2020-03-29, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfgh31
Tänk om det skulle vara så att Sveriges strategi fungerar. Hur absurt skulle inte det vara?!?!!
I så fall skulle det inte vara Sveriges (avsaknad av) strategi som avgör,
utan svenskars traditionella försiktighet (en del kallar det antisociala beteende), och att vi trots allt har en gles population.
Jag skulle inte utpeka en eller några speciella personer/myndigheter som hjältar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Exakt, vi kommer aldrig att följa Italien.
Demografi spelar absolut roll. Men om man ska hårdra det förskjuter det, utifrån epidemologisk empiri, allra mest förloppet utan striktare (läs frihetshämmande, dvs folk- före individperspektiv) insatser. Styrkan är, som du påpekar, våra etablerade förebyggande hälsoinsatser.
Citera
Medlem
singularitets avatar
Hoppas FHM offentliggör alla som dött på sjukhus och hemma under pågående covid-19 sjukdom. Kina misstänks underrapportera antalet sjuka och det finns uppgifter om att sjukhus vägrar ta emot personer som uppvisar symtom på covid-19. Det är lätt för FHM att dölja dödsfall bakom andra orsaker som hjärtinfarkt. Personer som inte orkar med covid-19 infektionen men inte dör av fastställda orsaker som är direkt orsakat av covid-19 kanske inte räknas i statistiken över döda i covid-19 som offentliggörs i massmedia. Många blir nog djupt besviken på Svenska myndigheter om det visar sig att de drar i alla trådar för att dölja omfattningen av SARS-CoV-2 problemet.

Frågan är alltså om FHM redovisar antalet döda i covid-19 på samma sätt som Italien och Spanien? Med det menas alltså om kriterierna för att dö av covid-19 är samma i Sverige som i Italien och Spanien?

Det är klart att om det saknas intensivårdsplatser och FHM enbart räknar personer som dött under intensivvård blir siffrorna lägre. ALLA SOM DÖR MED PÅGÅENDE COVID-19 INFEKTION BÖR REDOVISAS I MASSMEDIA OM ANDRA LÄNDER I EUROPA REDOVISAR PÅ DET SÄTTET.

Alternativt gynnas INTE SARS.CoV-2 av det svenska vädret och Svenska kulturella beteendemönster. Eller finns det någon naturlig motståndskraft? Kanske är vi enbart i inledningen av en betydligt allvarligare katastrof än FHM tror, de har trots allt en konstig tradition av att jämföra covid-19 och SARS-CoV-2 pandemin med sässongsinfluensa vilket lett till bland annat att folk går på krogen och festar och åker överfulla bussar i Stockholms lokaltrafik. Jag hoppas inte den traditionen återspeglar sig i redovisningen av dödsfall.

Citat:
Även många kineser själva är skeptiska till att så få nya inhemska fall upptäcks. När Wuhan – mångmiljonstaden där allt började – först rapporterade om noll nya fall så uppstod sådan debatt på kinesiska sociala medier att de styrande i Wuhan kände sig tvungna att gå ut och försäkra att man inte försökte gömma fall. Det finns dock medieuppgifter om att exakt sådant har skett. Hongkong-kanalen RTHK rapporterade exempelvis i förra veckan om rapporter från sjukhus i Wuhan som vägrat ta in nya fall, även om de uppvisar symptom. Så nej, de absoluta talen ska tas med skepsis. Men det gäller överallt. Även i USA. Även i Sverige. Mörkertalet är stort. Vi vet helt enkelt inte hur många smittade som finns.

Och detta är ett land med en historia av manipulerad statistik. Ta exempelvis de galna överdrifterna över hur mycket som producerades under kommunistledaren Mao Zedongs ”Det stora språnget” i slutet av 1950-talet. Kvoter överfylldes, men folket svalt ihjäl.

Vi vet också att kinesiska myndigheter i början försökte tysta ner coronavirusets utbrott med censur och sanktioner. Flera så kallade medborgarjournalister som rapporterat om coronaviruset har försvunnit.

https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/kan-vi-verkligen-lita-pa-kinas-coronasiffror/ 29 mars 2020

Citat:
Antalet personer som intensivvårdas per dag i covid-19 har minskat de senaste dagarna, säger statsepidemilog Anders Tegnell. Ökningen i antalet äldre som drabbas har stabiliserats. 255 personer får eller har fått intensivvård, enligt siffror från Svenska intensivvårdsregistret under söndagen.

– Det vi gör i landet måste ha en effekt, säger Tegnell.

I Sverige har nu totalt 110 personer avlidit i sviterna av coronaviruset, en ökning med 8 personer från lördagen. Antalet konstaterade smittade är 3 700.

– De sista tre, fyra dagarna har vi legat på ungefär lika många fall per dag. Det är en positiv utveckling, säger Folkhälsomyndighetens statsepidemilog Anders Tegnell.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-det-vi-gor-i-landet-maste-ha-effekt/
Senast redigerad av singularitet 2020-03-29 kl. 17:17.
Citera
2020-03-29, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Som influensan asså.
Nej Corona skördar mer liv och smittar mer.
Citera
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Tegnell hänvisar inte till sjukhusen, utan till Svenska intensivvårdsregistret. Och de skriver själva såhär:

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Och såvitt jag kan se så är eftersläpningen i rapporteringen i snitt 4-5 dagar. (Se mitt tidigare inlägg). Detta är dock inget jag är säker på, men det kan ju undersökas. Se föregående inlägg, där jag postade en ögonblicksbild över statistiken. Sedan kan vi väl se under de närmaste dagarna vad som händer med de siffrorna. Jag vet inte om jag eller du har rätt, så låt oss vänta och se.
Jo, jag har också noterat denna eftersläpning på upp till fyra till fem dagar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Italiensk och svensk sjukvård är båda världsklass. Men det spelar ingen roll. Det finns ingen behandling mer än att lägga dom dom som inte kan andas i respirator. Alltså handlar det bara om att ha tillräckligt med apparatur och personal.
Bloomber rankade ifjol Hong Kong som nummer 1, före Singapore och Spanien. Fjärde plats togs av Italien, följt av Sydkorea, Israel, Japan, Australien, Taiwan och FAE.
Citera
2020-03-29, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Du lägger ständiga krokben för dig själv... Om man aktivt och medvetet MÖRKAR något, då går inte politiker och representanter för deras motsvarighet till FHM ut i media och säger att det på sina håll ser värre ut än vad statistiken visar, att många som dör hemma inte hunnit/kunnat testas. Herregud människa, det rapporteras ju dagligen i varenda italiensk media, statlig som privat. Det är INTE att mörka. Det är att tala om att det är kaos och vi hinner inte med, men ta detta på allvar för om något är det värre än vad statistiken säger.
Vi har redan sett de första exemplen i Sverige också, från något äldreboende, vilket rapporterades av lokala myndigheter, och sedan lades till i de officiella siffrorna från FHM då det kunnat bekräftas. Om något område i Sverige får lika stora problem som delar av Lombardiet kommer den eftersläpningen bli värre, precis som där, och då kommer vi får veta det, precis som vi får veta det därifrån nu också!
Hur kan detta vara så svårt att förstå?

Men vafan, vi pratar om olika saker här.
Det du berättar kan bara hända i NordKorea. Sånt händer inte i västvärlden.
Det betyder att det är omöjligt för en västerländsk stat att manipulera helt sånt här av ganska självklara anledningar.
Om nån på SSL ser att situationen är allvarlig och vill förmedla det trots att från andra håll man fått höra andra saker, så gör han det.
Det exempel du beskriver säger ingenting.
För det är ingen som har pratat om att i Sverige blir 200 döda lika med 2.
Men staten kan fortfarande ge riktlinjer.
Och försöka få det att mjukna upp.
Nu är du helt övertygad om att allt är korrekt, alla siffror redovisas korrekt, all media berätta hela sanningen.
Så fortsätt att leva i din drömvärld och skippa mig, godnatt.
Citera
Medlem
Jag har inte studerat läget men det känns i nuläget ändå som om Mörkrets Furste Tegnell först jabbade och sedan drämde han in knockoutslaget på alla regimens motståndare. Många feta och fula flugor i en smäll, snart är vi nere på 0 döda per dygn och denne Tegnell kommer att utropas till ÅRETS MAN.

Vad är det som händer, hur kunde han ha rätt och alla andra länder fel? Vad är det som är så speciellt med Sverige som gör att vi producerar dom största genierna i världen. Eller har jag vaknat på fel sida idag?
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Corona-viruset kanske lägger sig permanent vilande i kroppen som Herpesvirus och kan blomma upp vid senare tillfälle om man en gång blivit infekterad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenAnna
Ca 20st.
Medelökningen per dag ligger just nu runt 14%.
Mao för att kompensera för ej rapporterade idag så hamnar man på ca 20st imorgon.

ok, jag tror på det dubbla, runt 40, jag tror vi får högsta dagsnotering imorgon iaf.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Jag försöker vara positiv och inte sprida panik som er domedagsprofeter

Genom att ljuga och föra propaganda med falsk ryktesspridning när aktuell reel data säger emot dig? Du är samma som alarmisterna men på andra sidan. Föreslår du lägger ner din arrogans och narcissism då du uppenbarligen inte är här för att prata om ämnet utan för att plocka fighter med andra och samtidigt vara lojal den svenska regimen. Din mani tyder på att du håller på att bryta ihop och kanske hör ihop med dina psykiska besvär.
Citera
2020-03-29, 17:17
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Jag försöker vara positiv och inte sprida panik som er domedagsprofeter

Man kan vara positiv utan att lura folk ut i smittan.. Man sprider inte panik för att man uppmanar folk att stanna hemma och förvarnar om vad som komma skall.

Ekonomin är ändå körd, nu får vi fokusera på att rädda liv. Sen plocka upp allt från där vi är när denna globala kris är över.
Vi försöker motverka panik. Innan den utbryter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in