2020-03-28, 11:13
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
De moraliskt överlägsna svenskarna är duktiga att peka på andra och säga att de gör fel. Om vi bara vore så kritiska mot våra egna myndigheter...

Även när de styrande sköter krisen extremt dåligt? Löfvens standardsvar när det krisar (t.ex. Transportsytrelseskandalen) är "Vi tar ansvar för Sverige. Vi behöver inget extraval i dessa kristider". Sväljer folk verkligen sådant skitsnack?

Ja, vanligtvis stärks styret. Människor vill "ställa upp för landet" så att säga. Brukar vara så.
Har de styrande misskött sig så kan de få minskat stöd efteråt. Om de inte lyckas dölja sina misstag, skylla ifrån sig o.likn.
Oftast under kriser så ska de styrande missköta sig ganska ordentligt för att få minskat stöd.
Själv anser jag iof att de gör det nu i Sverige. Fast det är ju jag det.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Fel, i flera länder har dödssiffran ökat mycket snabbt och ännu mer än i USA.

Vad som är intressant är antal döda per capita.

Högst ligger San Marino med 619 döda per miljon innevånare. Därefter Italien 151 döda per miljon och Spanien med 110.

USAs 5 döda per miljon innevånare är väldigt blygsamt i dagsläget. Nog att det finns stora bekymmer i USA som exempelvis många hemlösa och många utan tillgång till sjukvård men jag undrar fortfarande hur Sverige kan påstå att läget just nu skulle vara värre i USA?

Jag tror att anledningen till varför man anser att det är värre i USA är för att det finns en större procent av befolkningen där borta som fortfarande inte tror på sjukdomen och de har även människor som aktivt nekade sjukdomens existens bra länge ovanpå att de har en hel del fundamentalister som tror att det bara är de otrogna som smittas osv.

Allt detta ovanpå att du har flera stater som har en hög medelålder, Floridas medelålder ligger på 41,4 och West Virginias ligger på 42 eller 43 har jag för mig, USA är en tickande bomb när det kommer till dödstalen då de har stater som har stora samlingar av äldre ovanpå deras U-Lands nivå när det kommer till sjukvården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag tycker också det, men Folkhälsa(o)myndigheten har ju också ett stort ansvar i sitt uppdrag från regeringen att förebygga folkhälsa.

Ja självklart. Vilket även gäller för skolpersonal, deras hälsa är också folkhälsa. Det finns socialtjänst och polis som kan jobba mot de här familjerna.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ett beslut blir inte bättre än beslutsunderlaget,

ju mer korrekt information jag har, all fakta och alla konsekvenser,

desto bättre/ansvarsfullt beslut kan jag fatta.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag är läkare och har flera kolleger som har kontakter inom medicinproduktindustrin.
En kollega har just fått ett bud på 100.000 utomlands godkända tillförlitliga tester ’a 7kr styck att leverera i veckan.
Men Sveriges myndigheter visar inget intresse...
Tester börjar väl finnas ganska många av men det är väl tillförlitligheten som ifrågasätts. Hur många procents felmarginal? När det max får vara promille..

Måste kompetent vårdpersonal användas för att utföra testerna finns en begränsning även där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTiger1967
Han snakket om antall tester totalt pr dag. Ikke antall positive tester.
I Norge var det pr 26 mars kl 1500 utført 78 036 tester.

Jaha, my bad. 😬
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Hur kom du fram till den siffran?

16 till 105 på 7 dagar.

Men visst, vet inte riktigt vad som är korrekt dödsiffror för Sverige igår, eftersom FHMs officiella siffra är från förmiddagen och 105 eventuellt inte är 100% pålitligt.
Citera
2020-03-28, 11:14
Medlem
Vi har nu nått läget där 25-30 personer dör per dygn. Idag kommer dödssiffran med största sannolikhet hamna på 130.

Årligen dör det 200 i Sverige utav influensa, är det någon som fortfarande vill jämföra influensa med detta virus? Vi når influensa dödstalet om året på en månad med detta virus.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Det där är mkt intressant och svaret är sannolikt ja. Vi har känt till hundars diagnostiska potential länge nu utan att det slagit igenom i praktiken. Ligger väl inte så mycket pengar i det antagligen.

Grejen är ju att hundar får corona med, stackars hund..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Det där är mkt intressant och svaret är sannolikt ja. Vi har känt till hundars diagnostiska potential länge nu utan att det slagit igenom i praktiken. Ligger väl inte så mycket pengar i det antagligen.

De har börjat träna hundar för att hitta coronasmittade.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Visst är det presskonferens idag klockan 14, med Folkhälsomyndigheten och kanske statsministern? Det kan man ju förvänta sig naturligtvis i dessa tider. Vilka kanaler sänder?

Nää tror inte det, de har festat igår med 499 pers och är bakfulla. Läget är ändå stabilt.
Citera
2020-03-28, 11:15
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja, vanligtvis stärks styret. Människor vill "ställa upp för landet" så att säga. Brukar vara så.
Har de styrande misskött sig så kan de få minskat stöd efteråt. Om de inte lyckas dölja sina misstag, skylla ifrån sig o.likn.
Oftast under kriser så ska de styrande missköta sig ganska ordentligt för att få minskat stöd.
Själv anser jag iof att de gör det nu i Sverige. Fast det är ju jag det.
Jag anser också att de grovt missköter sig, men eftersom media inte lyfter fram det, med kritiska frågor, kommer det gå obemärkt förbi. Något som sannolikt inte hade hänt om vi inte hade en sosseregering.
Citera
2020-03-28, 11:15
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Visst är det presskonferens idag klockan 14, med Folkhälsomyndigheten och kanske statsministern? Det kan man ju förvänta sig naturligtvis i dessa tider. Vilka kanaler sänder?
Viruset tar helgledigt. Så det behövs inte.

Kanske uppdateras det här senare: https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Senast redigerad av okok1 2020-03-28 kl. 11:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in