2020-03-30, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det finns inga länder i världen som kan stängas helt på kort tid utom möjligtvis Nordkorea och vissa önationer. Många länder som ”stängt” har ju ändå fått in viruset. Det räcker inte med att stänga för turism.

Allt tjat i denna tråd om att vi borde ställt in flygen från Iran och Italien tidigare är bara trams. Det hade möjligtvis fördröjt smittan någon enstaka dag. Det körs fortfarande en miljard lastbilar och båtar in och ut ur vårt land varje dag.
Varutransporter är naturligtvis inte det stora problemet. Man skulle dessutom med omlastningsplatser nästan kunna eliminera det helt. Problemet är människor som reser. Man skulle kunnat förhindra denna pandemi om man tidigt skulle ha stoppat allt resande från Kina. Där vilar ansvaret tungt på WHO.
Egentligen handlar ju hela problematiken kring smittspridning om att folk verkar ha så otroligt svårt att föreställa sig vad som kommer att hända i framtiden, trots att det egentligen är väldigt enkelt.
Citera
2020-03-30, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Undvikit panik och infört förbud som varken gör till eller från.
Ibland är att göra lite bättre än mycket, speciellt om det beror på att tillfredsställa en gapig kritikerkår utan kunskap.

Jag trodde att den stora grejen var att som enda land i världen hålla fast vid flockimmunitet utan att ha adekvat sjukvård för det är ju precis vad Anders Tegnell har gjort och gör
Citera
Medlem
Vi har vädret på vår sida i Stockholm. Det är så fruktansvärt dåligt att ingen människa oavsett avsaknad av karantän skulle sticka sin fot utanför hemmet om inte absolut tvunget..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ooooh, nedan är en liten timeline och före den vilka åtgärder som fick Sydkorea och Japan att knäcka ryggen på Corona, räcker det?

Åtgärder FHM inte rekommenderat
-stoppa flyg från riskområden
-ta över ett flygplatshotell och sätt ankommande i karantän (från riskområden)
-testa testa och smittspåra (WHO guidelines)
-låt riskgrupper stanna hemma med full lön, idag går dom till jobbet ändå rädda över att bli uppsagda i kommande varselvåg.
-be de som kan att jobba hemifrån - tror jag sker frivilligt i stor utsträckning.
-låt de som vill hålla sina barn hemma, typ föräldrar i riskgrupp.
-sätt +65 i full karantän organiserat av staten, "ren" personal som levererar mat och som håller koll.
- ha ansiktsmask

Anders Tegnells uttalanden,
20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29  januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29  januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

26 mars
- Tegnell & Folkhälsomyndigheten visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda kl. 14:00. Siffror som alltså var aktuella den 24:e mars, två dagar tidigare. Bra där !
Nu talar vi om aktioner, inte om uttalanden.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Dvs FHM klarar inte av att läsa region Sörmlands dagliga pressmeddelanden på nätet? FHM väntar alltså tills Region Sörmland skickar en brevduva med uppgifterna!?

Ja, uppenbarligen sammanställer FHM bara uppgifter som kommer till de på ett visst
sätt.

Det har märkts de senaste veckorna att regioner rapporterar dödsfall som omnämns i media, men som inte dyker upp i FHM:s sammanställning förrän några dagar senare. Alltså inte senast dagen efter.
Citera
2020-03-30, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Sveriges strategi bygger på att lära folk att ta eget ansvar. Det är det enda hållbara eftersom ett vaccin är minst 18 månader bort. Sverige kommer så klart ändra åtgärder, och exempelvis börja testa mycket mer. Att gå ut och röra på sig, speciellt för äldre, är viktigt för att främja hela sin hälsa. Skulle äldre sitta inspärrade i sina hem i 6 månader skulle deras hälsa ta enormt med stryk och deras chans att klara av t ex en coronainfektion blir väldigt mycket lägre.

Nja inte enligt nedan timeline, det var helt enkelt att inte göra någonting och satsa på flockimmunitet
20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29  januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29  januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

26 mars
- Tegnell & Folkhälsomyndigheten visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda kl. 14:00. Siffror som alltså var aktuella den 24:e mars, två dagar tidigare. Bra där !
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Problemet är att befolkningen inte blir indoktrinerade att ta eget ansvar i andra länder, vilket försvårar ordentligt när de öppnar upp igen
Fullt möjligt, men vad har det med ekonomin att göra?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så nu tog dina argument slut.

Ähhhh ska jag argumentera om det jag redan argumenterat?
Om Sverige klarar sig är det BARA TUR.
Vad fan ska Sverige bättre än resten av världen hur man ska bete sej under pandemier?
Vafan har de gjort under andra pandemier för att få bästa resultat? Rekommenderat folk att inte resa? Men lägg av. Har inte tid att snacka med folk som blivit hjärntvättade av Mördell.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Kanske inte har någon större effekt men visst skyddar dessa masker. Varför inte minska risken för att smittas eller smitta andra?
Därför att då tapetseras tabloiderna med bilder av en svensk befolkning som går runt med munskydd. Det ser väldigt illa ut, Sverige är inte ett sånt smutsigt sjukt asiatiskt land. I Sverige handlar allt om yta, utseende, uppträdande.
Vi är landet som alltid trixar med statistik för att dölja problem. Vi har tom förtidspensionerat människor för att få ner arbetslösheten, bara för att visa upp en fungerande svensk modell.

Nu när jag ser dom haltande siffrorna för dödstal anar jag att det är statistisk vårstädning på gång.
Kraftigt stigande tal.
Mars:
datum: döda
23: 6
24: 13
25: 22
26: 15
27: 28
28: 0
29: 5
30: ?
Citera
2020-03-30, 12:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Och dem hade vi också kunnat stoppa. Danskarna har t.ex. vägspärrar på Öresundsbron. Och tyskarna stängde i sin tur sin gräns mot Danmark med vägspärrar. Lastbilarna kan inte flyga! Fartyg kommer för det mesta in till de hamnar som finns (det är sällan de lägger sig på redden, och går iland i roddbåtar i nattens mörker...), och där kan man också kontrollera sjömännen innan de får gå iland på permission. Man kan räkna antalet dagar de varit ombord på fartyget sedan de sist var i land - var det minst 14, och ingen visar symptom nu, så är det safe.

ALLT gör att lösa. Hade vi lagt resurserna på det DÅ, för två månader sedan, så hade vi inte haft det resurskrävande kaos vi har idag.

Om nu Tysklands och Danmarks gränser är stängda är det inte märkligt att det dagligen rullar in tusentals och åter tusentals lastbilar från kontinenten in i Sverige? Hur kommer de in?

Vi kan inte stoppa båt- och lastbilstrafiken eftersom vi skulle dö av svält då. Det är meningslöst att halvstänga ett land om man vill minska smittspridning från andra länder.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Hade jag några pengar kvar så skulle jag sätta dem på att FHM har bättre koll på läget i Sörmland än "någon här på forumet"
Och exakt där slog du huvudet på spiken.
När folk på forum och sociala media kritiserar myndigheter, så tror man att myndigheten har lika bristande koll som vi på utsidan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Är det följderna av Mellot vi ser nu.
Det är tydligen för tidigt att blåsa faran över, men hittills har vi inte sett effekten.

Det var oansvarigt oavsett om det gav utslag i stats eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in