2020-03-28, 15:54
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Ok, kanske var en smula överdrivet. Det erkänner jag. Men det jag menar är att vi måste leva som vanligt. Vissa av oss har inte föräldrar på äldreboende och måste ta hand om räkningar, handla mat osv.

Nej, vi ska faktiskt INTE fortsätta leva som vanligt. Det säger Tegnell också. Ja, vi ska fortsätta jobba, det gör jag med, men vi ska dra ner på resor, vi ska inte samlas i stora grupper överallt, vi ska inte ha långa köer överallt. Allt för att sjukvården iaf ska få en ärlig chans att hänga med.

Och om alla faktiskt fattade detta och respekterade det så skulle man inte behöva totala lock downs. Resten av Europa har det för att folk som du ignorerade uppmaningar och brassade på som vanligt. Det är sådana som du som ser till att vi får fler restriktioner, genom att inte acceptera och efterleva de instruktioner och råd du får.
Citera
2020-03-28, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Han som dog först i det här i Sverige hade HIV.

Den är nog större. Skulle tro 20-40%, kolla Iran. Sök dödstalen för spanskasjukan i stället i Iran, har du 20% dödlighet. Mycket har nog inte hänt i sjukvården under de 100 åren som har gått. De har backat i tiden i stället. Nej deras inrapporterade siffror stämmer inte.
Nja, Iran ska vi vara försiktiga med. Tidigt rapporterades 20% dödlighet, men de förväntades ha enorma mörkertal.

Dessutom får många såpass icke-kritiska symptom att de gott kan stanna hemma. Det visar sig inte minst i Sveriges siffror över smittade vs vårdade.

Däremot tror jag säkert att 30-40% av de som faktiskt läggs in hade kunnat dö utan vård. Inte minst de 5-6% av smittade som blir kritiskt sjuka, där kan man nog räkna med att de flesta dör utan vård. Men även vissa andra.

5-10%, därav.
Citera
2020-03-28, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Sverige kan inte stoppa en pandemi som dödar tusentals varje dag. Vilket jävla snille.

Nej...?

Men förutsättningar och agerandet därefter kan göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag kan delvis hålla med dig, men för mig personligen är det viktigare att försöka hitta positiva tecken även om man ändå får vara förberedd på att det kan bli värre än vad man trodde.

Jag är övertygad om att vissa länder kommer vara mer lyckligt lottade, andra tvärtom.
Jag hoppas givetvis Sverige tillhör de lyckligt lottade.
Men jag sätter inga pengar åt något håll.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coronaman
302 är senaste siffran (uppdaterad kl 15.45).

Gamla, daterade siffror, de där på 102 och 105.
I eftermiddags, kl 14.10, bekräftades alltså det 110:e dödsfallet i corona i Sverige, detta 110:a skedde i Skåne.

Ja jag menar ju det. De gör allt för att få det att framstå så milt som möjligt. "vill inte skapa panik" - är deras motto. Vilseled befolkningen till varje pris!
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det är väldigt knepigt att jämföra olika länder som geografiskt ligger på olika sätt och har olika förutsättningar.
Det är ingen som vill ha fler döda än absolut nödvändigt.
Oavsett vilken ståndpunkt man har.

Vilka förutsättningar är det vi inte har? Förutom oviljan att skala upp testningen. I Sverige skyller vi det på material och personal.

I andra länder är personalen frivillighetsorganisationer och man tillverkar egna testkit. Sverige är synonymt med att leta problem för enkla problem.

Likadant som Damberg som säger det är oerhört komplext och OMÖJLIGT att stänga ner Stockholm. Verklighetsfrånvänt då hela EU stänger ner.
Citera
2020-03-28, 15:56
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Vad är Avigan? Vem har testat det?
http://fftc.fujifilm.co.jp/en/avigan/index.html
Citera
2020-03-28, 15:56
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det var inte mig du frågade.
Men självklart kommunicerar inte FHM utåt allt de diskuterar på myndigheten. Lindes tankar var definitivt mer än en gissning, hon är såklart väl insatt i hur FHM brukar resonera.
My bad, jag var för snabb med att svara.
Lindes uttalande ger trots allt stöd för teorin att FHM siktar på flockimmunitet trots väldigt dystra siffror.
Citera
2020-03-28, 15:57
Medlem
gabrielle2s avatar
Siffrorna på worldometers vad gäller Sverige är fan helt missvisande. Står att ca 3500 är smittade men på nya fall inget. Det är ju bara för att man inte testar annat än de som kommer in på sjukhuset. Blir som en stor lögn eller som att det ser bra ut mot övriga länder.
Citera
Medlem
Antal döda av corona:

Italien 25/2-4/3 (9 dagar) 11-12-17-21-29-41-52-79-107

Sverige 19-27/3 (9 dagar) 11-16-20-23-33-40-63-78-105

Italien idag: 9134 döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Jag skulle inte säga att vi är "mer eller mindre OK" när läkare jobbar utan skyddsutrustning och insjuknar.
Hur är vi ens OK nu? Det är typ fullt. Fortsätter vi i samma takt så är det helt fullt om några dagar..
Vad händer då? Det har de inte adresserat.. för att inte skapa panik och kritik.
Men det enda de gör är att skjuta på det.

När det är fullt på sjukhusen och IVA-platserna kan jag lova dig att svennebanan kommer bli ännu försiktigare och det kommer fortsätta tills vi har ett vaccin eller tillräckligt många platser(vilket vi aldrig kommer få).
Om vi har 30 nya per dag som ska in på IVA, och varje person skall stanna där i 14 dagar behöver vi 420 IVA platser för att det skall gå runt och ingen bli bortprioriterad. Har för mig att det sades att vi kunde öka antal IVA platser till 800 så småningom, rätta mig om jag har fel. Med dagens siffror så blir vården iallafall inte överbelastad, men det är klart det är väldigt dåligt att någon ens behöver ta in på IVA.
Att så många lever som vanligt är bekymersamt, och vi ser resultatet först efter 3-4 veckor.
Senast redigerad av Flashback100 2020-03-28 kl. 16:00.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Intressant.

Bor i Oslo och var till Vinmonopolet (Systembolaget) för två timmar sedan. En väktare står vid dörren och släpper folk in varsamt. En går ut.., och en släpps in efter att väktaren har sprutat med en blomspruta på händerna till kunden. Kön börjar ca 5 meter ifrån dörren, ingen trängsel och folk håller en schysst sfär ifrån varandra.
Avundsjuk. Jag vet inte vad jag ska säga. Gasen i botten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in