2020-03-28, 11:01
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Riktigt märkligt att svenskar bespottar USA för att göra för lite för att bekämpa smittan, när Sverige nästan inte gör någonting över huvud taget. Även om situationen eskalerar i USA, så sköter de provtagningar och karantäner betydligt bättre än Sverige.

Svenskar bespottar USA för att de inte gör någonting. Även om här inte görs något öht.
Svenskar bespottar Kina för att de gör för mycket. Drakoniska åtgärder o.s.v.
Fast de stoppade smittspridningen.

Citat:
Vår regering har starkare stöd än någonsin trots att de inte gör någonting. Hur kan det komma sig? Är svenskar på riktigt så här korkade eller är siffrorna fabricerade?

Sittande styret brukar alltid stärkas under kriser.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Enligt Aftonbladet.

De 92 dödsfallen i Sverige är i följande grupper:

50-59 år : 2 st.
60-69 år: 4 st.
70-79 år: 21 st.
80-89 år: 47 st.
90+: 18 st

Dessutom rapporteras om en svensk man i 70 års åldern som dött på ett kryssningsfartyg utanför Panama.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
När man ska få ner smittsamheten i samhället så räknas varje bidrag, även om det inte skyddar bäraren till 100% eller ens 25%.

Absolut. Instämmer. Jag har använt mask då jag vet att jag varit i kontakt med sjuka personer, har inte fått några onda blickar för det och bryr mig inte om jag skulle få det. Det är deras problem i sådana fall. Jag gör vad jag kan för att INTE smitta andra. Nu är jag dock sjuk själv och håller mig isolerad i hemmet.

Tillägg: För bästa skydd borde alla bära mask. Men det kommer aldrig att kunna genomföras med tanke på alla olika slags personer (och deras sämre egenskaper för att uttrycka mig milt). Regeringen skulle aldrig begära att personer bär mask utomhus där det finnas andra människor. De klarar inte ens av att ge order om att inte resa etc. För här i Sverige lyder vi tydligen vad regeringen "rekommenderar" (enligt Anders Tegnell på pressträffen igår)
Senast redigerad av Ann-Chis 2020-03-28 kl. 11:07.
Citera
2020-03-28, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Ja, de är vidrigt med tanke på att detta är egentligen statlig propaganda som sosse-zombies matas med.

Buuhuu kolla så hemsk Trump är. Massa amerikaner dör. Kolla på oss och vad sossarna gör för oss.

Men samtidigt har Sverige dubbelt så många dödsfall per capita än USA.
Antalet dödsfall har ökat med 600% på en vecka i USA: ingen annan nation kommer i närheten av den siffran.

Resultatet av mardi gras kommer om några veckor... kan bli det värsta vi skådat i modern tid.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKE
Fin tanke men vad händer när en neg-testad dagen efter testet blir smittad och knallar omkring med sitt testresultat i fickan och färskt minne? Kaoz.

Istället tror jag på att testa för antikroppar. Endast de som haft Corona och är immuna får röra sig fritt. Vad sägs om det?

Det sägs att hundar kan känna om en människa har cancer, kankse kan man träna hundar till att känna corona?
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
I mejltråden listas också en rad uttalanden som Folkhälsomyndigheten har gjort sedan januari, och som enligt de inblandade ska ha visat sig vara felaktiga. Bland dem:

Smittan stannar i Kina (den 7 mars medgav Anders Tegnell att hans bedömning var fel)
Karantän behövs bara för de som utvecklat symtom (i samma intervju i SvD säger Anders Tegnell att karantän kan vara kontraproduktivt men att samhället måste ställa om ifall coronaviruset får allmän spridning)

Det är mycket liten risk för smittspridning i samhället (uttalande från Folkhälsomyndigheten den 27 januari)

I mejlet diskuteras också en ”stridsplan” där virologer, infektionsläkare och professorer ska kunna bemöta Folkhälsomyndigheten och Anders Tegnell, som de bitvis kritiserar mycket fränt.

När nyheter frågar Joacim Rocklöv om språkbruket i mejltråden så säger han att han inte tycker det är lämpligt med en offentlig konflikt i en krissituation, och att detta förklarar skillnaden i tonfall.

Nyheter har även talat med flera andra deltagare i mejltråden, som uppger att man inte vill gå ut i en öppen konflikt med Folkhälsomyndigheten.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
MASSTESTA folk. De som inte tillhör riskgruppen och inte är smittade - eller t.o.m redan har utvecklat antikroppar och inte längre smittar - har ingen anledning att vara borta från jobbet.

Då skulle samhället kunna fortsätta att rulla, om än med hack i hjulen pga färre restaurangbesök, resor, hotellbokningar mm.

En enormt stor andel administrativa tjänstemän inom stat, kommun och landsting/regioner sitter idag i självvald hemkarantän nu i vårsolen.
Många av dem påstås ”jobba hemifrån” . Vi har väl aldrig haft hundratusen trädgårdsmästare inom dessa sektorer ? - lik förbannat jobbas det i den egna trädgården hela dagarna. De tycker antagligen att denna ”hemkarantän” är ett utmärkt tillfälle till pyssel och vila från jobbet med full lön.

De ska naturligtvis genomgå Corona-tester och med negativt utfall återgå till jobbet.
Det kommer, ta det lugnt.

Än så länge räcker inte masstesterna till så därför fokuseras dessa till folk inom sjukvården då det är sista stället vi vill få spridning.

Efterhandstesterna är på väg och kommer göra det du önskar genom att de ifall man har utvecklat antikroppar.
Citera
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Antagligen hade svenska media behandlat situationen helt annorlunda om det vore Moderaterna som hade makten, eller om det vore Sverigedemokraterna. Jag kan tänka mig presskonferenserna då; 100 % kritiska frågor. Nu är journalisterna rätt tama i sina frågor, och ofta helt nöjda med rent skitsnack till svar. En frisk fläkt var den där tysken som vågade kritisera Sverige.

Det är precis vad det handlar om, att journalister inte är intresserade av sanningen utan att hålla folket lugnt och passivt.

I andra länder mobiliserar man med sjukvårdsstudenter och ställer om produktionen. Bygger om hotell till sjukhus osv.

I Sverige sitter man och slörunkar.
Citera
2020-03-28, 11:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Experterna rekommenderar bomullshandskar.

Dårskap! Var försiktig att gå emot vetenskapen

Bra tänkt! En seriös intressant studie visar att C-vitaminhysterin kanske kan ersättas med D-vitamin. Jag ska testa detta faktiskt.

Detta med bomullshandskarna är gammal kunskap som glömts bort. Min mamma har berättat, att när hon var ung flicka så var det vanligt att flickor smörjde in sina händer med flott (riktig handkräm hade de sällan råd med) på kvällen, och tog på sig bomullshandskar ovanpå. Detta sov man sedan med, för att få fina, mjuka händer!

Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
*Nyheter från Spanien.
Massvis med döda har placerats i en ishockeyarena i Madrid för att kremeras.
Deras anhöriga får inte ta farväl av för fara av smittspridning
.

https://okdiario.com/espana/comunidad-madrid-abrira-segunda-morgue-valdebebas-avalancha-fallecimientos-5371473?utm_source=share_ whatsapp

Detta är vad som väntar Sverige.

Sannolikt, ja.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTiger1967
Offentliggjøres ikke dette daglig i Sverige? I Norge kommer dette tallet i den daglige rapporten som FHI (FHM) offentliggjør.
Det gjorde ikke det til å begynne med, men etter at mange etterlyste slik informasjon begynte de å offentliggjøre dette daglig.
Send FHM i Sverige en mail og be de komme med daglige tall!

FHM ger daglig uppdatering kl 14. Vad jag vet var det +210 igår typ, så jag vet inte vad han snackar om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det ser ut att vara en mer rimlig jämförelse nu, med vad vi vet om själva utbrotten i Sverige och Italien. Sverige har inte haft samma explosiva utveckling som i Italien. Det skall bli intressant att se vilket av länderna som lyckas bryta den exponentiella tillväxten fortast.
Jag ser inte att Sverige gör så mycket för att försöka bryta tillväxten. Idag, 28 mars, motsvarar den dag då beslutet togs att sätta norra Italien i karantän. Sveriges tidsmässigt motsvarande beslut är att förbjuda folksamlingar på +50 personer, men man har inte satt Stockholmsregionen i karantän, och det verkar som folk fortfarande tänker att de skall åka nattåg till Åre och ligga och hosta på varandra i SJ:s kupéer (det går ju inte in 50 pers i en kupé, så det är ju helt okej..).

Intressant att se, blir det. Med tanke på att vi vet hur det gick i Italien (och nu Spanien, och att samma är på gång i Frankrike, Holland, Belgien,...) så hade ju jag tyckt att försiktighetsprincipen borde råda. Jag tycker ju att Finland gör rätt. Vi har 10 gånger fler döda per capita än Finland och de tillämpar redan hårdare regler än vad vi gör. Jag tror att de gör rätt.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur menar du då med »klarat av«, tänker du på direkta konsekvenser? Att stänga olika delar eller allt i ett land kommer med största sannolikhet att få värre följdeffekter än vad som kan ses direkt.

Jo, vissa brukar påstå det.
Ändå stänger nu länder runt om i världen. Fast jag antar att det är helt onödiga åtgärder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in