2020-03-28, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Hittar inte, kan inte du hitta det ?

Sorry, självaste Trump lyckades tillfälligt lura mig.
Däremot så är det klarlagt att ju större ett lands ekonomi faller, ju mer ökar suiciden.
https://reason.com/2020/03/25/trump-suicide-fact-check-coronavirus-associated-press/
Citera
2020-03-28, 11:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKE
Fin tanke men vad händer när en neg-testad dagen efter testet blir smittad och knallar omkring med sitt testresultat i fickan och färskt minne? Kaoz.

Istället tror jag på att testa för antikroppar. Endast de som haft Corona och är immuna får röra sig fritt. Vad sägs om det?

Ja du har rätt i att ett negativt test kan ge en falsk trygghet - ungefär som en cancerscreening - hur länge är man säker på att inte vara sjuk..?

Men om man masstestar många inom ungefär samma tidsintervall kommer man rätt snabbt fånga upp smittspridare. Då kommer sannolikheten att en negativt testad individ blir smittad minska.

Antikroppar är en mycket god idee. Problemet är att man både måste testa personer för aktivt virus och antikroppar. Har den båda måste den trots allt isoleras.
Citera
2020-03-28, 11:04
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Svenskar bespottar USA för att de inte gör någonting. Även om här inte görs något öht.
Svenskar bespottar Kina för att de gör för mycket. Drakoniska åtgärder o.s.v.
Fast de stoppade smittspridningen.
De moraliskt överlägsna svenskarna är duktiga att peka på andra och säga att de gör fel. Om vi bara vore så kritiska mot våra egna myndigheter...
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Sittande styret brukar alltid stärkas under kriser.
Även när de styrande sköter krisen extremt dåligt? Löfvens standardsvar när det krisar (t.ex. Transportsytrelseskandalen) är "Vi tar ansvar för Sverige. Vi behöver inget extraval i dessa kristider". Sväljer folk verkligen sådant skitsnack?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Ändå intressant att Stockholm hade tomma barer igår. Kanske de helt enkelt stannar hemma för att de förstått, eller stannar de hemma för att de har planer för påsk och inte vill bli sjuka?

Båda är väl samma sak?
Citera
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Kina måste ta sitt ansvar efter detta , kommer bli spännande att se vad man gör med dom jävla virusspridarna.Kineserna har förstört hela världen.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
I dagsläget finns det ingenting som tyder på det. Svenskarna är mogna och vana att uppträda ansvarsfullt.

Ett beslut blir inte bättre än beslutsunderlaget,

ju mer korrekt information jag har, all fakta och alla konsekvenser,

desto bättre/ansvarsfullt beslut kan jag fatta.
Citera
Avslutad
En intressant statistik är ju den 14:e mars hade Turkiet 6 smittade officiellt . Nu är de uppe i 5700. Nästan 6000% ökning på 3 veckor. Såklart de mörkade innan. Annars känns ju 6000% ökning på 3 veckor extremt.
Citera
2020-03-28, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miniskalet
Båda är väl samma sak?

Inte direkt. Stanna de hemma för att de förstått så är påsken ganska irrelevant. Stannar de hemma för att de har planer på påsk så stannar de hemma för att inte bli sjuka.

I slutändan vill vi ju inte ha en masaflykt från Stockholm till andra regioner.
Citera
2020-03-28, 11:06
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Antalet dödsfall har ökat med 600% på en vecka i USA: ingen annan nation kommer i närheten av den siffran.

Resultatet av mardi gras kommer om några veckor... kan bli det värsta vi skådat i modern tid.
Allt tyder på detta ja.
https://www.google.com/amp/s/www.washingtonpost.com/national/coronavirus-new-orleans-mardi-gras/2020/03/26/8c8e23c8-6fbb-11ea-b148-e4ce3fbd85b5_story.html%3foutputType=amp
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
En intressant statistik är ju den 14:e mars hade Turkiet 6 smittade officiellt . Nu är de uppe i 5700. Nästan 6000% ökning på 3 veckor. Såklart de mörkade innan. Annars känns ju 6000% ökning på 3 veckor extremt.
Varför skulle de då slutat mörka?
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det är välkänt att alla corona virus har en latent fas jag har inget intresse att sitta och leta upp forskningsrapporter åt dig som du kan göra på egen hand. Du har ingenting att motbevisa något på, du cherrypickar uttryck ur artikeln när det klart och tydligt står i den samma att det är på tok för tidigt att dra några slutsatser av orsaken där med ska alla potentiella anledningar listas. Att låsa in sig på en teori som råkar vara det du hoppas är anledningen är inte vetenskapligt.

Om du inte orkar läsa så får du sitta och argumentera med dig själv i stället. Jag tänker inte curla dig med information för att du är oförmögen att göra egen efterforskning.

Helt ok, jag orkar inte heller babbla med dig då du inte ens förstår vad du själv skriver. Att vara symptomfri betyder t.ex inte att viruset är latent. Viruset jobbar nog på som hejsan ska du se.

Men hädanefter.. om du påstår något.. skicka gärna med en källa som stöd för det du påstår. Att länka till ovidkommande artiklar i andra ämnen ger inte så tillförlitligt intryck.
Citera
2020-03-28, 11:07
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
En retorisk fråga: läste nånstans att sars och mers hade en dödlighet på 10 respektive 35%. Hur hade en sådan spridning sett ut? Eller är dödligheten så hög att de som blir smittade helt enkelt dör och därmed inte sprider det vidare? Nu arbetar jag som vanligt och rör mig ute ungefär som vanligt. Hade dödligheten varit 35% så hade jag definitivt inte lämnat min lght.
Sars hade den egenheten att den inte smittade så mycket innan insjuknande vilket gjorde att det var lätt att identifiera och isolera de sjuka innan de börjat smitta sin omgivning.
Mers smittar också dåligt, de flesta smittfallen mellan människor har skett på sjukhus mellan patient och personal.
Så det handlar om olika smittsamhet i vidare mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in