normalt, sett till omständigheterna.
Sverige har 100% den mest vettiga planen även om det kanske börjar bli dags att fundera på att stänga Stockholm, ingen karantän nödvändigtvis men förbud på att lämna staden.

Man kan inte stänga ner ett land tillräckligt länge för att smittan ska dö eller ett vaccin ska komma, det kommer inte finnas någon ekonomi kvar efter det och vad händer när karantänen lättas? med alla personer som inte visar några symtom går ut och börjar supersprida igen, ännu en lockdown? evig lockdown-cirkel?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Ny teknik sa :
Analyser av andningsprover från de som överlevt visade ...........

Lancet sa:
"Local centres for disease control and prevention collected
respiratory, blood, and faeces specimens, then shipped
them to designated authoritative laboratories to detect the
pathogen"

Mer än slarvigt..................

Ja, det är så man kan misstänka medvetet missledande faktiskt. Och extra klick har de säkert fått eftersom de är typ ensamma om att presentera den "nyheten"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in