Citat:
Ursprungligen postat av
Tryckallan74
Jag har snusat ganska exakt 30 år, snusar mer än en dosa om dagen (Granit lös)
efter att jag har lagt ut en snus så vill jag efter max fem minuter efter ha en ny, annars blir jag orolig i kroppen.
Men det jag inte förstår är vad som händer under sömnen, kan inte sova med snus inne.
Jag kan sova allt ifrån 8 - 15 timmar i sträck, det jag inte fattar är varför vaknar jag inte av svår
nikotin abstinens? I alla fall nån gång per timme?
Hur funkar kroppen här egentligen, hur är det för andra med starkt nikotin beroende?
När man sover slår man väl av helt och hållet. Svårt att slänga in en prilla eller ta en cigg i sömnen.
Jag utgår bara från mig själv och har mer sett mitt rökande som en vanesak än ett beroende. Jag har slutat en gång tidigare för 10 år sedan och höll upp utan problem i 2 års tid. Nu gör jag ett nytt försök och har snart hållit upp i en vecka.
För mig är det mer en vanesak förknippad med rutiner vad det gäller rökningen. Som rökare är det väldigt lätt att anpassa sina rökpauser oavsett vad man har för sig. Nytt arbete, nya rutiner...lätt att veta när man kan ta en cigg. Dagliga återkommande rutiner är vad som styr mitt rökande.
Tar jag bort dessa rutiner så röker jag konstigt nog inte lika mycket under en kort period. Men då skapar jag nya rutiner som jag kan anpassa mitt rökande efter och röker inom kort lika mycket igen.
Ägnar jag mig åt nån sport som gymmet, spåret, bowling eller badminton så har jag inte det minsta sug efter en cigg. Inte förrän jag kommer hem och slänger på en kaffe efteråt så kommer suget efter ciggen igen, eftersom jag förknippar cigg med kaffepaus.
Som snusare har man väl kanske lättare att ha tätare rutiner vad det gäller att ta en prilla. Du kan slänga in en när du vill utan att behöva sticka utomhus.
När du sover stänger du av från alla rutiner. Kroppen återhämtar sig.
Skulle vara intressant att veta om en heroinist klarar av att sova utan att vakna av kraftig abstinens mitt i natten.