2020-03-28, 11:18
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Återkom när vi har 101 döda så återkommer jag förhoppningsvis när vi har 240k döda i Sverige och erkänner att jag hade fel!

Ja okej nu har vi 105 fall. Jag skulle återkomma sade du lite malligt, får nu hedra din önskan. Min tråd här som jag publicerade i början på Mars har växt lite ser jag. Många som var skeptiska men som nu fick bekänna färg under svärdet.
Citera
2020-03-28, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
1 månad blir inget problem. Kan skambuda runt höger och vänster till dess. Du har helt rätt i att man ska vänta tills hösten. I mitt fall är det omöjligt. Känns så krasst att tvingas till detta när man vet att bättre möjligheter finns om man bara kunde vänta...

Läste ngt om att du kan hyra rum hos Stordalens hotell för 8000kr/mån. Det kanske är ett alternativ under ett antal månader?
Citera
2020-03-28, 11:40
Medlem
I Juli 2020 kommer priserna vara 40% lägre än i Januari detta år.

Då kommer vi ett gäng från Kina och köper.
Citera
2020-03-28, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Har du lånelöfte framöver så lägg skambud när det är som mörkast, jag skrev ett tidigare inlägg i tråden hur vi gjorde när det blev prisfall hösten 2017 och vi fick nog huset 3 miljoner billigare än vad säljaren tänkt sig och 4 miljoner under toppriserna i området.

Jag hade då suttit i ett år och gett skambud och mäklarna var riktigt trötta på mig, följde 4 områden i stockholm.

Döm om min förvåning när dessa accepterade men dom hade redan köpt en lägenhet och jag var enda spekulant tidig vinter 2018.

Många andra valde att dra tillbaka huset men eftersom jag hade koll på området så jag att dom fick sälja 1-2 år senare till betydligt lägre pris än vad dom tänkt.

Stirra dig inte blind på statistik för hela stockholm och vänta inte för länge.

Med det sagt, det har inte tagit fart ännu och när tiden är inne vet jag inte men ett kraftigt prisfall kommer vi garanterat se.

Ditt problem kommer bli om du får ett banklån men högre kontantinsats brukar lösa det.

Jag gjorde någonting liknande för några år sedan. En del mäklare vägrade ta emot mina bud och försökte skämta bort det. Det är bara att stå på sig. Själv lyckades jag till slut köpa en lägenhet (jag misstänker att mäklaren var less på både lägenheten och den snikna kärringen som sålde) ett stenkast från tunnelbanan 20% billigare än utropspriset. Som av en tillfällighet kom den inte med i Hemnets statistik.

Min åsikt är att mäklare blir de som är alldeles för ohederliga för att handla med begagnade bilar.
Citera
2020-03-28, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurFleck
Nu var jag ju förvisso inte med när det begav sig på tidiga nittiotalet, men av vad jag förstår så förekom det en ganska så allvarlig finanskris mellan åren 1990-1994 och detta skall tydligen ha berott på bland annat George Soros?

Hur som helst, Ni som var med då, hur var det då? På bostadsmarknaden dvs?

Visst har man hört åtskilliga berättelser om folk som dels blev skuldsatta för livet på grund av detta, och som fortfarande har kvar åtskilliga hundratusentals kronor i skuld till dagens dato, samt att folk kanske köpte en lägenhet för si och så mycket kronor, och att denna lägenheten sedan såldes för ett rejält underpris och att man efter man sålt sin lägenhet ändå hade kvar stora skulder att betala trots att man inte hade kvar lägenheten ens, på grund av värdeminskningen?

Tror Ni att vi är där än nu? Eller att vi kommer att komma dit så småningom efter vad det lider? Bara en tok skulle ju så klart investera i att köpa en bostadsrätt eller en villa i rådande finansiellt läge, men framgent, tror Ni att vi kan komma att se bostäder vars pris sänkts något otroligt, typ flera hundra tusen kronor, eller var ligger gränsen? Vad är rimligt att tro att det kan bli för någon värdeminskning i genomsnitt? Och när är faran över tror Ni? Samt när är läge att slå till för hugade spekulanter?

Exempel från mitten på 90-talet: Radhus köpt för över 200 000 kr (1989), såld för 20 000 kr efter mycket om och men. Gick knappt att bli av med. Liten ort dock, men ger en fingervisning om vilket tapp det handlade om. Arbetsmarknaden var en katastrof och nedskärningarna var brutala. Vi gick från det gamla Sverige till det nya, det vi lever i idag.
Citera
2020-03-28, 12:21
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines

Ja! Mera Kina! Som tur är har du fel. Ni hao motherfucker.
Citera
2020-03-28, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsurewasntme
Ja! Mera Kina! Som tur är har du fel. Ni hao motherfucker.

Jag har rätt
Citera
2020-03-28, 12:28
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Läste ngt om att du kan hyra rum hos Stordalens hotell för 8000kr/mån. Det kanske är ett alternativ under ett antal månader?

Bra idé. Men i mitt fall innebär det att jag måste hitta nåt senast i September, inflyttningsdagen måste vara före januari. Flyttar jag in i januari, då är det kört, vinstskatten kickar in. Juli är dött månad, så man har halvsömnig Augusti och September på sig att hitta nåt.

Sen finns risken att säljarna även de avvaktar hösten, då har man ännu färre objekt...
Citera
2020-03-28, 12:32
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Jag har rätt

Tror inte att ni blir insläppta i något land efter det här fladdermössätande jävlar....
Citera
2020-03-28, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Tror inte att ni blir insläppta i något land efter det här fladdermössätande jävlar....

kompis, det är vi som har cashen...

min polare har runt 20 millar att lägga

detta är bra för sveriges ekonomi

vi ser till att priserna inte rasar ännu mer, till typ -50%

Citera
2020-03-28, 12:37
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Jag har rätt
Ät en till fladdermus och kom till sans.
Citera
2020-03-28, 13:21
Medlem
Citat:

Hehe ja det va nog kinesernas baktanke att söndra och förstöra västvärldens ekonomi.. köpa in sig i aktier när de är på väg upp igen.
Även köpa på sig alla bostäder och mark i väst.
Sedan i det tysta mobiliserar sig Ryssland, EU, USA, och alla andra länder i en gemensam attack mot Kina och bombar bort dem från jordens yta
Krig är det oundvikliga och när detta är över kommer hela världen rikta sina blickar mot Kina i hat.

Bostadspriserna kommer givetvis att falla! Allt annat vore konstigt men frågan är hur mycket..?
Jag gissar på 25% - 35%..... efter 6-8 år är de på 2019 års nivå igen förutsatt att vaccin finns om ett par år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in