2020-03-28, 09:11
Medlem
spida-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
Jag fattar inte denna lovsång media gör för politiker och beslutande tjänstemän som Tegnell. Agerandet i början av pandemin var under all kritik! Varför tar de inte upp det?!

Under presskonferensen igår sades det flera gånger "vi gör all vi kan för att hindra spridningen"

Hur kan man göra "ALLT MAN KAN" när bara riskgrupper får testas? Men visst det låter ju fint...

Man testar så mycket man kan. Förmodligen är folkhälsomyndigheten bättre en dig på att välja rätt grupper att testa utifrån den kapacitet som finns. Hade det gått att testa hela Sverige hade man gjort det.
Citera
2020-03-28, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spida-man
Man testar så mycket man kan. Förmodligen är folkhälsomyndigheten bättre en dig på att välja rätt grupper att testa utifrån den kapacitet som finns. Hade det gått att testa hela Sverige hade man gjort det.

så "mycket man kan" är ett återkommande mantra i denna kris... Lite som att vi har minst IVA-platser i Europa/person trots världens högsta skatter, jag gissar de gjort allt de kan där med...

Och låt mig påminna dig om att FHM ena dagen stod och propagerade varför flyg inte skulle regleras för att mindre än ett dygn senare införa restriktioner.

FHM som tillät direktflyg från Kina under flera månader.

Nej tyvärr jag litar inte på FHM eller Tegnell. Jag har haft mer rätt än dem i denna kris..........
Citera
2020-03-28, 09:22
Medlem
spida-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
så "mycket man kan" är ett återkommande mantra i denna kris... Lite som att vi har minst IVA-platser i Europa/person trots världens högsta skatter, jag gissar de gjort allt de kan där med...

Och låt mig påminna dig om att FHM ena dagen stod och propagerade varför flyg inte skulle regleras för att mindre än ett dygn senare införa restriktioner.

FHM som tillät direktflyg från Kina under flera månader.

Nej tyvärr jag litar inte på FHM eller Tegnell. Jag har haft mer rätt än dem i denna kris..........

Att vår beredskap är under all kritik håller jag med om. Stockholms sjukhus går upp i stabsläge varje helg. Finns inga marginaler i någon verksamhet nästan. Korten är lite grann lagda och tror inte att det går att rädda så mycket i efterhand. Majoriteten kommer bli smittade det är oundvikligt. Då känns det som rätt taktik att helt fokusera på att sjukvården och övriga samhället inte ska totalhaverera.
Citera
2020-03-28, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spida-man
Att vår beredskap är under all kritik håller jag med om. Stockholms sjukhus går upp i stabsläge varje helg. Finns inga marginaler i någon verksamhet nästan. Korten är lite grann lagda och tror inte att det går att rädda så mycket i efterhand. Majoriteten kommer bli smittade det är oundvikligt. Då känns det som rätt taktik att helt fokusera på att sjukvården och övriga samhället inte ska totalhaverera.

Så du tycker agerandet av Tegnell/FHM under flera månader kring denna kris var ok? Beredskap är en sak... Var inte många veckor sedan Tegnell flera gånger under en vecka sade att toppen nåtts..

Tegnell är inte rätt man på rätt plats. Att han är kvar är bara ytterligare ett tecken på vår regerings totala flathet.

Lite som förbudet igår mot sammankomster över 50 pers. Hur många OFFICIELLA sammankomster över 50 pers förekommer det idag? Jag gissar att siffran redan var i princip noll.
Senast redigerad av Stopplykta 2020-03-28 kl. 09:29.
Citera
2020-03-28, 09:33
Medlem
FreeThinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Nu är det nog rätt så omöjligt att förutspå hur detta kommer falla ut. Hur tänker du själv att det skulle gå till?

Enkelt. Finns data och modeller från andra länder att tillgå.
Citera
2020-03-28, 09:39
Medlem
Jag är säkert sen på bollen, men Hakelius krönika var träffande:

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/en-fyrkantig-myndighet-blev-livsstilsseminarium-/

Smittskyddsinstitutet med sitt tydliga uppdrag lades ned 1/1-2014 och istället skapades Folkhälsomyndigheten, som fick ett uppdrag baserat på genus och mångfald. Man för en heroisk kamp för migrantbarn och mot hasardspelsyndrom. Man arbetar ihärdigt mot psykisk ohälsa och doping.

Missförhållandet blir således strukturellt och uppbyggt ifrån politiskt håll. Regering Reinfeldt påbörjade en hel del usla arbeten under sin andra mandatperiod, som sossarna sen inheriterade med glädje.
Citera
2020-03-28, 10:40
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groggnyllet
Eftersom man saknar tester och personal som kan utföra det skulle man ha stängt gränsen när misstanken uppstod, för tre månader sen. Att den dysfunktionella regeringen saknar handlingskraft är känt sedan flera år. Att Tegnell inte röt ifrån utan lät det smittan fortlöpa är i det närmaste kriminellt.

Nu har vi en sjukvård som inte är rustad för en pandemi. Man klarade knappt sina vårdåtaganden ens innan Corona bröt ut. Man har ingen utrustning, ingen personal och ingen handlingsplan hur smittade ska tas om hand. Man saknar precis allt vilket regeringen måste ha känt till men inte åtgärdat.

Den autistiske Tegnell är den flata regeringens alibi. I brist på tester skulle han sagt åt regeringen att stänga gränsen och satt återvändande resenärer i karantän. Nu sitter vi med skiten och istället för en kort lockdown får vi dras med det här i kanske år. Äras dem som äras bör och visst ska ansvar utkrävas för det här grava misstaget. Vad kan vi se fram emot nästa gång ifall vi inte markerar mot regeringen och dess dödsängel Tegnell?

Jag tycker nog att du ska avvakta med denna typ av uttalanden tills vi vet mer om hur detta faller ut. Sverige är trots allt det land som hittills har klarat sig nästan bäst, förutom Sydkorea då. Danmark har stängt gränserna men smittoantalet är mig veterligen inte mycket lägre där.

Som sagt, regeringen har jag ingenting till övers för i allmänhet, men det återstår att se om Tegnell och hans team har så fel som en del tycks övertygade om.
Citera
2020-03-28, 10:43
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker
Enkelt. Finns data och modeller från andra länder att tillgå.

Ja och det har ju inte gått så bra där, eller hur?
Sverige är hittills en av de länder som klarat sig bäst. Tänker du på Kinas metoder så känns dessa inte så aktuella i en demokrati. Dessutom lär smittan återkomma dit sen eftersom så få varit smittade.
Är det Sydkorea du syftar på så ja, jättebra att man testade massvis. Men i övrigt stängde man inte ner så mycket där.

Och "enkelt"? Är du inte normalt begåvad? En människa med normal begåvning skulle nog inte kalla detta enkelt.
Citera
2020-03-28, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Sverige är trots allt det land som hittills har klarat sig nästan bäst, förutom Sydkorea då.

Verkligen inte.
Taiwan
Singapore
Hong Kong (inte ett land men ur smittosynpunkt bör det betraktas så)
Nya Zeeland
etc etc.

Antalet döda per million ligger Sverige på plats 13 i världen - det betyget är verkligen inte speciellt bra med 190 länder smittade. Vi är i botten, värdelöst hanterat av både regering och oss svenskar.
Citera
2020-03-28, 10:53
Medlem
FHM har fått direktiv av regeringen såklart.
Sveriges beredskap är lika med noll, det finns ingen möjlighet till masstester alls.
Redan innan detta var vården i akutläge.
Jag tycker synd om vårdpersonalen.

Det saknas personer i regeringen som kan göra en korrekt analys & ta ordentliga beslut, det velas för mycket.
Citera
2020-03-28, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groggnyllet
Jag har läst att myndigheter, som FHM, gör en hemställan till regeringen som fattar besluten. Fast du verkar inte gått i skolan.

Bortförklaring.
Citera
2020-03-28, 11:02
Medlem
groggnyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmerstock
Bortförklaring.
"Gällande mötesstopp eller begränsningar vid större evenemang är vid 14-tiden inga nya beslut fattade.

– Vi har pågående dialog om regeringen om större evenemang, men vi har inte landat i den frågan ännu, säger Anders Tegnell.

Tegnell säger att det är komplext att få ihop lagtexten med den epidemiologiska situationen.

– Sannolikheten är hög att vi snart inkommer med en hemställan om just större evenemang till regeringen. Det här arbetet inleddes under morgonen och vi räknar med att få det klart under dagen. Det kommer finnas en tydlighet i den frågan med mer detaljer om specifika evenemang, säger Tegnell."

https://www.svd.se/presstraff-myndigheterna-om-viruslaget-just-nu

Det är regeringen som fattar besluten. Det är regeringen som utser generaldirektörer för myndigheter som FHM. Det här är regeringens ansvar att vi har en babblande dåre som kommer göra oss sjuka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in