2020-03-28, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Får man fråga hur dina skambud såg ut procentuellt?

Abolut,

Utropspris 8.9 miljoner.

Förhoppning om bid-frenzy up till 10 miljoner.

Första bud - 7 miljoner
Andra bud - 7.1 miljoner
Tredje bud - 7.2 miljoner

Mellan buden försökte mäklaren få oss att gå upp kraftigt - säljaren kan aldrig gå så lågt... minst 500 000kr till... nej det går inte...

Sen plötsligt - säljaren accepterar 7.2 om ni lägger det snabbt.
Citera
2020-03-28, 10:07
Medlem
I min lilla lugna bostadsort läggs i regel 1-2 boenden ut per år till salu. Inga priskrig, men de brukar få viss budgivning.

Redan i år har fem objekt gått ut till försäljning, varav två har sålts till underpris, utan budgivning.

Detta är knappast representativt för landet i stort, men det visar på förändringar i den lokala marknaden.
Citera
2020-03-28, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Vet en som köpte hus med sin dåvarande tjej utanför Trollhättan vid 90tals krisen. Tror båda jobbade vid Saab. De fick inte låna för att köpa ett befintligt hus, däremot bygga nytt. När kraschen kom och bägge miste jobbet, separerade..så tog banken huset. Ska inte sålts ett hus på nåt år alls i den trakten. Hursomhelst blev det en stor skuld. När jag träffade på honom så levde han på existensminimum nästan 10 år senare. Han hade nån deal att han fick behålla övertidspengar när han jobbade. Efter att inte ha sett honom på några år så dök han upp runt 2005. Körde då en bil som var färdig för skroten. Såg ut att må dåligt.
En annan person jag stötte på i mitten på 90talet var på nån praktikvecka på mitt jobb i mitten på 90talet. Också en som i praktiken skulle dö med existensminimum. Man 55 års åldern. Byggt hus i Sthlmsområdet. Bygget drog ut på tiden, såldes på exekutiv auktion till citat ” en j-la invandrare”. Samtidigt hade göken borgat för lägenhet som sonen köpt tillsammans med flickvän, också i Sthlmsområdet. Det sprack(både förhållandet och bostadsgrejen) och gubben stod med den skulden också. Den bittraste person jag någonsin stött på. Det värsta var att han såg inte nåt personligt ansvar i det hela utan skyllde på banker och allt annat möjligt.

Dessa två är mina stora utropstecken för att inte blåsa på och försöka vara ansvarsfull. Deras misstag och taskig tajming(oflyt) var ju i princip som att dra kistlocket över sig.

Ja risktagaren klarar sig ofta fram tills det blir stora störningar, då kraschlandar den som hade fel timing totalt och det blir livslång misär.

Vi kommer snart se kraftigt ökade självmord i spåren av kommande Deppression.

Sen har vi klassikern som du beskriver ovan, uppsagd, banken tar huset, frun skiljs.

Ibland har det att göra med att en person stod på lånet så den andra kan klara sig genom skilsmässa i andra fall bara att livet kraschat totalt och ena partnern känner att dom skulle må bättre av en nystart med en en ny ung fru

AB kommer vara proppfulla av - vi visste inte och nu är våra liv förstörda.
Tyvärr så är det så vuxenlivet ser ut och i denna kris kommer absolut ingen bry sig för alla har fullt upp att överleva själva.

Den lågkonjunktur som vi nu står inför är en på 100 år (förmodligen). 2-3-4 år från nu är livet tillbaka till det normala och de som har pengar kan förändra sina liv när priserna är i botten och allt som blodigast.
Citera
2020-03-28, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurFleck
Nu var jag ju förvisso inte med när det begav sig på tidiga nittiotalet, men av vad jag förstår så förekom det en ganska så allvarlig finanskris mellan åren 1990-1994 och detta skall tydligen ha berott på bland annat George Soros?

Hur som helst, Ni som var med då, hur var det då? På bostadsmarknaden dvs?

Visst har man hört åtskilliga berättelser om folk som dels blev skuldsatta för livet på grund av detta, och som fortfarande har kvar åtskilliga hundratusentals kronor i skuld till dagens dato, samt att folk kanske köpte en lägenhet för si och så mycket kronor, och att denna lägenheten sedan såldes för ett rejält underpris och att man efter man sålt sin lägenhet ändå hade kvar stora skulder att betala trots att man inte hade kvar lägenheten ens, på grund av värdeminskningen?

Tror Ni att vi är där än nu? Eller att vi kommer att komma dit så småningom efter vad det lider? Bara en tok skulle ju så klart investera i att köpa en bostadsrätt eller en villa i rådande finansiellt läge, men framgent, tror Ni att vi kan komma att se bostäder vars pris sänkts något otroligt, typ flera hundra tusen kronor, eller var ligger gränsen? Vad är rimligt att tro att det kan bli för någon värdeminskning i genomsnitt? Och när är faran över tror Ni? Samt när är läge att slå till för hugade spekulanter?

Fetat,

Vet inte vad du letar efter för prisklass men lite förenklat exempel nedan summorna är fiktiva,

Bankerna kommer lägga ett tak på lån och majoriteten har då råd med säg boenden upp till 4 miljoner för en familj.

De som tidigare kunde köpa hus för 6-7-8-9 miljoner är nu nere och jagar för 4 miljoner.

Dyra hus kan alltså gå ned kraftigt i pris, +35%.

1rok och mindre boenden blir dyrare för fler slåss om objekten.

Lägenheter är en spread.

Får du en helt död marknad vid en total härdsmälta så finns det möjligheter i alla prisklasser om du hittar dom som måste sälja. Det gör du genom att skambuda på så många objekt du orkar till någon accepterar, gå ned kanske 20% från utropspris.

Problemet i en härdsmälta är att bankerna blir restriktiva men det kan man lösa genom större kontantinsats och lägre slutpris än utropspris som höjd för framtida prisfall.
Citera
2020-03-28, 10:22
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Abolut,

Utropspris 8.9 miljoner.

Förhoppning om bid-frenzy up till 10 miljoner.

Första bud - 7 miljoner
Andra bud - 7.1 miljoner
Tredje bud - 7.2 miljoner

Mellan buden försökte mäklaren få oss att gå upp kraftigt - säljaren kan aldrig gå så lågt... minst 500 000kr till... nej det går inte...

Sen plötsligt - säljaren accepterar 7.2 om ni lägger det snabbt.

Tack för infot. Söker något kring 2,5 miljoner och nedåt. Ska testa det här närmaste veckorna.
Citera
2020-03-28, 10:29
Medlem
Citat:
Tack för infot. Söker något kring 2,5 miljoner och nedåt. Ska testa det här närmaste veckorna.

Mäklarna kommer försöka få dig att,
-skämmas
-bli orolig att inte få objektet så du höjer priset.
-känna dig fattig
-bli din bäste vän om du bara höjer budet.

räkna med att lägga bud på väldigt många objekt under ganska lång tid och få extremt många nej

EDIT - vi köpte en semesterlägenhet i portugal för ett tag sedan i en liten stad där alla kände alla och mäklarna till sist vägrade visa objekten för oss för vi var så jobbiga men vi körde på och hittade det vi ville ha till priset vi ville betala men det blev nästan lite stigma för oss hos mäklarskrået
Senast redigerad av Africanized 2020-03-28 kl. 10:34.
Citera
2020-03-28, 10:35
Medlem
Känns ju möjligt att de som sett sin bostad som ett sparande och kanske planerat casha in på en pristopp inför pension vill sälja nu. Typ för att flytta söderut.

Det kan ju driva på utbud ihop med att vissa tvingas sälja när de blir av med jobb. Svårare att se att räntor kan gå i taket på kort sikt och så orsaka en priskrasch.

Sen är det ju ett misstag att vi kört minusränta under högkonjunktur. Annars kunde man ju sänkt nu som enkelt medel att hjälpa folk.

Men krasch blir det helt klart, flera faktorer kommer spela in. Ovilja att köpa i osäkert läge, större utbud och förväntningar om dålig ekonomi samt höjda räntor.
Citera
2020-03-28, 10:42
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Mäklarna kommer försöka få dig att,
-skämmas
-bli orolig att inte få objektet så du höjer priset.
-känna dig fattig
-bli din bäste vän om du bara höjer budet.

räkna med att lägga bud på väldigt många objekt under ganska lång tid och få extremt många nej

EDIT - vi köpte en semesterlägenhet i portugal för ett tag sedan i en liten stad där alla kände alla och mäklarna till sist vägrade visa objekten för oss för vi var så jobbiga men vi körde på och hittade det vi ville ha till priset vi ville betala men det blev nästan lite stigma för oss hos mäklarskrået

Tyvärr så befiinner jag mig i en sån position att jag "måste" skaffa något snart. Dels väntar en skatt från bostadsförsäljning vid hörnet, december om jag inte köper något och dels bor jag hos en vän "tills vidare". Så, måste agera nu...
Citera
2020-03-28, 10:56
Medlem
Citat:
Tyvärr så befiinner jag mig i en sån position att jag "måste" skaffa något snart. Dels väntar en skatt från bostadsförsäljning vid hörnet, december om jag inte köper något och dels bor jag hos en vän "tills vidare". Så, måste agera nu...
Vänta helst in hösten om din vän är ok med det. Du kommer med största sannolikhet att få bättre priser då.

Förstår att du måste köpa dock. Men att bara vänta en månad nu kan göra stor skillnad i pris.

Om du mot förmodan måste köpa nu så var inte särskilt selektiv utan ge låga bud på flera objekt.
Senast redigerad av Mafia 2020-03-28 kl. 10:59.
Citera
2020-03-28, 10:57
Medlem
I stockholmsförorter ses extremt många nya annonser ute.

En till notering är att lägenheterna inte ser särskilt uppiffade och stylade ut. Det ser med andra ord ut som att man hastigt försökt få till en annons och lägga ut. Som strössel på glassen så går mäklare senast igår ut med krav om att kunna skriva digitala kontrakt vid försäljning - allt för att snabba på affärerna.

Mot sommaren ser vi nog ett blodigt priskrig på marknaden.
Citera
2020-03-28, 11:01
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Vänta helst in hösten om din vän är ok med det. Du kommer med största sannolikhet att få bättre priser då.

Förstår att du måste köpa dock. Men att bara vänta en månad nu kan göra stor skillnad i pris.

Om du mot förmodan måste köpa nu så var inte särskilt selektiv utan ge låga bud på flera objekt.

1 månad blir inget problem. Kan skambuda runt höger och vänster till dess. Du har helt rätt i att man ska vänta tills hösten. I mitt fall är det omöjligt. Känns så krasst att tvingas till detta när man vet att bättre möjligheter finns om man bara kunde vänta...
Citera
2020-03-28, 11:06
Medlem
Citat:
1 månad blir inget problem. Kan skambuda runt höger och vänster till dess. Du har helt rätt i att man ska vänta tills hösten. I mitt fall är det omöjligt. Känns så krasst att tvingas till detta när man vet att bättre möjligheter finns om man bara kunde vänta...

Om du ser det positivt så hann du sälja innan nedgången så du får rimligtvis bättre bostad för samma peng. Så egentligen hade du "tur" faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in