2020-03-28, 19:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
FHM räknar med 100 000 smittade innan sommaren enligt helgstudion i SVT i ett worst case scenario. Det här låter som en vanlig influensa eftersom experten på vaccinforskning tror på ett vaccin om ett år. Ska man lita på detta som ett worst case scenario spelar det ju inte någon roll att det är pandemi. Overall cfr för covid-19 är 1,4%. Det blir 2800 döda av covid 19. Det är färre än hur många som dör av helt vanlig influensa enligt SVT. Jag tror att dom använder ett hypotetiskt absolute best case scenario som worst case scenario. Om 2800 döda är worst case scenario är best case scenario kanske 1000 personer. Knappt 1000 dog de senaste 24 timmarna i Italien. Jag vet inte om jag litar på siffrorna som presenteras i PK public service. Jag tror dom arbetar efter en lugnande strategi precis som dom gör med invandringen.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Självklart är det inget att lita på. Ca 200 personer dör ett normalt år i influensa i Sverige.

240 personer dog totalt i Italien av influensan under oktober-januari 2019-2020. Ca 900 dör nu om dagen i covid, trots färre smittade än så länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Jag håller med! Det gäller att ha tidsperspektiv, 25000 på en månad eller på sex månader är fortfarande 25000.

Perspektiv, perspektiv...

I ett helt land ja. Perspektiv som sagt.

Minns du 2016/2017 när vi fick rapporter om en överbelastad sjukvård i Italien där intensivvårdsplatserna tog slut och militärlastbilar stod uppradade vid sjukhusen och forslade bort de döda?

Inte?
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Jag menar inte att jag vill att någon ska dö, jag är inget monster. Men dödssiffran i Sverige har inte stigit trots vad ni trott. Jag försöker förmå er att inte sprida denna panik, allt kommer gå över till sommaren och då kan vi utvärdera. Men tills dess, sluta med denna hysteri.

Jag följer de lagar som finns och jag har en inplanerad resa till Åre i påsk och jag tänker inte kasta dom pengarna i sjön när allt är planerat. Finns restriktioner men så länge inte skidanläggningen stänger ner så kommer vi att åka.

Du talar för döva öron. Dessa domedagsprofeter är helt inne på att detta är slutet. De är som den där tokfan i pestens tid som går omkring med et plakat "judgement day is here". Ironiskt nog vill de samtidigt "rädda liv" med vansinnes åtgärder som ingen frisk människa kommer gå med på frivilligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Angående mobilanvändarna i Kina.

21 miljoner användare har "försvunnit" under perioden januari-februari.
Man har räknat på detta, och ca 5 miljoner av dessa kan förklaras med gästarbetare som rest hem.

Men kvar finns en differens på 16 miljoner. Det motsvarar en dryg procent av Kinas befolkning. Själva dödligheten i sjukdomen är sannolikt på ca 0.4% (räknat på 60% flockimmunitet, och 0.75% dödlighet bland de som smittats).
Men om man där till lägger en kollapsad sjukvård, så förstår man att siffran kan krypa upp mot dryga procenten.

Brukar inte abonnemangs antalet öka i kina hela tiden också?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det glömde jag skriva. Jag använder en fettlösande spray på förpackningarna, väntar någon minut, spolar sedan av med hett vatten och torkar ordentligt med en mjuk trasa. Allt utom frysvaror, men då håller jag reda på så att jag inte äter varan direkt, utan tar sådant ur frysen som har varit där minst någon vecka.

Jag kokar pastan i WC-anka, har funkat kanon så här långt. Inte ett virus har slunkit ner!
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Varför skulle det ta ett halvår att smitta alla med ett virus som är oerhört smittsamt och ingen har immunitet mot? Om alla som är smittade skyndar sig att träffa så många som möjligt så går det ju snabbt.
Om du behöver platta till kurvan så sjukvården inte kollapsar så tar det tid
Citera
2020-03-28, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vilka puckon som försöker bryta utegångsförbudet. Bra av indiskt polis att prygla idioter som går ut

Tony Lindgren och Lena Stark sitter fast i södra Goa. De kan inte lämna sin lägenhet.

– Vi har försökt gå ut flera gånger, men polisen motar in oss. Det känns hotfullt. De står med käppar och påkar. Vi får inte vistas utomhus. Det är bara att gå in och lyda deras order, säger Tony.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8xllK/coronafallen-okar-i-indien--guru-pekas-ut-som-superspridare

Ja fy fan, eller som i Sydafrika:

Citat:
Köande sydafrikaner beskjutna med gummikulor

https://omni.se/koande-sydafrikaner-beskjutna-med-gummikulor/a/9v4llq
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Vadå inte stigit...vi är inte ens på dag 0.

Vi är där på en månad i bästa fall.
Dag 0? Vad är dag 0. Har sett det flera gånger i tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Influensorna under fyra årssäsonger mellan 2013 och 2017 tog 68000 liv i Italien. Sista säsongen dog nästan 25000 personer.

”The observed excess of deaths is not completely unexpected, given the high number of fragile very old subjects living in Italy.”

https://www.ijidonline.com/article/S1201-9712(19)30328-5/fulltext

Det ger ett perspektiv angående vad vi upplever i Italien nu angående covid-19.

Nej det gör det inte. En vanlig influensasäsong pågår under en mycket lång tid och en stor andel av befolkningen smittas. Covid har funnit i Italien i typ två månader och smittat en väldigt liten del av befolkningen. Dödsfallen från en typisk influensasäsong är i regel grovt överdrivna och de flesta dör av följdsjukdomar som t. ex hjärtsvikt långt senare. Istället för din jämförelse så kan vi ju jämföra med den senaste influensasäsongen i Italien från början av oktober 2019 till i mitten på januari 2020. Det totala antalet verifierat smittade var enligt Influnet 2 700 000 personer, av dessa dog 250.
Citera
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Ok, du trollar.

Jaja, du får ta det som du vill. Tror du det är något onormalt att ha en resa inplanerad när detr högtider? Jävla tomte
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
FHM räknar med 100 000 smittade innan sommaren enligt helgstudion i SVT i ett worst case scenario. Det här låter som en vanlig influensa eftersom experten på vaccinforskning tror på ett vaccin om ett år. Ska man lita på detta som ett worst case scenario spelar det ju inte någon roll att det är pandemi. Overall cfr för covid-19 är 1,4%. Det blir 2800 döda av covid 19. Det är färre än hur många som dör av helt vanlig influensa enligt SVT. Jag tror att dom använder ett hypotetiskt absolute best case scenario som worst case scenario. Om 2800 döda är worst case scenario är best case scenario kanske 1000 personer. Knappt 1000 dog de senaste 24 timmarna i Italien. Jag vet inte om jag litar på siffrorna som presenteras i PK public service. Jag tror dom arbetar efter en lugnande strategi precis som dom gör med invandringen.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Nej det var inte 100000 smittade totalt, 100000 kliniskt bekräftade fall, dvs folk som söker vård för sina besvär. Över hela världen pratar folk om 30-70% smittade. Geisicke eller vad han heter trodde på 50% av befolkningen i Sverige smittade tills i sommar. Finland räknar med 35% av befolkningen smittad.
Citera
Medlem
Det pratas mycket om social distansering nu. Vi ska dra ner på våra kontakter med andra människor och hålla avstånd till varandra för att bromsa takten på smittspridningen av coronaviruset i Sverige.

I den här artikeln går vi igenom olika simuleringar för att titta på hur en påhittad smittspridning skulle kunna påverkas av just social distansering.
https://www.svt.se/datajournalistik/social-distansering-simulering/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in