2020-03-28, 20:48
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrophonix
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Under "Avlidna per åldersgrupp".
Thanx
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Men du forskaren?

Brukar sjukvården klappa ihop pga av sånt här vanligtvis?

Jag ser väl förfan vad du menar och du har en poäng.
Det är ju dock inte det vi ser.

Nedsatt immunförsvar ger folk allvarliga Coronainfektioner och dödar dem slutgiltigt.

Det är Corona.

yes
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Man blir ju lite orolig.. väldigt många frånvarande elever i skolan. Smittotalen ökar på här i området. Jag vill inte ha den här skiten. Haft hemma barnet tre veckor och skolan kritiserar.. vad ska man göra liksom. Vill veta NU hur det ligger till.. onödigt att sitta här hemma och leka lärare om de ändå inte kan smitta.

Ja, alltså, att de kan smitta är det nog inget tvivel om, utan bara hur effektivt.

Du kan läsa lite här:

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30236-X/fulltext

https://www.fhi.no/en/publ/2020/The-role-of-children-in-the-transmission-of-covid-19/
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
De har ju testat och ca 72 timmar på metall och plast

Det är dock osäkert om virusförekomster smittar efter så lång tid även om det kan påvisas spår. Det saknas forskning på detta och på mycket annat när det gäller SARS-CoV-2. Det som däremot inte saknas är spekulationer och åsikter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Ser dock ut som att man fått in en del skyddsutrustning och att dom letar hela tiden.
Men utan skyddsutrustning kommer vårdpersonalen att duka under och då får många inte vård alls.
200 respiratorer väntas också, så man får hoppas det hela går sakta så ALLA kan få vård.

Kapitalistpacket i Stockholm som säljer ut vården skiter i lager och krisberedskap kommer få betala ett högt pris vid nästa väl. Vi kan inte ha den här typen av politik helt enkelt. Sjukvården måste förstatligas igen och läkemedel skötas av Apoteket AB som dom gjorde från 1974 fram till 2009 då Reinfeldts pissregering såg till att lager osv inte längre fanns. Notera att dom sålt ut våra gemensamma bolag alltså statens och då skattebetalarnas egendom och då till reapriser. Jag tycker dom är ovanligt tysta just nu och gå för fan och rösta för ordentlig skötsel av sjukvård och krisberedskap. Det måste bli slut på företagsfjäsket och aktieutdelningar och bonusar och småfolket som får betala.

Läkaren som ligger i respirator från Capiovård som inte haft skyddsutrustning är ju för fan värsta mardrömmen. Beordrad av region Stockholm att agera akutläkare i ambulans.

Glömde det här:
När Stockholm behöver vårdplatser som mest väljer den grön-blå majoriteten i landstinget att sälja Bromma Sjukhus till privata fastighetsbolaget Vectura, ägt av Wallenbergs maktbolag Investor. En av de ledande personerna i Vectura är förra sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt.
Säljare är Irene Svenonius, finansregionråd i Stockholm. Affären stöds helhjärtat av Miljöpartiet.
M-duon Svenonius och Reinfeldt samarbetade om vårdkatastrofen Nya Karolinska Sjukhuset (NKS). Nu har paret också gjort upp om Bromma sjukhus. Sjukhuset, med 110 vårdplatser och med specialkunskap om vård av äldre patienter, säljs för 570 miljoner.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Hej. Jag är inte heller någon expert men som jag förstår det så är nog enda sättet att kväsa det här genom antingen flockimmunitet eller vaccination.
Det är redan ute överallt i världen.

- Ja, men vad jag förstår, så finns viruset överallt i Världen, på grund av att Europa har varit en infektionshärd som har hjälpt till att sprida viruset till övriga Världen. I Asien mötte viruset hårt motstånd. I Europa så fick viruset däremot frodas utan motstånd från smittskyddsmyndigheter.

Hur hade det varit ifall Europas smittskyddsmyndigheter istället hade agerat ansvarsfullt?

Citat:
Med tillräckligt hög immunitet kanske man stoppar det men det kommer troligtvis finns variationer av det här viruset sen. Som vi redan kommer ha viss flockimmunitet för.

- Vägen dit kommer att vara smärtsam. Hur mycket hade det kostat Europas samhällen att agera kraftfullt från början? Hade ekonomin havererat av att man hade stoppat några flygplan från länder med smittspridning?

Citat:
Menar du en smittande sjukdom som 9 av 10 smittade dör av?

- Ja.

Citat:
Med lokala karantäner så stoppas smittan snabbt för det är för dödligt. Den avverkar smittovägar för snabbt för sitt eget bästa.

- Jag tänker mig en sjukdom med hög dödlighet, men som dödar sina offer långsamt. Ännu farligare är ifall individen är smittsam under lång tid innan hon känner tecken på sjukdom. Digerdöden var lömsk eftersom individen var smittsam långt innan hon visste att hon var sjuk. Har smittskyddsmyndigheterna någon beredskap för att identifiera sådana sjukdomar i tillräckligt tidigt skede? Jag vill inte ha Anders Tegnell som statsepidemiolog den dag en ännu lömskare epidemi uppstår.

Citat:
Se bara på ebola. 20-50% dödlighet ? Ända kväses den. I underutvecklade afrika dessutom.

- Att ebola dödar snabbt minskar ju risken för spridning.

Är ebola smittsamt under inkubationstiden? Såvida man är smittsam först vid tecken på sjukdom, så blir det ju lättare att undvika stora epidemier.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Fått insider info!
. Det har avlidit en person här i Sverige som är mellan 27-29. Har ingen information om underliggande sjukdom förekom. Men vet om att övervikt fanns.

Det är all info jag har för tillfället ingenting är ute i media än, och inget är bekräftat men detta är från en på insidan, så det borde vara sant men inget bekräftat officiellt än
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Vad pratar du om?
Corona är luftburet.
Det är allmänt känt.

viruset sprids som droppsmitta....

Närmast luftburet du kommer är via nysningar/hostningar, men det är fortfarande bundet till vätskedropparna som uppstår just då, dvs som en typisk droppsmitta....
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Dom kanske städar mer än var sjuttioandra timme? Hoppas jag, annars är det ett ohygieniskt gym. Dessutom duschar man efteråt, hoppas jag, och då dör viruspartiklarna. Sen är det upp till dig om du vill tvätta träningskläderna eller behålla dom som virushärdar.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:

Virus lever inte.
Citera
2020-03-28, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Vad pratar du om?
Corona är luftburet.
Det är allmänt känt.

Sluta ljug.

Who har gått ut med förtydliganden etc nu.

Det är bevisat att det inte är det.
Citera
2020-03-28, 20:49
Medlem
vitrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag roade mig med att göra lite jämförelser med Lombardiet, centrum för Italiens epidemi. Det visar sig att provinsen Lombardiet har nästan exakt lika många invånare som Sverige.

Senaste tre dagarna (25-27 mars) har Sverige haft 227, 314 och 206 nya diagnosticerade fall samt 22, 15 och 28 dödsfall (källa: Wikipedia).

Det här är väldigt likt Lombardiet för tre veckor sedan, 4-6 mars hade man där 300, 431 och 361 nya diagnosticerade fall samt 18, 25 och 37 dödsfall (källa: https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Italy)

Det är väl bra att du räknar, men har du tagit i beaktning folktäthet?
Sverige: 25
Lombardiet: 420
Senast redigerad av vitr 2020-03-28 kl. 20:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in