Citat:
Ursprungligen postat av
petnomi
Annika Linde, är före detta statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten och har inget med FHM att göra.
Tegnell säger. citat. "Något hennes efterträdare som statsepidemiolog Anders Tegnell inte håller med om:
– Vi har absolut inga ambitioner att låta smittan sprida sig på det sättet, vi har hela tiden sagt att vi vill ha en lugn och försiktig spridning så att inte sjukvården överbelastas. Allt vad vi gör inriktas helt och hållet på det, säger Anders Tegnell." slut citat.
Han säger senare i samma artikel. Citat. "Däremot håller Anders Tegnell med om att en flockimmunitet är positiv." slut citat.
Att han är positiv till flockimmunitet är inte samma sak som att säga att det deras strategi!
Nu är jag övertygad om att Tegnells strategi är just flockimmunitet, detta har jag varit sedan en dryg månad tillbaks.
Tegnell sa tidigare i veckan vid en presskonferans att dom inte försökte stoppa spridningen.
Han är ynkrygg som förmodligen tror att om dom går ut med att flockimmunitet är det FHM vill ha, så kommer folket att reagera med bestörtning.
Fast nu har DN 27 mars 2020 publicerat en artikel baserad på FHM egna modell.
"Den första vågen av covid-19 väntas bli kraftig och smitta 100.000 svenskar. De allra flesta tros få milda symtom, medan 17.000 allvarligt sjuka måste vårdas på sjukhus. För ytterligare 5.000 krävs intensivvård. Den största gruppen som behöver sjukhusvård är vuxna under 65 år. Detta enligt den modell Folkhälsomyndigheten räknat fram".
https://www.dn.se/nyheter/sverige/22000-svenskar-vantas-behova-sjukhusvard-vid-forsta-coronavagen/
Med det sagt så är det utan tvekan en flockimmunitet som dom vill ha,
MEN FHM HAR INTE ÄNNU GÅTT I MEDIA OCH SAGT ATT DET ÄR DERAS STRATEGI!
Därför vart jag intresserad av din källa till att dom skulle ha sagt så. Men så var alltså inte.
Mycket text och du förstår inte ens själv vad summan av det du skriver innebär.
Citat:
Han säger senare i samma artikel. Citat. "Däremot håller Anders Tegnell med om att en flockimmunitet är positiv." slut citat.
Citat:
Han är ynkrygg som förmodligen tror att om dom går ut med att flockimmunitet är det FHM vill ha, så kommer folket att reagera med bestörtning.
Det finns en viss motsägelse här, jag ser den, gör du?
Flockimmunitet är inte en medveten strategi, det är en konsekvens av att man inte kan stoppa smittspridningen, det går inte att utrota viruset i Sverige, alternativet är att göra vad man kan för att sakta ner spridningen, och det är vad alla åtgärder syftar till.