Citat:
Ursprungligen postat av
groggnyllet
Än Sydkorea då? Menar du att de gjorde fel?
Nej men Sydkorea tog inte till åtgärder som de andra länderna gjort, utan det handlar framförallt om att de testar många. Det är en vettig sak att göra, testa folk.
I Sverige har det enligt min åsikt testats för lite, helt klart. Framförallt borde all personal inom äldreomsorgen, vården och skolor testas. Samt att de som kom från skidorterna i Italien m.m efter sportlovet och däromkring skulle satts i isolering hemma fram tills att de hade testats för viruset.
Man säger att man måste prioritera vem man ska testa och inte testa p.g.a resursbrist/materialbrist,. det är ju dock så att det kan handla om dålig planering likväl.
Men, detta med att stänga ner gränser inom Europa när smittan redan är lös, att köra "lockdown" på hela länder när folk redan är smittade o.s.v verkar inte fungera. Istället får man massiv påverkan av ekonomi och människors situation utöver corona.
Jag säger inte att jag sitter på facit. Jag blir dock förbluffad över de människor som tror att de gör det trots noll kunskap. De utgår inte ifrån annat än rädsla och olika känslomässiga resonemang. Vettigare vore att hålla huvudet kallt och titta på historien och statistik, istället för att slå vilt till höger och vänster för att hitta syndabockar.
Generellt föraktar jag vår regering, mesig, flat och lider av bristande handlingskraft. I just detta fall, alltså hanteringen av corona, tycker jag dock att de agerat hyffsat bra. Eller egentligen, icke agerat i någon högre grad. Kanske kommer deras tillkortakommanden gällande flathet och bristande handlingskraft till nytta för första gången hittills.