2020-03-28, 15:58
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Även om de flesta blir milt sjuka så kan det bli väldigt allvarlig lunginflammation av det i alla åldrar, det är inget man "frivilligt" bör ta på sig. Bättre att undvika Covid-19 tills det ev. blir flockimmunitet eller finns vaccin.

Jag undrar var alla munskydd tagit vägen, jag har sett en person ha munskydd, i övrigt ser jag ingen som går omkring med sådana.

Jovisst, det har du helt rätt i. Det är korrekt.

Ja vart har alla munskydd tagit vägen? Tror folk sitter och ruvar på det som idioter, för de skäms för att ha dessa på sig!
Citera
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Nej, vi ska faktiskt INTE fortsätta leva som vanligt. Det säger Tegnell också. Ja, vi ska fortsätta jobba, det gör jag med, men vi ska dra ner på resor, vi ska inte samlas i stora grupper överallt, vi ska inte ha långa köer överallt. Allt för att sjukvården iaf ska få en ärlig chans att hänga med.

Och om alla faktiskt fattade detta och respekterade det så skulle man inte behöva totala lock downs. Resten av Europa har det för att folk som du ignorerade uppmaningar och brassade på som vanligt. Det är sådana som du som ser till att vi får fler restriktioner, genom att inte acceptera och efterleva de instruktioner och råd du får.

Vi har olika åsikter helt enkelt. Jag tror dock att vi kmr kunna resa inom en månad eller två.

En positiv sak med corona är att folk med sjukdomar får reda på detta om det t.ex ligger latent eller att man helt enkelt inte vet om det.
Citera
Medlem
I Italien talar nu ekonomer om risken för hungerupplopp om samhället fortsätter att vara nedstängt ytterligare ett tag. Fruktansvärt att tänka sig världens vackraste land förvandlas till en tredje världennation på kort tid av den mest korrupta, okunniga och nihilistiska styrande klass som går att tänka sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coronaman
Spanien har inte 883 döda - titta i Worldometers-länken du lagt ut så ser du att siffran är 552.

Den senaste rapporten är +552 men räknar man dom senaste 24 timmarna så är det mer. Spanien rapporterar först runt 12:00 på dagen sen en gång till runt 23:00 på kvällen med några små uppdateringar i mellan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Vilka förutsättningar är det vi inte har? Förutom oviljan att skala upp testningen. I Sverige skyller vi det på material och personal.

I andra länder är personalen frivillighetsorganisationer och man tillverkar egna testkit. Sverige är synonymt med att leta problem för enkla problem.

Likadant som Damberg som säger det är oerhört komplext och OMÖJLIGT att stänga ner Stockholm. Verklighetsfrånvänt då hela EU stänger ner.

Sydkorea t.ex är en halvö vilket underlättar det för dem.
Sedan anser ju jag att vi bör undvika att stänga ned eftersom ju sämre ekonomin går ju sämre kommer sjukvård och äldreomsorg bli framöver.
Citera
2020-03-28, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Siffrorna på worldometers vad gäller Sverige är fan helt missvisande. Står att ca 3500 är smittade men på nya fall inget. Det är ju bara för att man inte testar annat än de som kommer in på sjukhuset. Blir som en stor lögn eller som att det ser bra ut mot övriga länder.
Det beror på när de uppdateras. Italien har ej heller några siffror för idag.
Citera
Medlem
Nå har Expressen kommet med oppdatering:
"DÖDSFALL I SVERIGE:
Hittills har 102 personer dött av coronaviruset i Sverige, enligt Folkhälsomyndighetens sammanställning som kommer en gång per dag.

Av de avlinda var 40 kvinnor och 62 män. 94 av dem var 70 år eller äldre.

Totalt har 246 personer vårdats på landets intensivvårdsavdelningar, varav 67 kvinnor och 179 män, enligt Svenska intensivvårdsregistret."
https://www.expressen.se/nyheter/flera-nya-dodsfall-i-sverige-i-dag-/
Senast redigerad av POlROT 2020-03-28 kl. 16:04.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Siffrorna på worldometers vad gäller Sverige är fan helt missvisande. Står att ca 3500 är smittade men på nya fall inget. Det är ju bara för att man inte testar annat än de som kommer in på sjukhuset. Blir som en stor lögn eller som att det ser bra ut mot övriga länder.

Detsamma gäller de flesta länder. Multiplicera med 10 så kommer du närmare sanningen och vill du jämföra de olika länderna utgå från dödsfall per milj invånare.
Citera
2020-03-28, 16:00
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Vi har olika åsikter helt enkelt. Jag tror dock att vi kmr kunna resa inom en månad eller två.

En positiv sak med corona är att folk med sjukdomar får reda på detta om det t.ex ligger latent eller att man helt enkelt inte vet om det.

Det är inte "åsikter" jag har. Du berömmer ju FHM och Tegnell. De säger exakt det jag säger här. Så varför lyssnar du inte?
Citera
2020-03-28, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Visst, alla kan väl tycka vad de vill, nån tycker de ska rapportera då, nån tycker kvällen, nån aldrig, nån hela tiden löpande osv osv. Varför ens haka upp sig på det? Snart har vi sannolikt bara dygnssiffror från alla länder, och då är det lika bra att inte alla kommer samtidigt i mitt tycke.
Vad du tycker om EU är irrelevant.
Jag menar att EU kan bestämma sådana enkla saker, bland annat.
Pratade just med en nära vän som arbetar på akuten på DS. Hon blev beordrad att stå i ett tält utanför akuten och ta temperaturen på de som skulle få komma in i väntrummet. Dag två, tältet hade blåst bort. Dessutom skulle hon ha två meters distans till patienten. Hon, liksom många andra i vårt land har inte två meter långa armar. Det verkar inte vara de vassaste knivarna som arbetar på DS.
Vad jag menar är att dessa personer som hittar på lösningar är inte smartare än gemene man. Och därför står vi inför en världskatastrof. Tyvärr. Hoppas jag har fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det har de ju förklarat upprepade gånger: att stoppa flyg är verkningslöst.
Men det är ju lögn. Det är ju självklart att det har verkan. Det man gör är att stoppa så många flyg man kan och kombinera det med att ALLA som passerar gränsen (via flygplats, Öresundsbro, eller via en färjehamn) skall kontrolleras i flera steg:
1. Kolla temperaturen med värmekamera innan avstigning, så att folk med feber kan tas åt sidan och sättas i karantän. Därefter passage till själva gränskontrollen.

2. Kolla tempen igen vid passkontrollen (som man givetvis tillämpar även för EU-resenärer i detta läge). Därefter ta ett prov för senare analys. Noggrant förhör med varje person om hur de mår, var de varit, vart i Sverige de skall resa, och hur. Allt nedtecknas och intygas på heder och samvete av resenären. Givetvis med dubbelkoll av boardingkort, id-handlingar, osv.

3. Personer som vid punkt 2 verkar lite krassliga (med hosta), eller har varit i riskområden, sätts i obligatorisk övervakad karantän.

Finns ett antal exempel på länder som tillämpade reglerna ovan och de har MYCKET långsammare smittspridning. Det har förstås slunkit igenom någon smittad i alla fall, men bromsningseffekten är mycket stor och de länderna ligger nu fler veckor efter i spridningstakten, vilket gör att de har större möjligheter att förbereda sig, lagra upp utrustning och vårdplatser, vidta ytterligare åtgärder för att bromsa den interna spridningen, bättre utgångsläge ifall vi måste härda ut, säg, 1 år i väntan på ett vaccin, osv, osv.

Jag kan inte se annat än att FHM och den svenska politikerkåren argumenterat som de gjort på grundval av att det i Sverige saknas resurser och beredskap. Man hade inte resurser att göra det jag beskrev ovan, därför måste man slå i folk att det är "verkningslöst". Man vill inte erkänna att det inte finns personal, utrustning, osv, så att det räcker.

För att man har slösat bort våra skattepengar på annat, och nu kommer räkningen.
Citera
Medlem
Vårdpersonal smittas – Sverige saknar resurser för att testa dem
https://www.friatider.se/vardpersonal-smittas-sverige-saknar-resurser-att-testa-dem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in