Citat:
Ursprungligen postat av
Coba
Hej. Jag är inte heller någon expert men som jag förstår det så är nog enda sättet att kväsa det här genom antingen flockimmunitet eller vaccination.
Det är redan ute överallt i världen.
- Ja, men vad jag förstår, så finns viruset överallt i Världen, på grund av att Europa har varit en infektionshärd som har hjälpt till att sprida viruset till övriga Världen. I Asien mötte viruset hårt motstånd. I Europa så fick viruset däremot frodas utan motstånd från smittskyddsmyndigheter.
Hur hade det varit ifall Europas smittskyddsmyndigheter istället hade agerat ansvarsfullt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Coba
Med tillräckligt hög immunitet kanske man stoppar det men det kommer troligtvis finns variationer av det här viruset sen. Som vi redan kommer ha viss flockimmunitet för.
- Vägen dit kommer att vara smärtsam. Hur mycket hade det kostat Europas samhällen att agera kraftfullt från början? Hade ekonomin havererat av att man hade stoppat några flygplan från länder med smittspridning?
Citat:
Ursprungligen postat av
Coba
Menar du en smittande sjukdom som 9 av 10 smittade dör av?
- Ja.
Citat:
Ursprungligen postat av
Coba
Med lokala karantäner så stoppas smittan snabbt för det är för dödligt. Den avverkar smittovägar för snabbt för sitt eget bästa.
- Jag tänker mig en sjukdom med hög dödlighet, men som dödar sina offer långsamt. Ännu farligare är ifall individen är smittsam under lång tid innan hon känner tecken på sjukdom. Digerdöden var lömsk eftersom individen var smittsam långt innan hon visste att hon var sjuk. Har smittskyddsmyndigheterna någon beredskap för att identifiera sådana sjukdomar i tillräckligt tidigt skede? Jag vill inte ha Anders Tegnell som statsepidemiolog den dag en ännu lömskare epidemi uppstår.
Citat:
Ursprungligen postat av
Coba
Se bara på ebola. 20-50% dödlighet ? Ända kväses den. I underutvecklade afrika dessutom.
- Att ebola dödar snabbt minskar ju risken för spridning.
Är ebola smittsamt under inkubationstiden? Såvida man är smittsam först vid tecken på sjukdom, så blir det ju lättare att undvika stora epidemier.