2020-03-28, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Du verkar inte ha koll på vilka volymer av engångdartiklar de avverkar per dag i vården. En enda corona patient i respirator ger en förbrukning av 50-60 munskydd.
Det är inte så enkelt som att köpa ett par paket handskar på biltema och piff så ordnade vi sös en vecka.
Ett stort sjukhus plöjer nog igenom ett par lastbils lass med engångsprylar om dan.

Om de ska ha flergångsprylar som gasmasker och tegnrockar måste de tvättas supernova mellan varje patient vilket är både dyrt långsamt osäkert och krångligt.
Mitt argument är ju just att det är för stor förbrukning av engångsprylar för att det ska vara hållbart och att flergångsartiklar bör börja användas, iaf. för personal som inte jobbar med COVID19 i IVA.

Att det kommer bli ett sjuhelvetes tvättande är bara att svälja, men arbetskraft, klorin, sprit och lokaler för desinfektion går att ordna, mer PPE verkar svårare att komma över.
Citera
2020-03-28, 15:52
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Detta är ett globalt problem.

Hela världen ska in i lockdown inklusive Sverige.

Ryssland och Kina kan undantas om dom fortsätter visa små antal fall och göra räddningsaktioner runt världen.

Ryssland och Kina gör räddningsaktioner runt om i världen. Jojo.

Vi bestämmer själva om vi ska ha lockdown det gör inte du eller din arbetsgivare.

Det är frivilligt för ryssar att besöka Sverige och andra västländer. Om aldrig en ryss sätter sin fot på svensk mark mer så kommer jag inte att gråta. Tvärtom det kan vara en av de få fördelarna med denna pandemin. Vi håller ryssen borta med Coronan.
Citera
2020-03-28, 15:52
Medlem
Coronamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -YOLO-
Förlåt! Delade fel länk.
Nu 301st https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp-corona
302 är senaste siffran (uppdaterad kl 15.45).

Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Aftonbladet, STORA RUBRIKER:
"JUST NU: 102 döda i Sverige"

Jaha? Det var 105 döda vid midnatt igår

Som även med invandring så gör de ju för fan allt för att få läget att se mildare ut än vad det är.
Gamla, daterade siffror, de där på 102 och 105.
I eftermiddags, kl 14.10, bekräftades alltså det 110:e dödsfallet i corona i Sverige, detta 110:a skedde i Skåne.
Citera
2020-03-28, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Du borde studera Sydkorea.

Låga siffror, ingen lockdown. Man gjorde vad som krävdes men trots facit på hand så kör vi Sverige i sank och nu ska sjukvårdspersonalen arbeta med livet som insats.

Jag förstår inte hur du kan motsätta dig att man använder ett korrekt namn på det. Vi liknar Soviet under andra världskriget där man bara ska springa in i kanonelden och offras på löpande band.

Det är väldigt knepigt att jämföra olika länder som geografiskt ligger på olika sätt och har olika förutsättningar.
Det är ingen som vill ha fler döda än absolut nödvändigt.
Oavsett vilken ståndpunkt man har.
Citera
Medlem
Coronamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Spanien, 883 döda på ett dygn. Deras befolkningen är bara 2/3-delar av Italiens, så Spanien är värre drabbat.

Holland verkar gå åt helvete. 93 döda på ett dygn. Befolkningen bara 1,5 gånger Sveriges.

Belgien 64 döda på ett dygn. Samma befolkningsstorlek som Sverige...

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Spanien har inte 883 döda - titta i Worldometers-länken du lagt ut så ser du att siffran är 552.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag känner snarare att jag tyvärr riskerar tröttna på alla olika skffror och scenariot då det sköljs över varenda dag.
Blir tyvärr en risk att man tröttnar på att ta in all info, rykten och direkta lögner som cirkulerar och florerar åt alla olika håll.

Jag kan delvis hålla med dig, men för mig personligen är det viktigare att försöka hitta positiva tecken även om man ändå får vara förberedd på att det kan bli värre än vad man trodde.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av groggnyllet
En stadsbuss har ca 50 sittplatser lr mer sen tillkommer stående passagerare. Med knökfulla bussar bryter man mot folksamlingsbegränsningen grovt. Att så många människor föses ihop på ett så litet utrymme av en hälsorisk utan like.

Men jag hör inget från folkmördaren Tegnell eller arslet till ansvarig minister Thomas Eneroth.

Jag är väl inte direkt känd som nån Tegnell älskare, men mannen är galet bakbunden av regeringsbrevet som MP/S tvingat på han när man la ner Smittskyddsinstitutet och bildade FHM.

Nu ligger grundfokus på förebyggande arbete bland utsatta ensamkommande, trans, och internationellt arbete (därav hans Mogadishu resa)

....ähh Hakelius beskriver det mycket bättre!

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/en-fyrkantig-myndighet-blev-livsstilsseminarium-/
Senast redigerad av antisocial666 2020-03-28 kl. 16:01.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Japp, men frågan är bara varför man skall bära mask om man inte är i en riskgrupp. Får man skiten, vilket man ju kommer att få förr eller senare, så bättre att få det medan här finns någorlunda vård ändå, fall i fall.

De som definitivt bör bära masker, men ännu hellre sluta pilla sig i ansiktet hela tiden med sketna nävar, är ju de som befinner sig i riskgruppen. Så får de vänta ut ett vaccin.

Personligen är jag emot vaccin av detta slag. Var det inte svininfluensavaccinet som förlamade vissa osv.?
Även om de flesta blir milt sjuka så kan det bli väldigt allvarlig lunginflammation av det i alla åldrar, det är inget man "frivilligt" bör ta på sig. Bättre att undvika Covid-19 tills det ev. blir flockimmunitet eller finns vaccin.

Jag undrar var alla munskydd tagit vägen, jag har sett en person ha munskydd, i övrigt ser jag ingen som går omkring med sådana.
Citera
2020-03-28, 15:54
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Nu börjar detta komma också:
Giesecke: Vi har fått för mycket makt om viruset
– Jag kan tycka att vi epidemiologer har fått lite för stor makt, säger tidigare statsepidemiologen Johan Giesecke.

Klart att regeringen vill ge FHM all makt! Så kan de ju bara skylla på FHM om allt går åt helvete.

Jag är helt säker på att detta är regeringens taktik! Lägga över ansvaret på FHM i första hand, och FHM lägger över ansvaret på befolkningen i form av massa frivilliga åtgärder.

Så om allt går åt helvete så kommer det heta att det är befolkningens fel att de agerade fel, och sedan i värsta fall kommer FHM få skit. Men regeringen kommer gå fri från ansvar

Må den här jävla regeringen avsättas så fort som bara möjligt!!!!!

https://www.expressen.se/nyheter/giesecke-vi-har-fatt-for-mycket-makt-om-viruset/
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Annika Linde, är före detta statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten och har inget med FHM att göra.
Tegnell säger. citat. "Något hennes efterträdare som statsepidemiolog Anders Tegnell inte håller med om:

– Vi har absolut inga ambitioner att låta smittan sprida sig på det sättet, vi har hela tiden sagt att vi vill ha en lugn och försiktig spridning så att inte sjukvården överbelastas. Allt vad vi gör inriktas helt och hållet på det, säger Anders Tegnell." slut citat.

Han säger senare i samma artikel. Citat. "Däremot håller Anders Tegnell med om att en flockimmunitet är positiv." slut citat.
Att han är positiv till flockimmunitet är inte samma sak som att säga att det deras strategi!
Nu är jag övertygad om att Tegnells strategi är just flockimmunitet, detta har jag varit sedan en dryg månad tillbaks.
Tegnell sa tidigare i veckan vid en presskonferans att dom inte försökte stoppa spridningen.
Han är ynkrygg som förmodligen tror att om dom går ut med att flockimmunitet är det FHM vill ha, så kommer folket att reagera med bestörtning.
Fast nu har DN 27 mars 2020 publicerat en artikel baserad på FHM egna modell.
"Den första vågen av covid-19 väntas bli kraftig och smitta 100.000 svenskar. De allra flesta tros få milda symtom, medan 17.000 allvarligt sjuka måste vårdas på sjukhus. För ytterligare 5.000 krävs intensivvård. Den största gruppen som behöver sjukhusvård är vuxna under 65 år. Detta enligt den modell Folkhälsomyndigheten räknat fram".
https://www.dn.se/nyheter/sverige/22000-svenskar-vantas-behova-sjukhusvard-vid-forsta-coronavagen/

Med det sagt så är det utan tvekan en flockimmunitet som dom vill ha, MEN FHM HAR INTE ÄNNU GÅTT I MEDIA OCH SAGT ATT DET ÄR DERAS STRATEGI!
Därför vart jag intresserad av din källa till att dom skulle ha sagt så. Men så var alltså inte.

Mycket text och du förstår inte ens själv vad summan av det du skriver innebär.

Citat:

Han säger senare i samma artikel. Citat. "Däremot håller Anders Tegnell med om att en flockimmunitet är positiv." slut citat.

Citat:
Han är ynkrygg som förmodligen tror att om dom går ut med att flockimmunitet är det FHM vill ha, så kommer folket att reagera med bestörtning.

Det finns en viss motsägelse här, jag ser den, gör du?

Flockimmunitet är inte en medveten strategi, det är en konsekvens av att man inte kan stoppa smittspridningen, det går inte att utrota viruset i Sverige, alternativet är att göra vad man kan för att sakta ner spridningen, och det är vad alla åtgärder syftar till.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Svenska Staten borde skicka ut Avigan och hemma-test till alla medborgare, alla får ett paket i postlådan.

Det är ju bevisat att Avigan hjälper om man börjar ta det tidigt i sjukdomsförloppet.

Det hade sparat många inläggelser.

Vad är Avigan? Vem har testat det?
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
Vad dillar du om? Ingen, jag upprepar, INGEN i hela världen vet i nuläget helt säkert vilka beslut som är garanterat rätt eller fel (och framför allt inte en enda av alla självutnämnda ”experter” i den här tråden). Det finns ingen färdig facit ännu! Du visar en sådan kunskapsbrist att jag faktiskt skäms lite å dina vägnar.

Oj, vad uppjagad man kan bli. Att du inte är vidare bevandrad i moralfilosofin blev väldigt tydlig. Rätt och fel beror på intention. Facit (utfallet) är irrelevant i sakfrågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in