2020-03-28, 16:56
Medlem
Undrar vad svenskar är mest rädda för, Corona eller att Systembolaget stänger ned några veckor.
Citera
2020-03-28, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Dödligheten för Covid-19 verkar ju ligga lägre än för vanlig influensa, om man ser till de diagnostiserade fallen.
Kolla folkhälsomyndighetens rapport:
Mellan 2.9% och 5.6% för säsongerna mellan 2015 och 2019.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2019-2020/influensarapport-2020-08.pdf
Scrolla ner till Tabell S2. Sammanfattande data.......

Jag får inte ihop det med att det råder sådant kaos på sjukhusen dock. Nåt som inte stämmer här.

Dödligheten kan vara hur låg den vill så länge extremt många får smittan... man räknar med att 60-80% av Sverige kommer få smittan. Så är det väl knappast med influensan?
I absoluta tal blir därför en extrem överbelastning av sjukvården världen över.
Jag menar vad är värst- en 100% dödlig sjukdom som drabbar 100 pers eller en sjukdom som dödar 1% men smittar flera miljoner?(för att hårddra det)
Citera
2020-03-28, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ann-Chis
Herd mentality finns överallt, tror faktiskt att de flesta vet det

Nej de flesta tror att de själva är väldigt speciella.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att vi är realister. Sverige är inte något unikt land bland de 20 sämsta länderna på listan. Tegnell har bestämt att bara rapportera vissa fall som bekräftade fall och då kommer givetvis dödligheten ligga markant högre än ex Tyskland och Sydkorea.

På vilket sätt behöver du vara »realist« och på viket sätt är det viktigt att posta skräcksiffror? Det är ju ingen mening att frossa i siffror om man inte har en strategisk roll i hanteringen för att möta behoven.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ja precis så! Han vet inte hur detta virus beter sig, men det skäms han för att erkänna så då hittar han på och så ändrar han sig gång på gång. Inger inget förtroende.
Vad betyder ordet? Killing guesses? Är det en amerikanism?
Citera
2020-03-28, 16:58
Medlem
groggnyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Bomullshandskarna tvättar man ju i tvättmaskin - de är inget problem.

Man tar av sig handskarna, genom att dra lite i fingrarna på vänster hand med höger hand, sedan gör man likadant på höger hand med vänster hand, sedan drar man lite mer på vänster hand o.s.v.. Tills handskarna är så långt utdragna, att man bara kan låta dem falla på golvet (eller var man nu vill ha dem).
Jag vet inte vilken antivirusfunktion bomullshandskar kan tänkas ha. Porerna i bomull släpper sannolikt igenom 50% av virusen. Så varför hålla på med ett material som inte har en tillfredsställande funktion?
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Haha snillen spekulerar.. Sitter hemma och snickrar ihop egna diagram och fantasier. Domedagsprofeter.. smack

Det är inget ihopsnickrat diagram, ÄRTHJÄRNA! Det är för helvete faktiska siffror!

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Kolla själv om du inte tror mig.

Och min prognos bygger inte på Italiens siffror överhuvudtaget. Jag blev dock väldigt förvånad över hur lik den exponentiella ökningen har varit mellan ett visst datum i just Italien jämfört med 9 dagar bakåt hos oss här i Sverige.

Hittills har min prognos stämt bra, men jag förstår att du skiter på dig av rädsla när du ser den.

Du är alldeles för naiv och korkad. Men det tackar vi för! Idioter behövs de med!
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkasson
Vad i helvete är det som är så svårt att förstå?! Det GÅR INTE att stoppa det här. Det är en pandemi!!! Det man möjligen kan göra är att köra hårdare restriktioner och skjuta problemet framför sig. Man orkar fan inte se mer av alla er jävla gökar som bara skriker om karantän hit och dit. Vi förstår att ni är rädda. Men sluta handla och tänka irrationellt eller håll bara käften så får dom som har har mer än 65 i IQ sköta det här. Jävla klappträ!

Och vi som har IQ högre än 65 (IQ 136 här, hej), vad ska vi göra? Vi självkarantänar oss, handlar mat en gång i veckan eller från nätet. Håller oss borta från barnen och hjälper våra äldre.

Vad mer kan vi göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Hur långt tror ni det måste gå innan folk vaknar? Måste någon i deras närhet bli drabbade först eller var är grejen?

Svenskar har kommit så himla långt bort från döden och tagit medicinsk hjälp som en självklarhet. Denna epidemi har verkligt satt ljuset på den svenska folksjälen.

Nejnej glöm det där- det är precis som med massinvadringen. Ett par stycken vaknar efter ett tag men det är långt från tillräckligt...
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ja jag lyckades ju skrämma dig. Men tur att du har hunnit bunkra upp med skithuspapper som de flesta, så kan du ju skita på dig av rädsla så mycket du vill!
Om du bara visste, jag har skrivit ut dina sammanställningar och masskopierar dom för att så snart som möjligt skicka det till alla jag känner. Jag sitter i skrivande stund och väntar svar från samtliga tidningar i landet som jag mailat din världsunika sammanställning, jag fruktar nu en massiv response på mailet i form av 1000 frågor om vem som gjort den otroligt världsunika sammanställningen.
Pust, detta kommer bli jobbigt...kan jag hänvisa frågorna till dig? Jag gissar på en global uppmärksamhet med massor av mediatid för din del hahahahaha!
Senast redigerad av petnomi 2020-03-28 kl. 17:02.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Hur långt tror ni det måste gå innan folk vaknar? Måste någon i deras närhet bli drabbade först eller var är grejen?

Svenskar har kommit så himla långt bort från döden och tagit medicinsk hjälp som en självklarhet. Denna epidemi har verkligt satt ljuset på den svenska folksjälen.

Men detta med att inte »vakna« gäller ju även i Italien och Spanien så det är ju inte unikt för Sverige. De hade/har stora problem med att få folk att inte leva som vanligt.
Citera
2020-03-28, 16:59
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag har ingen bättre koll, men var 10:e låter mycket. Vi får ju flockimmunitet vid 60%, och ju fler som smittas desto långsammare sker smittspridninegn.

Du kan se det som att de olika kurvorna ligger i olika faser:
1. Allra först ligger kurvan över de som smittats
2. Med ca 5 dagars förskjutning ligger kurvan över de som insjuknar
3. Med ca 10 dagars förskjutning ligger kurvan över de som behöver intensivvård
4. Med ca 17 dagars förskjutning ligger kurvan över de som dör

Här är data för Stockholmsregionen:

https://imgur.com/a/mEE6FS4

Den sista kurvan visar dödligheten i förhållande till den normala dödligheten i regionen, som synes förväntas den peaka på drygt 7 ggr den normala i slutet av april.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in