2020-03-28, 15:43
Medlem
smoerreboms avatar
Jag tycker det känns som att kapitalförvaltarfolket har underskattat de långsiktiga konsekvenserna av detta. De verkar resonera att det här är stopp i typ tre, max sex månader och sen blir det rivstart upp igen. Ekonomin var redan i fritt fall innan Coronan. Sen har vi vad Stagflation - Inflation kommer att leda till i form av geopolitisk oro. Bollen är redan i rullning. Det är för många osäkra variabler i detta.

Personligen tycker jag att det är bra om börsen kraschar så att vi får en riktig nedgång och utrensning av dåliga företag och dåliga entreprenörer.
Citera
2020-03-28, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Jag är faktiskt förvånad över att det finns de som inte ser att detta är det tveklöst allvarligaste hotet i modern tid mot fri rörlighet för varor och människor. Bankkriser etc blåser över men detta rör den mest elementära grundbulten som världens välstånd byggt på de senaste decennierna.

Vi är i ett tillstånd de flesta trodde bara kunde hända på film. Och det lamslår stora delar av ekonomin över hela världen. Och detta påverkar naturligtvis även framtida värderingar då det kan komma liknande nya virus. Problemet med detta är att det inte bara ökar risken för att börsen går ner utan även kommer hämma börsen och ekonomin för lång tid framöver.

Jag har ingen aning om hur långt detta kan sjunka men att marknaden skulle ruska av sig viruset bara så där låter oerhört naivt faktiskt.

Det är det här jag menar, ni har ingen förståelse.

Medicinska och tekniska framsteg sker hela tiden.

Influensaviruset kommer aldrig mer orsaka pandemier. Varför? För att vi har den genetiska koden och vaccin. Man modifierar vaccinet om det kommer en ny typ.

Samma sak med coronaviruset. Efter denna kris så kommer corona aldrig mer kunna orsaka pandemi. Vi har grundvaccinet inom något år som bara modifieras utifrån den strain som sprider sig.

Det här var sista gången ett coronavirus orsakar en pandemi.
Senast redigerad av Koshar1 2020-03-28 kl. 16:08.
Citera
2020-03-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1

Influensaviruset kommer aldrig mer orsaka pandemier. Varför? För att vi har den genetiska koden och vaccin. Man modifierar vaccinet om det kommer en ny typ.

Samma sak med coronaviruset. Efter denna kris så kommer corona aldrig mer kunna orsaka pandemi. Vi har grundvaccinet inom något år som bara modifieras utifrån den strain som sprider sig.

Som Bävertass är inne på skulle jag hävda att du underskattar att människan är ett flockdjur vars agerande i stor utsträckning baseras på känslor. Spelar ingen roll om det du säger stämmer. Folk kommer inte glömma detta i första taget och lär hålla hårt i plånboken framöver.

Som tidigare konstaterats tidigare är grundproblemet det förändrade beteende som Corona resulterat i och kommer att påverka människor framöver. Även om viruset försvinner imorgon finns det största problemen kvar.
Senast redigerad av Mafia 2020-03-28 kl. 16:21.
Citera
2020-03-28, 16:20
Medlem
Citat:
Som. Bävertass är inne på skulle jag hävda att du underskattar att människans agerande i stor utsträckning baseras på känslor. Spelar ingen roll om det du säger stämmer. Folk kommer inte glömma detta i första taget och lär hålla hårt i plånboken framöver.

Som tidigare konstaterats tidigare är grundproblemet det förändrade beteende som Corona resulterat i och kommer att påverka människor framöver.

Kommer du ihåg 9/11? I do. Då påstod folk att vi ej kommer att flyga mer. Boeings aktie störtdök (kolla grafen).

Ändrades folks agerande? Påverkades människor framöver? Nej, folk har aldrig i människans historia flyget lika mycket som de gjort efter 9/11.

Det här är överspelat inom sex månader.
Citera
2020-03-28, 16:20
Medlem
Citat:

Det är du som saknar förståelse. Att du är så dum att tror det är bara viruset i sig som är problemet....
Aldrig bli mer pandemier!? Detta visar ju bara hur otroligt okunnig du är, du skämmer ju ut dig.

Att du inte ger dig, du har haft fel i allt du hävdat hittills.
Citera
2020-03-28, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Det är du som saknar förståelse. Att du är så dum att tror det är bara viruset i sig som är problemet....
Aldrig bli mer pandemier!? Detta visar ju bara hur otroligt okunnig du är, du skämmer ju ut dig.

Att du inte ger dig, du har haft fel i allt du hävdat hittills.

Jag förstår att hela din framtid är beroende av att börsen störtdyker. Jobbar du på mcdonalds? Är det här din chans?

Nej, risken för pandemier minskar hela tiden. 1980 dog 2,6 miljoner människor av mässling. Idag har dödstalen minskat med 99%.

Samma gäller alla virus och bakterier.

Människan övervinner allt. Vi kommer även att övervinna corona. Bara tidsfråga.
Citera
2020-03-28, 16:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag kan tycka att stängningen av gränserna för varutrafik var lite väl panikartad.
Har det skett?

Finns det något land som gett sig på varutransporter?
Citera
2020-03-28, 16:27
Medlem
Citat:
Kommer du ihåg 9/11? I do. Då påstod folk att vi ej kommer att flyga mer. Boeings aktie störtdök (kolla grafen).

Ändrades folks agerande? Påverkades människor framöver? Nej, folk har aldrig i människans historia flyget lika mycket som de gjort efter 9/11.

Det här är överspelat inom sex månader.

Mitt minne av 9/11 är att ingen brydde sig vidare mycket om det utan levde på som vanligt.

Det var några isolerade händelser. Går inte att jämföra med detta som är oerhört mycket större och kommer att påverka så gott som alla människor i västvärlden, ekonomiskt och socialt.
Citera
2020-03-28, 16:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jag är faktiskt förvånad över att det finns de som inte ser att detta är det tveklöst allvarligaste hotet i modern tid mot fri rörlighet för varor och människor.
Det är det väl inte så stort problem med.

Problemet är alla extroverta som skall umgås in person och andas in varandras salivstänk.

Introverta som tar bilen till jobbet och sitter hemma och spelar datorspel är inte något bekymmer. De smittar ingen. (Och blir knappas smittade heller).

Jag har fö många kollegor från världens alla hörn. Vet inte att någon blivit smittade. Men många av dom är ju inte så sällskapssjuka. Och de som är det har nog vett att hålla sig stilla.

Sedan varor transporteras väl som vanligt. Jag har iaf inte noterat något annat.
Citera
2020-03-28, 16:31
Medlem
Citat:
Jag förstår att hela din framtid är beroende av att börsen störtdyker. Jobbar du på mcdonalds? Är det här din chans?

Nej, risken för pandemier minskar hela tiden. 1980 dog 2,6 miljoner människor av mässling. Idag har dödstalen minskat med 99%.

Samma gäller alla virus och bakterier.

Människan övervinner allt. Vi kommer även att övervinna corona. Bara tidsfråga.
Du har bevisat i tråden att du inte kan se längre än näsan är lång.
Självinsikten är obefintlig, sluta läs dina sci-fi romaner och hitte på nyheter. Finns ingen medicinsk konsensus om att vi skulle kunna ”bota” framtida influensa utbrott likt Corona. Du slänger bara lögner runt dig.

Jobba på McDonalds är inget att skämmas över, det var väll du som sög bidrag. Då ser jag hellre ärligt folk som jobbar och gör rätt för sig.

Förstår att du är fullt belånad, köpt mer eller mindre på toppen, varit i flockbeteende och varit naiv i tron att marknaden aldrig går ner. Surt för dig, glädjs med andra som inte var så dum som du.

Kommer skratta gott åt dig i denna tråd, som jag kunnat göra på dina tidigare pinsamma inlägg om vart marknaden är på väg. Du framstår verkligen som ett proffs 😂
Citera
2020-03-28, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Har det skett?

Finns det något land som gett sig på varutransporter?

Det har ju varit långa köer av tradare i Europa, det är de jag syftar på. Chaffisar som sätt i karantän. eller vad har det varit?
Citera
2020-03-28, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Du har bevisat i tråden att du inte kan se längre än näsan är lång.
Självinsikten är obefintlig, sluta läs dina sci-fi romaner och hitte på nyheter. Finns ingen medicinsk konsensus om att vi skulle kunna ”bota” framtida influensa utbrott likt Corona. Du slänger bara lögner runt dig.

Jobba på McDonalds är inget att skämmas över, det var väll du som sög bidrag. Då ser jag hellre ärligt folk som jobbar och gör rätt för sig.

Förstår att du är fullt belånad, köpt mer eller mindre på toppen, varit i flockbeteende och varit naiv i tron att marknaden aldrig går ner. Surt för dig, glädjs med andra som inte var så dum som du.

Kommer skratta gott åt dig i denna tråd, som jag kunnat göra på dina tidigare pinsamma inlägg om vart marknaden är på väg. Du framstår verkligen som ett proffs 😂

Vi får se om sex månader då. Jag tror på ett ljust och du tror på ett mörkt 2020.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in