2020-03-28, 16:42
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskyldigsomenbrud
Vart blev du tappad? Jag tycker liknelsen med sardiner passar bättre på stockholmarna packade i bussar.

Bussar ska vara packade i Sverige. Så samhället flyter
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Alla döda har inte legat på IVA. Vad jag kan se har ingen över 90 legat på IVA trots att det varit 18 dödsfall i det åldersspannet. Det har inte med triage att göra utan snarare att vissa äldre är för bräckliga för att ens klara av en intensivvårdsbehandling.
Takk for informasjon! Er det opplyst om hvor mange som er innlagt på andre avdelinger enn intensivvårdsavdelningar i Sverige? Eller er det slik at alle som er innlagt med coronavirusinfeksjon er innlagt på intensivvårdsavdelningar?

Av Norges 292 innlagte er 84 på respirator, men det er ikke opplyst noe om hvilke avdelinger de andre er innlagt på.
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=coronav
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
Region Stockholm släpper nu sin dagliga lägesrapport:

227 nya personer har insjuknat av coronaviruset. Det innebär att det är totalt 1538 fall i regionen.

Tre har dött till följd av viruset. Dödssiffran i Stockholm hamnar därför på 63.

410 smittade personer vårdas på sjukhus i regionen.

Ytterligare 85 coronadrabbade personer intensivvårdades vid akutsjukhus under lördagen. Två av patienterna vårdas i ECMO.

Cirka 8000 personer i Stockholm har provtagits.

495 på sjukhus är 45 fler än igår.
85 IVA är 8 fler än igår.
Citera
2020-03-28, 16:43
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det är ju ingen uträkning din idiot. Det är ju faktiska siffror från både Italien och Sverige!

Det här är alltså FAKTISKA DÖDSSIFFROR från Sverige (till vänster) vs Italien (till höger) med respektive datum för varje siffra!

19-mar 11 11 25-feb
20-mar 16 12 26-feb
21-mar 20 17 27-feb
22-mar 23 21 28-feb
23-mar 33 29 29-feb
24-mar 40 41 01-mar
25-mar 65 52 02-mar
26-mar 78 79 03-mar
27-mar 105 107 04-mar
Jag ska ha koll på din statistik, jag är beredd på att lyfta på hatten ifall dina siffror stämmer men samtidigt får du vara beredd på kritik om det floppar.
Låt tiden visa
Citera
2020-03-28, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Hittade den här artikeln på SVT, på tal om Stockholmare. Tydligen känner de sig ovälkomna när de reser och sprider smittan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/stockholmare-plotsligt-duger-vi-inte-langre

Jag börjar tro att Stockholm är det största hotet mot vårt land.

Stockholmare pröjsar för all sjukvård ute i varenda byhåla i hela landet. Låt dom utnyttja vården dom betalat för, de oproduktiva byfånarna i Kivik och andra hålor ska bara hålla käft och suga i sig viruset.
Citera
2020-03-28, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du har ett dåligt sätt att argumentera, som tyvärr tar udden av det du skriver.

Men vi vet sedan tidigare att dessa faktorer spelar mycket liten roll. Viruset smittar när det kan, och hoppar från grupp till grupp. Det är till exempel intressant att det område i Sverige som drabbades värst av Spanska sjukan var Norrlands inland. Det område i Sverige som drabbades värst av bakteriesjukdomen Digerdöden var Jämtlands inland.

Jag skulle gärna vilja ha en källa på att Jämtlands inland drabbades värst av digerdöden. Jag kan säga med 95 procent sannolikhet att vi helt enkelt inte vet. När det gäller spanska sjukan så var det så att det var Arvidsjaur om jag minns rätt. Två faktorer: 1 Marknad där "alla" invånare var där och "alla" blev smittade. 2 Samt avsaknad av sjukvård. Möjligen kan även det ha varit så att Arvidsjaur inte hade drabbats av ryss-snuvan 1892?. Många som blev sjuka då blev inte drabbade av Spanska sjukan - Ett bra ex var Danmark.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Vadå "förklarat"? De har påstått det. Utan att ge någon förklaring. Varför skulle de bli problem med (varu)transporter? Det är ju bara personresor som stoppas. Varför skulle det inte ha någon effekt på smittspridningen? Att det INTE skulle bromsa smittspridningen är ju ett så absurt påstående att det är det som måste förklaras. Ifall man hade stoppat hemvändande sportlovsresenärer från Italien och satt dem alla i övervakad karantän, med provtagning, hur menar du att det INTE skulle ha någon effekt på smittspridningen jämfört med att bara låta dem passera hur som helst?

De länder jag känner till som har gjort som jag beskrev är Ryssland, Mongoliet och Kazakstan. Ryssland har i skrivande stund 1264 smittade och 4 dödsfall, Mongoliet har 12 smittade och 0 dödsfall, Kazakstan har 204 smittade och 1 dödsfall. Andra länder (som jag kan mindre om) som varit restriktiva från början inkluderar Vietnam (174 smittade, 0 döda) och Taiwan (283 smittade, 2 döda). Massor av länder som ligger i närheten av Kina har varit mycket mer på sin vakt redan från början och har klarat sig mycket bättre än Sverige. Du tycker inte att det är rätt skandalöst att Sverige t.ex. är på väg att passera Sydkorea i antal dödsfall?
Och USA och Sydamerika stängde alla flyg och se hur bra det går där.

Hur många gånger ska de behöva förklara att man inte vidtar några åtgärder som det inte finns några vetenskapliga belägg för att det är en effektiv åtgärd. Även om hela världen skulle börja bränna rökelse för tt ta död på viruset skulle det inte vara en åtgärd som vidtas i Sverige så länge det inte finns några vetenskapliga belägg för att det är en effektiv åtgärd.

Ändå ställer folk samma imbecilla frågor gång på gång: varför göra man inte si och så, varför gör man inte ditten och datten. FÖR ATT DET INTE FINNS NÅGRA VETENSKAPLIGA BELÄGG FÖR ATT DET ÄR EN EFFEKTIV ÅTGÄRD.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Fast nu är det så att sådan herd mentality råder i allra högsta grad även i den här tråden. Så angående det kan ni sluta slå er för bröstet

Herd mentality finns överallt, tror faktiskt att de flesta vet det
Citera
2020-03-28, 16:45
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.motherjones.com/kevin-drum/2020/03/coronavirus-growth-in-western-countries-march-27-update/

Mother Jones prognos fredag 27 mars 2020.

Vi ligger fortfarande på Italiens dödskurva och vi ligger sämre till än USA.

Men citat:
So let’s take a look at the United States. It appears to be well below the Italian trendline, which is good news if true. Unfortunately, that’s hard to confirm since the US curve depends a lot on the formula that sets Day 0—and it’s possible that the formula doesn’t scale properly for a country as big as ours. If that’s true, the correct choice of Day 0 might produce a curve that’s right on the Italian trendline.
Citera
2020-03-28, 16:46
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
Region Stockholm släpper nu sin dagliga lägesrapport:

227 nya personer har insjuknat av coronaviruset. Det innebär att det är totalt 1538 fall i regionen.

Tre har dött till följd av viruset. Dödssiffran i Stockholm hamnar därför på 63.

410 smittade personer vårdas på sjukhus i regionen.

Ytterligare 85 coronadrabbade personer intensivvårdades vid akutsjukhus under lördagen. Två av patienterna vårdas i ECMO.

Cirka 8000 personer i Stockholm har provtagits.
Det är det mesta Stockholm har rapporterat på ett dygn. Jag gissar att det beror på utökad testning.

63 dödsfall totalt är bara 3 fler än igår. Förvånande men förstås positivt.

Nej inte ytterligare 85. Idag vårdas 85 på intensiven i Stockholm. Igår var det 77. En ökning med 8 patienter på ett dygn.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/03/28-mars-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/, nyss
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-28 kl. 16:50.
Citera
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Dödstalen fortsätter att stiga i norra Italien och samtidigt växer frustrationen i landets södra delar snabbt.
Polis har fått posteras vid matbutiker och på Sicilien fruktar inrikesministeriet en maffialedd revolt.
Gårdagen kom med det högsta dödstalet hittills i Italien: 969 döda på ett dygn. Hela 84 procent av de döda är över 80 år och 98 procent hade minst en svår sjukdom redan sen förut.

Min största oro har från början varit just hur folk kommer att agera när mat och pengar börjar tryta.

Ni som är för total lockdown, hur väger ni riskerna mellan själva viruset och konsekvenserna av en kollapsad samhällsekonomi?

Vi ser ju att smittan fortsätter spridas och att dödstalen stiger i vissa länder trots att de är nedstängda, hur kan ni då vara så tvärsäkra på vad som är rätt strategi samt fel strategi?

Ni behöver inte flippa ut och bli sura, jag är bara nyfiken.
Citera
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Jag skrattar så jag kiknar när jag ser deras tabeller, uträkningar,sammanställning osv vilka jävla nötter!
Tänk om dom kunde lägga ner tid på något produktivt som tex innebandy haha! jag dör...

Japp, det är helt overkligt att folk verkligen ser en stängning av samhället som någonting positivt utan att ens tänka på konsekvenserna

"Sätt Stockholm i karantän NU!!" snacka om att sprida panik helt i onödan. Gå och sätt er på eran trave med toapapper och fundera lite vettja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in