2020-03-28, 17:02
Medlem
Alvaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for informasjon! Er det opplyst om hvor mange som er innlagt på andre avdelinger enn intensivvårdsavdelningar i Sverige? Eller er det slik at alle som er innlagt med coronavirusinfeksjon er innlagt på intensivvårdsavdelningar?

Av Norges 292 innlagte er 84 på respirator, men det er ikke opplyst noe om hvilke avdelinger de andre er innlagt på.
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=coronav

https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp-corona där kan du följa allt möjligt, tryck på "rapporter" så kan du feks se hur många som är inlagda per sjukhus osv, du kan även se ålder på inlagda med mera.
Citera
2020-03-28, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Svenskar dör som flugor om man jämför med resten av Norden. Kan vi göra något?

Sett till befolkningen så ligger Danmark på samma nivå, mer eller mindre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men om det nu är så självklart att dödssiffran i Sverige kommer att nå en katastrofal nivå så är det redan sagt, varför måste det upprepas hela tiden, har du stannat i utvecklingen, bugg i systemet?

Du låter som en papegoja, kan du komma med något nytt och läsvärt istället för att upprepa ett mantra?

Vad har du att säga om kryssningsfartyget i Panama som förvägras att nå hamn, vad kommer att hända med de som just nu är friska, kommer de att smittas?

Hur går det i Danmark, där har man ju gjort något, i motsats till Sverige, varför har de en utveckling som liknar Sveriges?

Det tar 4 veckor att skönja resultat av en lockdown. Då kommer Danmarks dödstal stanna av och sedan minska. Medan det bara kommer fortsätta öka i Sverige.
Är det på riktigt så svårt att förstå????
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Bra balanserad information från en Professor i Korea:
https://www.youtube.com/watch?v=gAk7aX5hksU

-20% av de smittade är Asymptomatiska men sprider smitta.
-30% av de smittade tappar lukt och smak i upp till 10 dagar.
-Man kan bli sjuk igen fast man haft sjukdomen tidigare.
-Munskydd hjälper.
-Glasögon hjälper.
-Man kan bli smittad av virus på ytor.
-Man kan bli smittad genom ögonen.

-Dödligheten i Italien med många äldre ligger på 8-9%.
-Dödligheten varierar med vilken sjukvård och vilka åtgärder ett land tar.

-Dödligheten i Korea för människor över 80 är 11.6%.
-Dödligheten i Korea för människor över 70 är 6,3%.
-Dödligheten i Korea för människor över 60 är 1,5%.
-Dödligheten i Korea för människor över 50 är 0,4%.
-Dödligheten i Korea för människor kring 30-40 är 0,1%.

Ingen i 20 års åldern eller barn/tonåring har hittills dött i Korea.

-90% av de döda i Korea är över 60.

Alla som har någon form av Diabetes eller Hjärtsjukdom, Rökare etc, etc, etc, tar Steroider i medicinska syften är riskgrupper med högre dödlighet oavsett ålder.

Av detta kan man dra slutsater.

Min slutsats är att vi som land inte tagit till de åtgärder som Korea har vidtagit och därför riskerar att få en situation liknande Italien och Spanien.

Dryga kommentarer och oneliners på detta kommer inte att besvaras.

Ha det fint.
Senast redigerad av Sinnersten 2020-03-28 kl. 17:21.
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Undrar vad svenskar är mest rädda för, Corona eller att Systembolaget stänger ned några veckor.

De är faktiskt inte särskilt rädda. Tidigare idag besökte jag Malmö centralstation, det var lite folk, ungefär som en helgafton, den enda ansiktsmasken bars av en förvirrad kines. Inte nog med det, han hade ett säkerhetsavstånd på tre meter i kön.

Självklart finns det rädda människor, hypokondriker, alarmister, stövelslickare, högerextremister, de är i minoritet men de låter mycket.
Citera
2020-03-28, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Undrar vad svenskar är mest rädda för, Corona eller att Systembolaget stänger ned några veckor.
ALKOHOLISTER ÄR INGEN RISKGRUPP..alkohol är bra emot virus och bakterier...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Tack för ditt bidrag. Jag jobbar med att minska paniken och åker och handlar åt äldre. Jobbar även i samhällsviktiga positioner som prosultionschef för en matgrossist. Vi gör väldigt mycket i dessa tider.
Ja problemet ligger väll i att desto närmare problemet man befinner sig. Vet hur virus fungerar. Då förstår man vilka åtgärder som bör tas innan det är för SENT.
Citera
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Det är alltså en läkare som arbetat i Capios Akutläkarbilar. Ambulanspersonalen verkar extra utsatt, varför har de inte fått tillgång till skyddsmask 90???

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De har fått den nu. För sent för denne läkare. Arbetsmiljöverket förhalade godkännandet av den. Varför det skulle vara bättre att personalen var helt utan skydd i stället för att ha en mask som i alla fall borde hjälpa lite, har inte framkommit... (Men det är väldigt typiskt Sverige.)

Skyddsmask 90 skyddar mycket, inte lite. Det är ju en riktig heltäckande gasmask, inte bara ett munskydd.

Alltid något att man åtminstone tilldelats dessa (fast för sent), även om det saknas annan skyddsutrustning.
Citera
2020-03-28, 17:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att vi har sett personer som dig i tråden sen första sidan. "Det kommer aldrig att komma till Sverige!", "Sveriges sjukvård klarar det här!, "Det är inte värre än flunsan!", "Det kommer inte att sprida sig!, "Svenskar är immuna, bara asiater som får det här!", "Vi kan åka på skidsemester din panikdoomer!" blah blah blah.

Nej, jag har inte skrivit så...jag har skrivit att sjukvården är vår svaga punkt eftersom den inte räcker till i normalläge. Hitta inte på.

Citat:
Kan ni inte bara hålla käft någon gång och sluta anklaga alla som tillrättavisar dina felaktigheter för att vara "panikdoomers" och "morbida olyckskorpar"? Det är ni som haft fel från första början, acceptera det, ställ er i skamvrån och för att citera Persbrant, sitt ner och håll käft.

Nej, jag håller inte käften. Jag upprepar frågan: varför håller du på med sifferexercis? Blir något bättre och gör du någon insats eller tycker du bara att det är skrämmande spännande?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Låt oss säga så här, hur vet du det?

Jag har ögon och se med och är läskunnig. Och jobbar dessutom inom vården, där vi regelbundet delar info och informerar oss om hur våra utländska kollegor har det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Det är de facto ett folkmord om resultatet blir massdöd. Speciellt om denna massdöd beror på medvetna och kalkylerade beslut.

I hela världen då? Är det också folkmord när 3000 dör av influensa som säsongen 2017/2018?
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
De är faktiskt inte särskilt rädda. Tidigare idag besökte jag Malmö centralstation, det var lite folk, ungefär som en helgafton, den enda ansiktsmasken bars av en förvirrad kines. Inte nog med det, han hade ett säkerhetsavstånd på tre meter i kön.

Självklart finns det rädda människor, hypokondriker, alarmister, stövelslickare, högerextremister, de är i minoritet men de låter mycket.

Sedan finns de som stoppar huvudet i sanden som en struts och avfärdar verkligheten för att den inte stämmer överens med den man lever med själv...

Bara för Khhalid inte pissar på min unge så menas det inte att det händer på övriga ställen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in