2020-03-28, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ett beslut blir inte bättre än beslutsunderlaget,

ju mer korrekt information jag har, all fakta och alla konsekvenser,

desto bättre/ansvarsfullt beslut kan jag fatta.
I Sverige är ca. 10% av befolkningen funktionella analfabeter, mot 25% i USA och 47% i Italien. Det gör stor skillnad i dessa tider. Folk läser tidningar och FÖRSTÅR vad som står i dem. En självklarhet för oss, men absolut inte på andra sidan Atlanten.
Citera
2020-03-28, 11:07
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det här är pinsamt för ett land som anser sig vara världsledande i det mesta, basunerar ut om att man är mer förberedda än andra, och dessutom även har haft tid på sig för förberedelser.

Att man sen smyger in siffrorna i sista stund, precis innan nollstängning gör det än mer prekärt.

Som sagt, det behöver inte vara så att man smyger in siffror utan det kan handla om att man rättar till misstag, hade man valt att inte rapportera dödsfallen överhuvudtaget så hade jag hållit med dig, men nu handlar det om att svensk byråkrati och den är ganska unik i att den alltid försöker att göra rätt och alltid försöker att vara korrekt, gör den fel så försöker den att fixa det när den vet att den har felat.
Citera
2020-03-28, 11:08
Bannlyst
Jag har en känsla som växer mer och mer och får mig att tro att det finns chanser att Sverige kommer delvis eller i mycket hög grad mörka den viktigaste delen av statistiken, dvs hur många som dör per dag.
Tror att de flesta länder i världen gör det i viss mån. Men bara om det riskerar att urarta i allvarlig panik hos folk.
MEN. I Sverige, precis som man varit tidig att säga att statistik om antal smittade inte är relevant, kommer man dölja en massa dödsfall. Jag börjar bli övertygad om det.
Jag accepterar det om det inte ska få folk att gå i total panik.
Men det är fan oacceptabelt om det mörkas till den grad att folk fortsätter att sova och tror att allt är "stabilt".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Så snart (tillförlitliga) test är tillgängliga kommer de bli väldigt viktiga.

Men Sverige kan nog fortsätta lita en hel del på människors egen ansvarskänsla. Att tvinga icke-immuna att isolera sig blir nog varken nödvändigt eller önskvärt.

Rätt. Men bra att veta vilka som kan pilla på gamlingar och sluta oroa sig.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Eller kanske Gulafebern? Nej, det är rasistiskt.

Som sagt, Coronasjukan är det som har fastnat hos folket, "China Virus" är för övrigt en term som även Trump verkar ha börjat släppa
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Det sägs att hundar kan känna om en människa har cancer, kankse kan man träna hundar till att känna corona?
Det där är mkt intressant och svaret är sannolikt ja. Vi har känt till hundars diagnostiska potential länge nu utan att det slagit igenom i praktiken. Ligger väl inte så mycket pengar i det antagligen.
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det kommer, ta det lugnt.

Än så länge räcker inte masstesterna till så därför fokuseras dessa till folk inom sjukvården då det är sista stället vi vill få spridning.

Efterhandstesterna är på väg och kommer göra det du önskar genom att de ifall man har utvecklat antikroppar.

Jag är läkare och har flera kolleger som har kontakter inom medicinproduktindustrin.
En kollega har just fått ett bud på 100.000 utomlands godkända tillförlitliga tester ’a 7kr styck att leverera i veckan.
Men Sveriges myndigheter visar inget intresse...
Citera
2020-03-28, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Antalet dödsfall har ökat med 600% på en vecka i USA: ingen annan nation kommer i närheten av den siffran.

Resultatet av mardi gras kommer om några veckor... kan bli det värsta vi skådat i modern tid.

Sveriges dödsfall har ökat med 550% på en vecka. Men visst, det är inte i närheten..
Citera
Medlem
Om någon i familjen konstateras smittad, ska övriga familjen vara i karantän då?
Citera
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Antalet dödsfall har ökat med 600% på en vecka i USA: ingen annan nation kommer i närheten av den siffran.

Resultatet av mardi gras kommer om några veckor... kan bli det värsta vi skådat i modern tid.

Fel, i flera länder har dödssiffran ökat mycket snabbt och ännu mer än i USA.

Vad som är intressant är antal döda per capita.

Högst ligger San Marino med 619 döda per miljon innevånare. Därefter Italien 151 döda per miljon och Spanien med 110.

USAs 5 döda per miljon innevånare är väldigt blygsamt i dagsläget. Nog att det finns stora bekymmer i USA som exempelvis många hemlösa och många utan tillgång till sjukvård men jag undrar fortfarande hur Sverige kan påstå att läget just nu skulle vara värre i USA?

Du vet, Sverige som har 10 döda per miljon innevånare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Sveriges dödsfall har ökat med 550% på en vecka. Men visst, det är inte i närheten..
Hur kom du fram till den siffran?
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanStatyn
Kina måste ta sitt ansvar efter detta , kommer bli spännande att se vad man gör med dom jävla virusspridarna.Kineserna har förstört hela världen.

Ärligt så tror jag inget kommer hända. Världen är för beroende av kina. Officiellt kanske kina gör något, t.ex förbjuder såna här djurmarknader och höjer straffet för sånt. Men sen kommer det fortgå som vanligt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in