2020-03-28, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
”Uppsala tingsrätt beslutade ändå, enligt rättspraxis, i torsdags om sex månaders betänketid innan skilsmässan kan bli giltig.”

E*pressen

Tack, det verkar rimligt, inget annat var att vänta. Jag menade att ingen vårdnadstvist kan ha hunnit avgöras. Någon skrev tidigare i tråden något hatiskt om att domstolarna alltid dömer till kvinnans/mammans fördel...
Citera
2020-03-28, 17:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Tack, det verkar rimligt, inget annat var att vänta. Jag menade att ingen vårdnadstvist kan ha hunnit avgöras. Någon skrev tidigare i tråden något hatiskt om att domstolarna alltid dömer till kvinnans/mammans fördel...

Nej ingen tvist med förhandling utan snarare godkännande enl. praxis av insänd ansökan. Likafullt är det laga beslut.

Små barn kanske behöver en förhandling. Men jag vet inte om det skulle en gång för alla lösa problemen...

Jag lastar inte domstolen primärt i detta fall, men folk behöver kanske åtminstone kunna skaffa sig lite insikter om hur folk fungerar...

Det finns ju myndigheter på närmre håll en domstolen här, skola o sociala etc.
Citera
2020-03-28, 17:26
Medlem
Citat:
Nej ingen tvist med förhandling utan snarare godkännande enl. praxis av insänd ansökan. Likafullt är det laga beslut.

Små barn kanske behöver en förhandling. Men jag vet inte om det skulle en gång för alla lösa problemen...

Jag lastar inte domstolen primärt i detta fall, men folk behöver kanske åtminstone kunna skaffa sig lite insikter om hur folk fungerar...

Familjen har väl flugit under radarn eller så har gubben fått ett bryt för att frun vill gå. Eller både och. Vi har ju sett det förr.
Citera
2020-03-28, 17:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarpning
Familjen har väl flugit under radarn eller så har gubben fått ett bryt för att frun vill gå. Eller både och. Vi har ju sett det förr.

Joo. Det får man väl nästan förutsätta.
Citera
2020-03-28, 17:39
Medlem
Citat:
”Uppsala tingsrätt beslutade ändå, enligt rättspraxis, i torsdags om sex månaders betänketid innan skilsmässan kan bli giltig.”
/ E*pressen

Ovanför samma ställe:
”Men de ville inte ha betänketid som föräldrar med små barn normalt ska ha utan kryssade i rutan för äktenskapsskillnad utan betänketid.”

Nedanför samma ställe:
”Bara några timmar senare mördades barnen.”
/ E*pressen

Får bara hoppas att barnen får en egen grav. De kunde inte välja 🥵
Citera
2020-03-28, 18:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blygauffe
Får bara hoppas att barnen får en egen grav. De kunde inte välja 🥵

Barn i den åldern (4 o 7 var det väl?) är mycket sällan suicidala och ngt val att följa pappa i graven kan man nog inte ens föreställa sig nej. Hursomhelst vore nog nåt slags självmordspakt illegal i alla avseenden, med en förälder o omyndiga barn. Förälder som vill hålla sig till lagen får snällt ta livet av sig själv. Barnen har ingen rätt att dö och föräldern får inte intala sig eller barnen ngt sådant. Då är man illa ute...

Nu vet man ju inte den exakta bakgrunden (mamman kanske är sjuk och har farit iväg till någon självmordsklinik i Schweiz, och kämpat fram en skilsmässa för att få ut pengar till biljetten..) men med mindre uppseendeväckande bakgrundsförhållanden så skulle man väl gissa på att barnen inte begravs med pappan. Anhöriga kan väl ha sista ordet här, misstänker man. Har kvinnan tänkt flytta utomlands med ny rik karl (som blivit förmögen på knakaffärer eller global terrorism) och inte har några anhöriga kvar, medan pappan har många, så kanske saker blir lösta på annat sätt. Vet ej om lagar där. Hade barnen omvänt dödat pappan kunde man tänka sig att pappan skulle ogilla att ligga i samma grav, men anhöriga kan ju se med viss försonlighet på saken av en elelr annan anledning som inte pressen känner till. Man ärver inte den man mördar, och den principen borde kanske överföras även på gravar, om så inte redan är fallet.

Man får helt enkelt vänta o se tror jag.
Citera
2020-03-28, 18:49
Medlem
Citat:

"Laga beslut" om att normal betänketid på sex månader innan paret blir skilda gäller - som det alltid är när det finns omyndiga barn i familjen.
Och rubriken i Expressen-artikeln det länkas till har blivit tokig -som så ofta. Rubriksättaren är sällan den som skrivit själva artikeln.
Citera
2020-03-28, 18:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
"Laga beslut" om att normal betänketid på sex månader innan paret blir skilda gäller - som det alltid är när det finns omyndiga barn i familjen.
Och rubriken i Expressen-artikeln det länkas till har blivit tokig -som så ofta. Rubriksättaren är sällan den som skrivit själva artikeln.

Som sagt, skola o soc lär ha saken närmare sig. Tar för givet att TR inte inhämtat deras synpunkter.

Nån i familjen hade tydligen bestämt sig, trots betänketiden.
Citera
2020-03-28, 19:52
Medlem
Citat:
Dra på trissor, E*pressen efterfrågar öppenhet kring bakgrunden innan röken hunnit lägga sig. Är det ens journalistiskt hederligt?

”Men det är också viktigt att utredningen ger svar på bakgrunden till mordet för att samhället eventuellt ska kunna dra lärdom av det fruktansvärda som hänt.
Mord på barn får inte falla i glömska eftersom de slarvigt kallas ”familjedrama” eller ”utvidgade självmord”.
För många barn har mördats i Sverige på senare år:”

En skilsmässa som landar i gemensam vårdnad men leder till mord o självmord innan dagen är över är civilisatoriskt ingen fullt lyckad skilsmässa. Hur mycket rätt än den andra make/an hade på sin sida. Medborgare behöver få veta vad som egentligen skedde. Inte i domstolen men i huvet på respektive.

Och så får vi hoppas att GM inte är corona-varslad.
Det är inte Expressen som efterfrågar detta utan den enskilda skribenten Fredrik Pösmunk. Att han påstår att tingsrätten dömde till betänketid mellan parterna på grund av rättspraxis när det i själva verket är ett måste enligt äktenskapsbalken/giftermålsbalken sedan i vart fall 45 år tillbaka säger en del om hans trovärdighet.
Citera
2020-03-28, 20:02
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Domstol kan knappast ha hunnit bli inblandad, skilsmässoansökan kom in i tisdags, dödsfallen inträffade ett par dagar senare.

Jag känner igen ditt nick. Du sprider konstant felaktig information i alla trådar där du ses. Vad driver dig?

Enligt flera media så har visst domstol behandlat deras skilsmässa.
Citera
2020-03-28, 20:11
Medlem
perVers2.1s avatar
Omständigheterna kanske inte är helt klarlagda än men tänker jag mest på mamman och hur hon mår..
Citera
2020-03-28, 20:40
Medlem
Afghan bosatt i Sävja. Bussförare på Uppsalabuss. Speltorsk vad jag vet, men alltid visat upp ett yttre som välmående när jag stött på honom. Fruktansvärt tragiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in