2020-03-28, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur menar du nu? Det är ju tvärtom: danskarna vill öppna skolorna för att smittspridningen ska gå FORTARE. Då ökar ju även risken för de äldre (och andra riskgrupper) att smittas innan vaccinet eller boten kommer. För det GÅR inte att isolera dem hundraprocentigt (inte ens de som själva fattar att de bör isolerar sig).

Det är ju omöjligt att ha hela länder i karantän under en längre tid, hjulen måste rulla annars går hela världen i konkurs.
Öppna upp och se till att skydda de äldre och svaga är enda alternativet.
Citera
2020-03-28, 12:57
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Problemet är väl att Sverige går emot övriga länder i Europa även på den punkten och räknar offer mellan kl 14-14 medan till exempel Italien kl 18. Då haltar löpande information.

Då har alltså Spanien ännu större problem som rapporterar på förmiddagen.
Herregud alltså, folk bara letar fel och konspirationer där inget finns. Gnällkärringar.
Citera
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thegn
Jag tror snarare det är mer än hundrafaldigt, d v s minst 300.000 vid det är laget. Glöm inte att ca 50 % av de som blir smittade har noll och inga symtom.

Kan någon vänlig själ ge mig en vetenskaplig förklaring till varför vissa inte uppvisar några symtom alls medan andra dör som flugor? Det är en oerhört stor spännvidd mellan dessa. Maximal rentav.

Jag är född i slutet av 60-talet och har aldrig haft influensa. Jag har alltid tolkat det som att det är mitt starka immunförsvar som spelar in. För det kan väl inte vara så att jag har haft influensa utan att märka det, eller?
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Har införst i stora delar av landet.
Dels tider tidigt på morgonen då allt är nystädat och inga andra än gamla och andra i riskgrupper får handla. Sen har andra infört tjänster där mat körs hem så de inte ens behöver gå ut.
Läste om en mindre stad igår där Ica har 2 personal som står och packar kassar som ska köras ut till gamlingar hela dagarna så tjänsten verkar användas av många... i alla fall där.

Det är ju bra initiativ, men det behöver ju utföras konsekvent på stor skala nationellt.
Inte som ett alternativ till att gå och handla självt.

Var i butiken iförrgår, fullt med gamlingar.

Om man inte gör det fullt ut så kommer man ju ändå gå på pumpen i slutändan.

Det är just detta jag har så svårt för, att man är så genomgående inkonsekvent.
Senast redigerad av Sinnersten 2020-03-28 kl. 13:01.
Citera
2020-03-28, 12:58
Medlem
Provade att boka en biljett till Gotland över påsklovet som börjar nästa helg. Flera avgångar som går dit i början på lovet och de som går hem helgen efter är fullbokade.

Hoppas Gotland är förberedda för om ett par veckor så har skiten spridit sig över hela ön.

Edit: OBS! Provade bara för att kolla läget.
Senast redigerad av argeneau 2020-03-28 kl. 13:00.
Citera
2020-03-28, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Totalt nonsens. De flesta rapporterar en gång/dygn.

nja, tex spanien kan man se ökade siffor under dagen
Citera
2020-03-28, 12:59
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Ja, det tycker jag att de gör. Anders Tegnell ger ett väldigt bra intryck.

Att landet är fullt av inkompetenta halvanalfabeter till snorungar, som inte förstår så mycket, ger inte honom dåligt skimmer.
Då bryr du dig ju inte alls om vad som är sant och vad som inte är det. Du vill bara att det ska låta bra.

Inte förstår bättre? Hur menar du? Det blev ju allmän spridning i Sverige. Eller menar du att det är lögn?
Citera
2020-03-28, 12:59
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
nja, tex spanien kan man se ökade siffor under dagen

Ja, de tycks ibland uppdatera vissa regioner på kvällen. Men det är ju inte en ständig rapportering där heller.
Citera
2020-03-28, 13:00
Medlem
Diskuterarns avatar
Någon som vet om arlanda är öppet? Har känslan av att flygplatsen fortfarande öppen och att vem som helst kan flyga in från de drabbade länderna.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Finns redan på vissa ställen.

---------------------

Själv är jag miljardär och har köpt Ica-butiken där jag bor. Använder den privat nu tillsammans med nära och kära.

Är på landet, idag skiner solen och det är som om alla har gått man ur huse och ska in allihop samtidigt i byns enda affär idag, lokalboende som inresta till sommarstugorna, tror knappt jag sett så mycket folk förutom när det är marknad,

det kommer att gå fort det här. Såg förövrigt en kvinna med munskydd och barnvagn idag.

Det är väl som farligast nu -om/när dödssiffrorna stiger och om/när folk blir sjuka stannar de nog hemma mer,
Citera
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
De flesta länder rapporter flera gånger per dygn ungefär var 3:r timma. Vissa länder har live rapportering.

Sveriges sätt att släppa nummer är komplicerat och förvirrande för gemene svensk. Man måste släppa dödsfall och bekräftat smitta var 3e timme som de flesta I-länder.

Fast det är ju fan närapå besatthet att sitta och läsa dödssiffror var tredje timma. Vad gör ni mer än att flippa på flashback med dessa siffror egentligen? Kan knappast vara nödvändigt för befolkningen att följa uppdateringarna i realtid tänker jag. Ni är uttråkade misstänker jag. 50 eller 55 döda per dag spelar ingen roll för den enskilde flashbackaren som vill diskutera, skärp er. Ta fram en kortlek och lägg en patiens eller något emellanåt.

Ni vill bara bada i död här.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Har tidigare varit kritisk mot den sidan. Den visar +1 dödsfall idag, men region Skåne har rapporterat in två dödsfall idag.

Enligt Sydsvenskan så stämmer det med 2 nya dödsfall, de senaste dygnet men totalt fem personer i Skåne har nu avlidit i sviterna av coronaviruset och det stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in