Citat:
Ursprungligen postat av
Duerf
Det ser ut att vara en mer rimlig jämförelse nu, med vad vi vet om själva utbrotten i Sverige och Italien. Sverige har inte haft samma explosiva utveckling som i Italien. Det skall bli intressant att se vilket av länderna som lyckas bryta den exponentiella tillväxten fortast.
Jag ser inte att Sverige gör så mycket för att försöka bryta tillväxten. Idag, 28 mars, motsvarar den dag då beslutet togs att sätta norra Italien i karantän. Sveriges tidsmässigt motsvarande beslut är att förbjuda folksamlingar på +50 personer, men man har inte satt Stockholmsregionen i karantän, och det verkar som folk fortfarande tänker att de skall åka nattåg till Åre och ligga och hosta på varandra i SJ:s kupéer (det går ju inte in 50 pers i en kupé, så det är ju helt okej..).
Intressant att se, blir det. Med tanke på att vi vet hur det gick i Italien (och nu Spanien, och att samma är på gång i Frankrike, Holland, Belgien,...) så hade ju jag tyckt att försiktighetsprincipen borde råda. Jag tycker ju att Finland gör rätt. Vi har 10 gånger fler döda per capita än Finland och de tillämpar redan
hårdare regler än vad vi gör. Jag tror att de gör rätt.