2020-03-28, 19:35
Medlem
KreugerGulds avatar
Fan vad jag spyr över hyckleriet! När man hävdar alla likas värde! Klingar lite illa då de förbereder triage!
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Det finns vaccin mot influensan, glömde du det? Den motåtgärden trumfar allt vi ser nu i Italien.

Jag utgår ifrån den faktiska situationen.

Det finns inget vaccin eller medicin mot corona. Och just därför kan dödssiffrorna skena iväg till väldigt höga nivåer fort.

Corona - sett till den faktiska situationen - är mycket farligare än influensa.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Jaså, det är skitsnack? Kan du styrka det? Du har väl en gedigen undersökning att länka till i så fall, som avvisar de fynden?

https://www.2oceansvibe.com/2020/03/11/how-many-people-die-annually-from-flu-in-italy/

https://www.thelocal.it/20200123/flu-outbreak-in-italy-half-a-million-people-struck-down-in-a-week

240 döda fram till Januari när dessa artiklar publicerades.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
https://samnytt.se/agnes-wold-om-coronaepidemin-som-tur-ar-dodar-den-bara-gamla-manniskor/
Är hon på riktigt 🤯
Den häxan!

All mediauppmärksamhet har stigit Agnes Wold i huvudet. Det kommer att bli ett bryskt uppvaknande för henne. Ännu tror hon sig vara medicinarnas svar på Leif GW men snart är hon paria.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
https://samnytt.se/agnes-wold-om-coronaepidemin-som-tur-ar-dodar-den-bara-gamla-manniskor/
Är hon på riktigt 🤯
Den häxan!

Wold anser att vi ”får vara tacksamma” över detta.

För det första har hon fel, det dödar inte alls bara äldre för det andra verkar hon dum i huvudet
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Stockholmarna borde visa lite folkvett och stanna hemma! (Inte gråta ut i media om att de inte duger längre )

Sthlm'are kommer skjutas med KSP-58 innan onsdag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Jag tackar för din tid och för vårt öppna samtal, det har varit roande.

Det blir så med ett kort förlopp, inget märkvärdigt med det. Däremot höjer jag ögonbrynen om dödstal kring 1000 per dag består vecka in och vecka ut, vi får se hur det utvecklas sig.

Haha din tragiskt okunniga pajas. Utan karantänen skulle de fortsätta dö i än högre tal per dag tills 60-80% blivit smittade. Så funkar corona. Det stryker ju tom din älskling Tegnell under på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Tyvärr resonerar alldeles för många svenskar som du gör. Är avrådan att inte resa så är det det som gäller!
Kanske dags att sätta sthlm i karantän om de inte förstår läget?
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Inga nya döda i Sverige idag enligt worldometer
Citera
2020-03-28, 19:36
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Nej det var inte 100000 smittade totalt, 100000 kliniskt bekräftade fall, dvs folk som söker vård för sina besvär. Över hela världen pratar folk om 30-70% smittade. Geisicke eller vad han heter trodde på 50% av befolkningen i Sverige smittade tills i sommar. Finland räknar med 35% av befolkningen smittad.

Ja men det blir ju samma sak eftersom overall cfr 1,4% gäller för personer med symtom och de är ju de enda som testas förutom stickprover i befolkningen. 1,4 % av 100000 är 1400. Med samma smittspridning till hösten innan vaccinet är färdigt enligt SVT blir totala antalet döda 2800. Faktiskt samma siffra 2800 som jag hörde en expert i SVT uttala sig om sässongsinfluensan vid riktigt svåra influensaår där jag antar att alla som dör av sviterna av influensa också ingår. Jag är nästan säker att det är en strategi med syfte att lugna befolkningen. Vad finns det att oroa sig för om endast mycket svårt sjuka och svårt sjuka åldringar dör i ett så lågt antal att det tangerar sässongsinfluensan. Jag upplever det som att dom ljuger i SVT. Det är inte riktigt ärligt att hindra mig från att resa utomlands eller ens flyga från min hemstad eftersom flygplatsen är stängd om så få personer dör i den här sjukdomen. Seriösa beräkningar för ett worst case scenario är som du skrev 70% smittade med en cfr som är 0,7%. Det blir ca 55 000 döda i Sverige. 55 000 döda låter betydligt rimligare som motiv för alla åtgärder Sverige och andra länder vidtar. Det finns ingen anledning för någon som inte jobbar inom vården eller är patient att bry sig om covid-19 om enbart 2800 personer dör.
Citera
Medlem
Berra76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Såg 75+kvartersgrannen med krämpor i hela kroppen, hjärtfel och klippkort till sjukan öla på det lokala haket idag.

Såg honom genom fönstret, på min lilla promenad som vi stackars otestade satar med symptom får ta om vi undviker kontakt och tänker på avståndet.

Vi otestade satar som gör vår plikt och förlorar tusentals kronor i månaden i ren väntan på grund av att man har en liten släng av något oidentifierbart betalar priset för att idioterna ska kunna leva som vanligt.

Om du nu faktiskt har symptom och har en fast anställning så har du ju rätt att stanna hemma 2 veckor med sjukpenning utan läkarintyg?
Citera
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ta det lite lugnt med afterski så går nog allt bra.

Kommer självklart att gå på afterski, det är ju krogarna och restaurangerna som ser till att det inte blir för smockat med folk. 50 pers kan vara i en samling. Sedan kan det vara några meter till nästa grupp på 50 pers. Det kommer nog att gå fint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in